صادرات محوری مبنای مناطق آزاد جدید

عضو هيأت رئيسه و نماينده مردم تهران، ‌ري، شميرانات، ‌اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي معتقد است: در صورت تصویب مجلس، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بسترها را برای فعالیت های صادراتی فراهم کنند.

بهروز نعمتي در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از آخرین وضعیت لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید می گوید:
 
در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید که در مجلس مطرح است بفرمایید؟
مناطق آزاد باید به سمتی پیش بروند که صادرات محور باشند و برمبنای تولید داخلی و صادرات فعالیت کنند. متاسفانه در مقاطعی شاید این موضوع محقق نشد و بیشتر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بازارچه های مرزی در این مناطق به عنوان مجموعه ی وارد کننده ی کالا فعالیت می کردند. اما با مدیریت جدید آقای دکتر مرتضی بانک و تیم جدید به موضوع صادرات بیشتر پرداخته شده و این موضوع سر آغازی خواهد بود برای اینکه در آینده بتوانیم از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بازارچه ها در امر صادرات استفاده کنیم.
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در حال پیشروی به سمت صادراتی محور شدن هستند. مجلس هم با توجه به این موضوع به لایحه جدید نگاه می کند. امیدواریم در این اقدام جدید بیشتر به دنبال این باشیم که اهداف ملی را مد نظر قرار دهیم. 
وقتی این لوایح به مجلس ارائه می شود مصادف می شود با بعضی خواسته های منطقه ای نمایندگان محترم و ما را از اهداف اصلی دور می کند. شاید این تفکر توجه به منافع ملی الان در مجلس حاکم باشد و به آن سمت و سو حرکت خواهیم کرد.

مجلس چه برنامه های حمایتی در خصوص تولید و صادرات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دارد؟
اجرا برعهده دولت است و مجلس هم می تواند به عنوان کمک کننده دولت باشد. وجود صنایع تبدیلی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می تواند به این موضوع کمک کند که هم از ارزبری کشور جلوگیری کنیم و هم از مشکلات واردات به کشور جلوگیری کنیم. با حمایت مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضائیه به سمت و سویی حرکت کنیم که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسالت اصلی خودشان را که به عنوان یک پایگاهی که مواد اولیه یا قطعاتی را که به عنوان پیش خوراک تولیدهای بعدی هستند را حمایت کنیم و بحث صادرات این کالاها را مطرح کنیم.

با وجود بند 11 اقتصاد مقاومتی و توصیه مقام معظم رهبری، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی چه اقداماتی می توانند برای تحقق این مهم انجام دهند؟
مناطق آزاد به عنوان سکوی پرتاب صادراتی مطرح هستند و فلسفه ایجاد مناطق آزاد نیز بر همین اساس است. بحث محرومیت زدایی و اشتغال و موارد این چنینی هم در نظر گرفته شده است. بنابراین با توجه به این فضا می توانیم یکی از این موضوعات را پیش برد.

با توجه به لغو برجام، مناطق آزاد ویژه اقتصادی چه نقشی می توانند در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند؟
مناطق آزاد این رسالت بزرگ را دارند که از پتانسیل هایی که دارند استفاده کنند و با جذب سرمایه گذاری های مختلف با حضور کشورهای دوست در حاشیه مناطق و سایر کشورها با دعوت از این مجموعه ها رسالت اصلی خود را که واسط بین مرحله اول تولید و مرحله نهایی تولید وظایف خودشان را انجام دهند. تمام تلاش ما باید بر این باشد که با حضور مناطق آزاد بخشی از مشکلاتی که ممکن است در زمان لغو برجام به وجود آید را رفع کنیم.

برای جذب سرمایه گذاران و تضمین برای سرمایه گذاران چه برنامه هایی را در نظر دارید؟
مناطق آزاد تابع قوانین خودشان هستند و از قوانین حمایتی خوبی نیز برخوردارند. سرمایه گذارانی که در این مناطق حضور پیدا می کنند سودشان محفوذ است و می توانند از آن استفاده کنند. با وجود چنین قوانینی در مناطق آزاد سرمایه گذاران با مشکل مواجه نخواهند بود.

گفت و گو: آمنه شهیدی

برچسب ها : مناطق آزاد
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو