مسیر ایجاد اشتغال در کشور باید با قوت ادامه یابد

رئیس جمهور در پایان سفر به استان هرمزگان و در نشست خبری با تشریح دستاوردهای سفر به این استان اظهار داشت: بیش از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف در سطح استان هرمزگان در نظر گرفته شده است که اجرایی شدن آنها می‌تواند تحولات چشمگیری در مسیر توسعه استان ایجاد کند.

به گزارش فرینا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران با قدردانی از استقبال پرشور مردم استان هرمزگان از کاروان دولت تدبیر و امید، گفت: مردم با استقبال چشمگیر خود همبستگی و اعتماد خود را به خادمان خودشان نشان می‌دهند و امیدوارم رابطه و ارتباط بین دولت و مردم پاینده و مستحکم باشد، چرا که در سایه اعتماد است که می‌توانیم مشکلات را یکی پس از دیگری از پیش رو برداریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در جریان این سفر بیش از 4 هزار میلیارد اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف در نظر گرفته شد، گفت: دیروز طرح‌های بسیار خوبی در سطح استان به بهره‌برداری رسید که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به شروع فاز سوم اسکله بندر شهید رجایی و تکمیل فاز دوم این بندر اشاره کرد، ضمن اینکه تصمیم گرفته شد که خط آهن بندرعباس به کنار اسکله‌ها کشیده شود تا مستقیماً بار از کشتی روی ریل قرار بگیرد. این موضوع هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ ترانزیت بسیار اهمیت دارد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: مردم استان هرمزگان در طول تاریخ نگاهبانان خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز بوده و هستند.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح بخش اول طرح فولاد در استان هرمزگان با ظرفیت 1.5 میلیون تن، اظهار داشت: بندرعباس می‌تواند مرکز خوبی برای توسعه فولاد باشد و مصمم هستیم با توسعه این بخش به سمت هدف‌گذاری 55 میلیون تنی حرکت کنیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: در بخش انرژی و سوخت نیز طرح مهم پالایشگاه بندرعباس آغاز شد و با این طرح تولید بنزین در این پالایشگاه، 4 میلیون لیتر در روز اضافه شد که کیفیت یورو 4 دارد و از جمله طرح‌های زیست محیطی برای کشور محسوب می‌شود. ضمن اینکه فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در ماه‌های اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و مجموعاً با دو پالایشگاه در بندر عباس، حدود 50 درصد از نیاز بنزین کشور از این استان تأمین می‌شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه آب روستایی، بافت فرسوده، شیلات و آبزیان و گردشگری نیز اقدامات بسیار خوبی در سطح استان آغاز شده و با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

دکتر روحانی جزایر استان هرمزگان را از جمله جاذبه‌های گردشگری توصیف کرد و گفت: این جزایر نعمت بسیار بزرگی برای استان محسوب می‌شوند که باید به خوبی از آن استفاده شود و دولت در این زمینه حمایت و پشتیبانی‌های لازم را انجام خواهد داد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه احداث فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی در سطح استان نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شده و امیدواریم مردم استان بتوانند با استفاده از فرهنگ بزرگ اسلامی و ملی خود، از ظرفیت‌های بومی برای توسعه و شکوفایی استفاده کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: ملت ایران خواهان توسعه کشور و تعادل و توازن توسعه‌ای در سراسر کشور هستند و دولت با این هدف، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای توسعه کشور پیگیری می‌کند.

رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت اشتغال‌زایی برای دولت گفت: آمار اخیر مرکز آمار بسیار امیدوارکننده بود و براساس این آمار در فصل پاییز امسال نسبت به فصل پاییز سال گذشته بیش از 950 هزار اشتغال ایجاد شده که اقدام بسیار خوبی در تاریخ کشور بشمار می‌رود و باید این مسیر با قوت ادامه یابد و امیدوارم با بهبود فضای کسب و کار شاهد رونق اقتصادی روزافزون در کشور باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای دولت جهت مدیریت منابع آب زیرزمینی  استان هرمزگان گفت: یکی از مسایل مهم استان هرمزگان،حفظ منابع آبی است و البته این موضوع در سطح کشور مطرح است و کاهش میانگین 50 درصدی بارش ها ، بحث آب و مدیریت بهتر این منابع  را ضروری تر ساخته است.

دکتر روحانی اظهارداشت:  در استانهایی همانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان و ‌خراسان رضوی وضعیت بارش ها بدتر بوده است. بکارگیری شیوه های نوین آبیاری اراضی کشاورزی  و بهره گیری از کشت های گلخانه ای می تواند تا حدودی مشکلات را در این مسیر کاهش دهد و در همین راستا اقدامات ارزنده ای در استان هرمزگان انجام گرفته است که از جمله آنها می توان به تجهیز 100 هزار هکتار از 170 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان به سیستم های نوین آبیاری اشاره کرد.

رئیس جمهور ،  تقویت سرمایه گذاری ها در بخش تصفیه فاضلاب ها و آب شیرین کن ها  را ضروری خواند و با تاکید بر حمایت دولت از این طرح ها، افزود: بخش خصوصی با کمک بانکها باید فعالیت در این حوزه ها را توسعه دهد و چنین حرکتی می تواند  تحول بزرگی در مسیر تأمین آب کشاورزی استان  ایجاد کند.

دکتر روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بافت های فرسوده گفت:به آقای استاندار تأکید کردم که در تمام بافت‌های فرسوده استان چه در شهر بندرعباس و چه در سایر شهرها، اگر زمین هایی در کنار بافت های فرسوده وجود دارد مجانی در اختیار قرار گیرند تا سرمایه‌گذار و توسعه‌گر در آنجا سرمایه‌گذاری کند و این خانه‌ها در قالب وام هایی با  بهره های کم در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس جمهور  در ادامه پیشبرد سریعتر طرحهای توسعه ای در شرق و غرب استان از جمله تکمیل جاده 900 کیلومتری ساحلی و تجهیز بندر جاسک و تصویب تبدیل این منطقه به منطقه آزاد را ضروری خواند و گفت:

امیدواریم با تسریع در تصویب لایحه تبدیل جاسک به منطقه آزاد ، کمک بزرگی به مردم استان انجام گیرد.

خبرنگاری از رئیس جمهور پرسید: اقداماتی در خصوص انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشور انجام گرفته است و در این حین برخی کارشناسان و وزرا ابراز نگرانی نسبت به مشکلات زیست محیطی داشتند، نظر شما در خصوص این پروژه‌های کلان چیست؟

رئیس جمهور گفت: این تصمیم که آب را از این منطقه به فلات مرکزی ایران منتقل کنیم ، اتخاذ شده و توسط بخش خصوصی در حال  اجرا است . همه کشورهای جنوبی خلیج فارس نیز در حال استفاده از آب دریا  و پیشبرد طرح های مشابه هستند و البته باید تلاش شود در این پروژه‌ها مسایل زیست محیطی مد نظر قرار بگیرد . به نظر من در دریای عمان خیلی مشکل ندارد چون شرایط دریای عمان یک کم متفاوت است اما در خلیج فارس باید دقت و مراقبت شود . اصل این نگرانی درست است و البته این نکته هم مهم است که ناچاریم آب دریا را شیرین کنیم و به داخل کشور ببریم.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو