برداشتن گام‌های پایه‌ای برای توسعه سواحل مکران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/45731
ساعت 14:50 سه شنبه 7 فروردين 1397
مدیر کل بنادرو دریانوردی سیستان و بلوچستان و دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل گفت: بندر چابهاردروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CISاست که پس از تکمیل تمام فازهای توسعه ای آن شرق کشور را متحول خواهدکرد.

به گزارش فرینا، بهروز آقایی افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بعنوان اولین ارگانی بود که نسبت به اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری برای توسعهسواحل مکران گام برداشته و تاکنون علاوه بر انجام مطالعات پایه ای و تولید بانک اطلاعات جامع دریایی در قالب پروژه های هیدروگرافی و مانیتورینگ سواحل مکران، بالغ بر 1.5 میلیوندلار در این سواحل سرمایه گذاری و در زمینه ایجاد زیرساخت های توسعه ای گام برداشتهاست.
وی اظهار کرد:در این خصوص میتوان به تکمیل فاز 1 بندر شهید بهشتی و احداث 6 بندر چند منظوره در طول نوار ساحلی استان، احداث بزرگترین ترمینال مسافری دریایی کشور و برنامه ریزی و اقداملازم جهت احداث مرکز جستجو و نجات دریایی در پسابندر و رزآباد، احداث مرکز هواشناسی دریایی در ارتفاعات شهر چابهار و سایر اقدامات کوچک و بزرگ در راستای مسئولیت های تخصصی و نیز مسئولیت های اجتماعی اداره کل بنادر و دریانودری استان مانند برنامه ریزی و اقدام جهت تجاری کردن بندر شهید رضایی زراباد جهت صادرات محصولات کشاورزی بخش زرآباد و نیزبرنامه ریزی و اقدام در جهت چند منظوره نمودن بندر کنارک و توسعه فعالیت های تجاری و گردشگری در کنارک با تشریک مساعی این اداره کل و نیز برنامه‌ریزی جهت مشارکت این اداره کل در ساخت جاده کمربندی بندر شهید بهشتی(کیلومتر 10)، در سال گذشته اشاره کردکه بخشی از این اقدامات ادامه دار بوده و نتایج پیگیری ها در سال جاری منجر به اقدامات اجرایی خواهند شد.
مدیرکل بنادراستان بیان کرد: از مجموع طول سواحل کشور که قریب به 5800 کیلومتر طول و تعداد 35 جزیره(18 جزیره مسکونی و 20 جزیره غیر مسکونی، که 3 مورد آن در اشغال کشور امارات میباشد)،است، استان سیستان و بلوچستان به لحاظ برخورداری بیش از 541 کیلومتر مرز دریایی(سواحل مکران) فراهم کننده ظرفیت هایی برای برنامه ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی است و از منظر، بازرگانی، شیلاتی، گردشگری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت استراتژیکی و ژئوپلوتیکی است و رهبر فرزانه انقلاب، سواحل مکران را به مثابه "گنج عظیم" اطلاق کرده و توسعه این سواحل را مواکداً به دولت و نهادهای دیگر ابلاغ نموده است.
آقایی گفت: زیرساخت های توسعه بندر چابهارهمچون خط راه آهن چابهار- زاهدان، خط انقال لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مکران، ایجاد صنایع فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار از فرصت های مهم برای توسعه این منطقه محسوب می شوند.
وی بیان کرد: بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهاربرای تسهیل در سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی، نفتی و ساخت اسکله های اختصاصی نفتی آماده هستند.
وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی چابهار توانایی پهلو دهی و تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری لاینر و کشتی های فله بر با ظرفیت120 هزار تن را دارد که این نوید دهنده ترافیک بار در این منطقه است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

زیست‌بوم بین‌المللی اقتصاد دیجیتال منطقه آزاد انزلی ایجاد می‌شود / تبدیل منطقه آزاد انزلی به هاب منطقه‌ای استارتاپ‌های تكنولوژی و اقتصاد هوشمند
ماکو به قطب نوظهور تولیدات دامی و باغی شمال‌غرب کشور تبدیل می‌شود
کشاورزی محور اصلی توسعه ماکو است
نشست راهبردی فراکسیون کشاورزی پویا و امور عشایر مجلس در منطقه آزاد ماکو برگزار شد
بیستمین جشنواره ملی زیبایی اسب كاسپین در منطقه آزاد انزلی برگزار شد

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی