توسط مرتضی بانک کلنگ نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی ارس بر زمین زده شد

  • شنبه 14 بهمن 1396 - 15:55
  • ارس
  • 0 دیدگاه
کلنگ احداث نیروگاه 500 مگاواتی ارس توسط مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در منطقه آزاد ارس به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار فرینا، نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی ارس با سرمایه‌گذاری230 میلیون یورویی، در سومین روز از دهه مبارک فجر با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، محمد حسن نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی، شهید زاده رییس صندوق توسعه ملی، اسدالله علیزاده سرپرست سازمان منطقه آزاد ارس، امام جمعه شهرستان جلفا، مدیران شرکت مپنا و مسئولان محلی در محل سالن همایش منطقه آزاد ارس کلنگ‌زنی شد.

مرتضی بانک در آئین کلنگ زنی این نیروگاه گفت: مناطق آزاد یک ظرفیت استفاده برای سرمایه گذاری است. دست سرمایه گذاران آذری را برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و حتی کشور می فشارم.

مشاور رییس جمهور بر استفاده از ظرفیت های کشورهای همسایه برای توسعه مناطق آزاد کشور تاکید کرد و افزود: باید از توان 15 همسایه در کشور استفاده کنیم. ارتباط گیری گسترده با این کشورها علاوه بر منطقه آزاد، مناطق پیرامونی را هم توسعه می دهد.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد با اجرای دقیق قانون اداره آن می تواند فضای مناسبی را برای امنیت سرمایه گذاری فراهم کنند.

وی ادامه داد: ما به عنوان متولیان مناطق آزاد وظیفه داریم از حقوق مناطق آزاد دفاع کنیم. از مسئولان و سرمایه گذاران می خواهم شرایط لازم برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کنند.

مرتضی بانک با تاکید بر توسعه ظرفیت های قانونی مناطق آزاد کشور افزود: باید ظرفیت های قانونی مناطق آزاد کشور را توسعه دهیم و اجازه ندهیم مناطق آزاد محلی برای هرج و مرج شود .

مشاور رییس جمهور قانونمندی را مهمترین اصل برای رقابت پذیری در مناطق آزاد کشور عنوان کرد و گفت: قانون مندی مهم ترین اصل برای رقابت پذیری در مناطق آزاد است و رانت و قاچاق در این مناطق جایی ندارند. منطقه آزاد ارس می تواند یکی از تاثیر گذارترین مناطق آزاد در کشور و در ارتباط با همسایگان باشد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور از ایجاد سیستم بانکی خارجی و بورس بین المللی در مناطق آزاد خبر داد و افزود: سیستم بانکی خارجی و بورس بین المللی به زودی در مناطق آزاد ایجاد می شود. شرایط سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس با تقویت بخش بانکی و حضور بانک های خارجی بهبود می یابد و باید از تمام ظرفیت های بخش بانک و بیمه در مناطق آزاد استفاده شود.

مرتضی بانک ادامه داد: استان آذربایجان شرقی سرمایه گذاران فراوانی دارد که آرزومندیم به منطقه آزاد ارس نیز توجه بیشتری داشته باشند و با ارتباطاتی که دارند باعث افزایش اعتماد و حضور سرمایه گذاران خارجی در این منطقه شوند.

وی افزود: منطقه آزاد ارس این توانایی را دارد که یکی از تاثیرگذارترین بخش های اقتصادی در داخل و خارج از کشور باشد.

گفتنی است؛ نیروگاه 500 مگاواتی منطقه آزاد ارس، در کلاس نوع F ساخته می‌شود که می‌تواند نسبت به نیروگاه های موجود کشور با همان میزان مصرف سوخت، برق بیشتری تولید ‌کند.

نیروگاه ارس شاملیک واحد گاز، یک واحد بخار، بویلر بازیاب با آتش اضافی، سیستم خنک کن اصلی از نوع ACC و پست 400 کیلوولت است.

نیروگاه ارس با سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط شرکت نیروگاه سیکل ترکیبی پرتو انرژی آذر ارس ساخته می‌شود ومیزان سرمایه گذاری برای ساخت واحد نیروگاهی، 230 میلیون یورو برآورد شده است. از اینمیزان 200 میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و مابقی از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

تاکنون تنها یک مورد از نیروگاه کلاس F در کشور راه اندازی شده است و تکنولوژی مورد استفاده در نیروگاه ارس از شرکت زیمنس آلمان خریداری شده است. سوخت توربین گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ارس، گاز و گازوئیل است که در فصول سرما به دلیل کمبودگاز به گازوئیل تغیییر می‌یابد.

مراحل ساخت و بهره‌برداری نیروگاه ارس در 40 ماه پیش بینی شده است و با ورود نیروگاه به مدار سراسری، برق مورد نیاز صنایع سنگین مستقر در ارس، به طور کامل تامین خواهد شد.

در طول ساخت این نیروگاه 3000 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد و پیش بینی می‌شودکه بعد از بهره برداری نیز شاهد اشتغال مستقیم 350 نفری در نیروگاه سیکل ترکیبی منطقه آزاد ارس باشیم.

یادآور می شود؛ عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی در بدو ورود به منطقه آزاد ارس با حضور در مزار شهدای گمنام این منطقه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.


 

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو