تاثير افزايش نرخ تعرفه واردات خودرو بر روند خودروسازي ارگ جديد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/4450
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد اعلام کرد: افزايش نرخ تعرفه واردات خودرو و تاثير آن بر روند خودرو سازي ارگ جديد و کليه خودرو سازان داخلي يک اقدام حمايتي است.

مسعود فاضل مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد در گفتگو با خبرنگاربنا(bena)ضمن اعلام اين مطلب افزود: همه خودروسازان مستقر در منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد متعلق به بخش خصوصي هستند و به همين دليل به سبب عدم اتکا به حمايت هاي دولت، توانسته اند به بقا و فعاليت در اين عرصه ادامه دهد.

وي تصريح کرد: طبيعي است که افزايش نرخ تعرفه واردات خودرو،يک اقدام حمايتي است که به سبب نگرش دلسوزانه مسئولان محترم کشور نسبت به صنايع خودروسازي داخلي صورت مي گيرد که به نوبه خود قابل تقدير است اما پرسش اينجاست که آيا براي هميشه مي توان صنايع خودروسازي داخلي و آن هم از نوع دولتي و نه خصوصي آن را زير چتر حمايت افزايش تعرفه واردات قرار داد؟

فاضل ادامه داد: به ويژه اکنون که در آستانه اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها و در حقيقت ،واقعي کردن زمينه فعاليت هاي توليدي – صنعتي و نزديک سازي آن به شرايط بازار و رقابت آزاد قرار داريم؟ همانگونه که مي دانيم کشور ما تصميم به عضويت در سازمان تجارت جهاني دارد و هم اکنون نيز به عنوان عضو ناظر در آن پذيرفته شده است.

وي بيان کرد: روشن است که عضويت کامل در اين سازمان بين المللي، مستلزم پذيرش مقررات و قواعد مورد رعايت بين المللي آن است و در آن صورت، آيا صنايع توليدي ما و بويژه صنايع خودرو سازي ما که به حمايت هاي دولتي خو گرفته اند قادر خواهند بود بدون حمايت هاي تعرفه اي و در شرايطي برابر با خودرو سازان خصوصي داخلي و خارجي به فعاليت خود ادامه دهند؟

مدير عامل منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد در خاتمه گفت: به نظر مي رسد که مناطق آزاد و ويژه اقتصادي بهترين مکان براي تمرين و آماده سازي فعالان اقتصادي براي فعاليت در شرايط رقابت کامل باشند و از اين لحاظ، شرکت هاي خودرو ساز فعال در منطقه ويژه اقتصادي ارگ جديد، يک گام از خودرو سازان مورد حمايت دولت جلوتر هستند، زيرا آموخته اند که به جاي اتکا به حمايت هاي تعرفه اي، با افزايش کيفيت و کاهش قيمت تمام شده از طريق ارتقاء نرخ بهره وري، خود را به شرايط فعاليت در بازارهاي جهاني نزديک تر کنند./206

شناسه خبری: 4450

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟