هند باید راهبرد واقعی خود را در رابطه با ایران احیا کند

یک کارشناس امور اقتصادی هند معتقد است که دهلی نو برغم عدم موافقت آمریکا، باید یک موضع مستقل را در رابطه با ایران، اتخاذ و راهبرد واقعی خود را در قبال تهران احیا کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، سوراجیت آیر در مورد ضرورت بهبود هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین ایران و هند، گفت: هند باید طراح سیاست خارجی خود بوده و راهبرد واقعی خود را در قبال ایران، بدون توجه به تایید یا عدم تایید متحدان قدرتمند دیگر خود از جمله آمریکا، از سربگیرد.
این ستون نویس برجسته اقتصادی، اهمیت ایران را برای هند در تثبیت حضور این کشور در افغانستان و آسیای میانه، دانسته و گفت: ظهور ایران به عنوان یک بازار عظیم، به دنبال لغو بخش اعظم تحریم های اقتصادی بین المللی بر روی این کشور، یک فرصت طلایی را برای هند در تقویت بیش از پیش موقعیت خود در همسایگان غربی پاکستان فراهم ساخته است. مبادله اطلاعات خاص در میان کشورهای منطقه یک نیاز مبرم حتی برای اجرای طرحهای اقتصادی مشترک است.
هند به برقراری ارتباط با افغانستان و آسیای میانه، چه برای انجام مبادلات تجاری یا واردات انرژی، نیاز دارد و تکمیل طرح های زیربنایی این کشور در ایران برای دستیابی به این هدف حیاتی است.
آیر افزود: اگر متحدان هند از قبیل آمریکا به روابط خوب دهلی نو با تهران اعتراض کنند لازم است که هند موضع سفت و سختی را اختیار کرده و تسلیم خواسته های آنها نشود. شکی در این نیست که هند از اتخاذ چنین موضعی سود خواهد برد و، در غیر اینصورت، قربانی سیاست های متغیر متحدان خود و قدرتهای جهانی مخصوصا آمریکا خواهد شد.
وی که نویسنده چندین کتاب اقتصادی مشهور است همچنین در مورد نقش هند در تسریع توسعه اقتصادی ایران، گفت: هند می تواند بهترین یاور ایران در بهبود هر چه بیشتر وضعیت اقتصادی این کشور باشد. ایجاد اشتغال یک نیاز اجتماعی و اقتصادی است و به همین جهت اجرای طرحهایی در این راستا باید در راس دستور کار رئیس جمهور حسن روحانی در دومین دور تصدی وی قرار گیرند. شرکتهای هندی می توانند در اجرای طرح های دولتی در ایران مشارکت کنند. ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر به یک شریک مورد اعتماد در توسعه اقتصادی خود نیاز دارد.
وی افزود: هند سال گذشته اولین قدم را در این جهت با امضای قرارداد توسعه بندر چابهار بر داشت. ولی اگر هند همچنان در سیاست خود در قبال ایران به بهانه عدم ناراحتی آمریکا دو دل باشد ایران دیگر هند را به عنوان یک شریک قابل اعتماد تلقی نخواهد کرد.
آیر که برای 38 نشریه در 13 کشور جهان تحلیل های های اقتصادی ارائه می کند در ادامه صحبت های خود بر ضرورت خودداری هند از تسلیم در برابر خواسته های آمریکا در رابطه با ایران تاکید کرده و گفت: لازم است که هند با سرعت تمام عمل کند. سهل انگاری هند می تواند باعث شود که قدرت های مخالف دولت حسن روحانی این طرحها را از آن خود کنند.
وی با بیان اینکه حتی چین نیز رابطه خود را با ایران در زمینه های تجاری و طرح یک کمربند، یک جاده بیش از پیش بهتر کرده است، افزود: هیچ کشوری سرعت خود را در بهبود روابط اقتصادی خود با کشور دیگری به منظور خشنودی متحدان خود کاهش نمی دهد و هند، در صورت انجام اینکار، فرصت های طلایی زیادی را در ایران از دست خواهد داد.
ادامه برخی از تحریم های اعمالی آمریکا بر روی ایران باعث شده است که سرمایه گذاری خارجی در ایران محدود شود ولی شرکتهای بزرگ جهانی هجوم به بازار عظیم ایران را بلافاصله بعد از لغو این تحریم های آغاز خواهند کرد.
این کارشناس ارشد اقتصادی، بر ضرورت جدیت هند در سرمایه گذاری در ایران تاکید کرده و گفت: چین در حال حاضر مبالغ هنگفتی را در ایران از طریق بانک ها و صندوق های مالی خود سرمایه گذاری می کند.
هند نیز می تواند در اجرای طرحهای عمرانی در ایران درصورت بازسازی نظام مالی خود مشارکت کند. اگر هند می خواهد که بصورت یک متحد دراز مدت ایران در آید دهلی نو باید، ضمن حفظ منافع جغرافیای سیاسی خود، با سرعت تمام و بدون توجه به فشارهای قدرتهای دیگر عمل کند. اگر هند نتواند اینکار را انجام دهد آنگاه یک فرصت طلایی را از دست خواهد داد.

امتیاز به خبر :