مناطق آزاد دروازه سرمایه گذاری های جدید

دکتر یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی معتقد است مناطق آزاد می توانند علاوه بر اقتصاد ملی در اقتصاد مقاومتی هم تاثیر گذار باشند.

گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را با وی می خوانیم: 
 
نظر شما در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید چیست؟
اساس مشکلات ما در کشور به دلیل مسائل اقتصادی است و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توانند در این میان راهگشا باشند. به ویژه در تحقق اقتصاد مقاومتی که باید یکسری چارچوب ها و زمینه هایی را فراهم کنیم. ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از این موارد می تواند باشد. با توجه به میزان اشتغالزایی در این مناطق به ویژه در زمینه صادرات اهمیت اساسی در زمینه اشتعالزایی و اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

با توجه به لغو برجام توسط آمریکا در روزهای اخیر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی چه تاثیری می توانند در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کنند؟
برجام موارد خاص خودش را دارد، از ابتدا مشخص بود به نتیجه نخواهد رسید. البته امیدواریم چند کشور اروپایی به تعهد سیاسی و اخلاقی که در این زمینه دارند عمل کنند. ولی با این وجود با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: «باید از درون خود استمداد کنیم و امکانات درونی کشور را بشناسیم» با توجه به آنها کارها را پیش ببریم و اقتصاد مقاومتی را بسازیم.
باید از نظر اقتصادی جامعه را تقویت کنیم و سرمایه گذاران داخلی با پشتوانه قوی را وارد میدان کنیم در این صورت می توانیم هم اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم و هم از پتانسیل های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، منابع نفتی و معدنی به ویژه نیروهای تحصیلکرده و ماهری که داریم بهره ببریم و اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم. اگر از درون تقویت بشویم و اعتقاد داشته باشیم که خودمان می توانیم بر پایه و اساس اصول اقتصادی کشور را بسازیم، یکی از همان موارد ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. باید از سرمایه گذارانی که اطلاعات اقتصادی و سرمایه کافی دارند در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور استفاده کنیم.
باید به اقتصاد کشور اهمیت دهیم تا شکوفا شویم، دولت هم با ارائه تسهیلات و ایجاد زیرساخت های لازم  سرمایه گذاران را حمایت کند.

برای جذب سرمایه گذاران خارجی چه راهکارهایی را باید در نظر گرفت؟
سرمایه گذار وقتی به هر نقطه از دنیا برای سرمایه گذاری مراجعه می کنند تا زمانی که از امنیت لازم برخوردار نباشد سرمایه گذاری نخواهد کرد. سرمایه گذاران معمولا به دنبال کسب سود هستند وقتی از سودآوری سرمایه خود مطمئن باشند در هر نقطه از دنیا به ویژه در ایران سرمایه گذاری خواهند کرد.
از طرف دولت این تعهد به جامعه جهانی داده شده که از نظر امنیت برای سرمایه گذاران در کشور مشکلی ایجاد نخواهد شد. متاسفانه دشمنان ما زمینه هایی را فراهم کردند و اینگونه قلمداد می کنند که ایران از امنیت سیاسی بهره مند نیست و با توجه به تبلیغات سوء نسبت ایران سرمایه گذاری در کشور به کندی انجام می شود.
امنیت اقتصادی در راس همه این مسائل است. ما باید به سرمایه گذاران اطمینان بدهیم که وقتی در کشور سرمایه گذاری کردند به تبع آن بتواند سودآوری داشته باشد، این تعهد برعهده دولت است.
سرمایه گذاران خارجی که در مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی کشور سرمایه گذاری می کنند اگر فشار سیاسی از خارج به آنها وارد نشود با امنیت کامل به فعالیت خود ادامه می دهند چه بسا در بعضی از پروژه ها مثل سرمایه گذاران کشورهای چین، کشورهای اروپایی و... شاهد این موضوع بوده ایم. باید از نظر بینش سیاسی در سطحی قرار بگیریم که سرمایه گذاران به کشور ما اعتماد کنند و این هم، اعتماد به دلتمردان ما است.
باید شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد کنیم و به آنها بها بدهیم. سرمایه گذار تنها شامل سرمایه گذار خارجی نیست بلکه شامل سرمایه گذاران ایرانی که در خارج از کشور هستند هم می شود. این سرمایه گذاران می توانند برای کشور آبادانی و رفاه به همراه بیاورند برای این سرمایه گذاران هم باید شرایط خاصی فراهم شود.

چه تضمینی در این رابطه می توانیم به آنها بدهیم؟
دولت راهکارایی در این زمینه ارائه داده است، مثل ارائه تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان که تولیدات آنها هم مصرف داخلی داشته باشد و هم مصرف خارجی. از نظر من تامین امنیت روحی و روانی بهترین تضمین برای سرمایه گذاران است.
اگر برخی از قوانین دست و پاگیر مثل مالیات و بعضی از تعرفه ها و کاهش بروکراسی را نیز لحاظ کنیم در این صورت است که سرمایه گذار با اطمینان کامل در کشور سرمایه گذاری خواهند کرد. با ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید بسیاری از مشکلات بیکاری در کشور برطرف می شود. انتظار دارم مسئولان با بررسی های بیشتر با ایجاد این مناطق موافقت کنند. 

گفت و گو: آمنه شهیدی

برچسب ها : مناطق آزاد
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.