افزایش 10میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال 97

سال گذشته بسیاری از رسانه‌ها از قول مسئولان پتروشیمی کشور از توسعه پرشتاب این صنعت در سال بعد خبر دادند و گفتند با به میدان آمدن فازهای جدید میدان گازی مشترک پارس جنوبی، ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به طور محسوسی بالا خواهد رفت. البته طبعا انتظارات هم همین خواهد بود که با برداشت و تولید بیشتر از میادین گازی خوراک پتروشیمی‌ها بهتر تأمین شود.

برخی از این رسانه‌ها حتی پا را از این فراتر گذاشتند و گفتند: به نظر می‌رسد حالا نوبت به صنعت پتروشیمی رسیده تا از رقیب سنتی خود یعنی سابیک عربستان سعودی که در این صنعت در خاورمیانه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد پیشی بگیرد.

سایت خبری انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به تاریخ 19 دی ماه سال گذشته نوشت که پیش بینی می‌شود ظرفیت 62 میلیون تنی محصولات پتروشیمی و مواد پلیمری در بهار سال بعد 10 میلیون تن بیشتر خواهد شد.

این پایگاه نوشت «صنعت پتروشیمی در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به حدود 62 میلیون تن رسیده که پیش‌بینی می‌شود تا حداکثر بهار سال آینده امکان بهره برداری و تولید تجاری محصولات پتروشیمیایی در دست کم پنج طرح جدید پتروشیمی آغاز شود.

فاز اول پتروشیمی بوشهر، فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی متانول کاوه و فاز سوم پتروشیمی پردیس پنج طرح جدید و آماده بهره برداری صنعت پتروشیمی هستند که با بهره برداری از این پنج طرح در مجموع سالانه بالغ بر 10 میلیون و 648 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده می شود.

این پایگاه خبری همچنین نوشت: طرح پتروشیمی کاوه با 99 درصد پیشرفت ساخت بالاترین پیشرفت اجرایی در بین طرح‌های در دست اجرای پتروشیمیایی کشور را در اختیار دارد که با بهره برداری از این طرح به عنوان بزرگترین تولیدکننده متانول ایران و جهان، در مجموع ظرفیت تولید متانول و صنعت پتروشیمی کشور حدود دو میلیون و 310 هزار تن در سال افزایش می یابد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده طرح پتروشیمی مرجان هم با پیشرفت ساخت 96 درصد سومین طرح پیشگام برای بهره برداری در صنعت پتروشیمی ایران بوده که هم اکنون مشکل بهره برداری این طرح مشکلات فنی در راه اندازی واحدهای یوتیلیتی در منطقه عسلویه و عدم تامین سرویس و خدمات جانبی یوتیلیتی این طرح است.

پتروشیمی مرجان از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول برخوردار بوده و پیش بینی می شود تا پیش از پایان امسال امکان تولید آزمایشی در این طرح صنعت پتروشیمی کشور فراهم شود.

فاز اول پتروشیمی بوشهر هم از پیشرفت بیش از 91 درصدی برخوردار بوده و با بهره برداری از این طرح که با استفاده از فاینانس خط اعتباری چینی‌ها تامین مالی شده پیش‌بینی می‌شود سالانه بالغ بر چهار میلیون و 111 هزار تن انواع خوراک مورد نیاز طرح‌های پتروشیمی همچون اتان، متان، پروپان و متانول تولید و تامین شود.

به هرحال با مطرح شدن شتاب گیری توسعه در صنعت پتروشیمی می توان امیدوار بود که حین سال جاری اتفاقات مطلوبی در این حوزه به وقوع بپیوندد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور امسال با بهره برداری از چند طرح ویژه افازیش خواهد یافت.

علی محمد بساق زاده افزود: مجتمع های پتروشیمی کاوه، فاز یک بوشهر و مرجان قرار است امسال وارد حوزه برهر برداری شوند و این در حالی است که در بخش تصفیه گاز، تولید متانول وبازیابی اتان پتروشیمی بوشهر پیشقدم خواهد شد و در همین امتداد فاز اول شرکت پتروکیمیا ابن سینا نیز در ماهشهر به مدار تولید وارد خواهد شد.

بساق زاده اضافه کرد: شرکت پتروکیمیای ابن سینا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بنا شده و 94هزار تن در سال محصول، شامل انیدرید مالئیک (MAH)، ایزوبوتان و نرمال بوتان تولید می‌کند که 71 هزار تن از آن قابلیت فروش دارد و در تهیه رزین‌های پلی استر، اسیدفوماریک، صنایع خودروسازی، صنایع دریایی و افزودنی‌های روغن‌های روان کننده، صنایع الکترونیک، الیاف فیلامنت، الیاف کشسان پلی اورتان و الاستومرهای کوپلی استر- پلی اتر به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: دست اندرکاران در تلاشند تا طرح‌های بید بلند 2 و پتروشیمی ایلام را به سرانجام برسانند که طبعا با تحقق این کار دو طرح مذکور نیز ذیل طرح های افتتاحی امسال قرار خواهد گرفت.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین گفت: در پتروشیمی ایلام 822 هزار تن در سال محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز، سوخت مایع و برش 4C تولید می‌شود که 438 هزار تن از آن قابلیت فروش دارد و به عنوان ماده اولیه تولید پلی الفین ها و اتیل گلایکول ها به کار گرفته می‌شوند.

این مقام مسئول در NPCهم چنین در مورد طرح بید بلند 2 نیز افزود: این طرح جزو پروژه های هلدینگ خلیج فارس است که در آن فرآیند بازیابی گاز و تولید اتان به انجام می رسد و بر این اساس اگرطرح های مذکور طبق برنامه پیش برود پتروشیمی ایلام نیز به مدار تولید خواهد آمد.

بساق زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل برخی از طرح های پتروشیمی که گفته می‌شد سال گذشته باید به بهره برداری می‌رسید اما افتتاح آنها به امسال موکول شده است نیز گفت: برخی از طرح‌های صنعت پتروشیمی به دلیل ماهیت این صنعت گاهی در روند اجرا دچار تغییر و تحولاتی می‌شوند که ممکن است افتتاح آنها را برای مقطع کوتاهی به تعویق بیاندازد و بر این اساس در حال حاضر نمی‌توان پروژه هایی را از سیر اجرا عقب مانده تلقی کرد و این اتفاق در این صنعت، بویژه در شرایط فعلی کاملا طبیعی است.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین بیان کرد: مجتمع تولیدی متانول کاوه، 2310 هزار تن در سال متانول تولید می‌کند که در تولید ماده بالا برنده عدد اکتان بنزن(MTBE)،اسید استیک و همچنین به عنوان حلال در صنایع پایین دستی، رزین‌ها، چسب‌ها، فرمالدئید، ضد یخ، انواع پلاستیک‌ها، تولید DME، تولید پروپیلن(MTP) و الفین‌ها(MTO)، کاربرد دارد.

شرکت پتروشیمی مرجان نیز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (سایت دوم) اجرا شده و سالانه 1650هزار تن متانول تولید می‌کند و خوراک این طرح توسط پالایشگاه‌های پارس جنوبی تامین می‌شود.

بساق زاده با اشاره به این که شرکت پتروشیمی بوشهر در سایت 2 پارس جنوبی و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده گفت: این شرکت سالانه 6353 هزار تن متان، اتان، اتیلن، برش سه کربنه و سنگین‌تر، متانول، گوگرد، اتیلن، گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین/ سبک خطی، اسید استیک، پروپان، بوتان و پنتان، محصول تولید می‌کند که 3403 هزار تن از این محصولات قابلیت فروش دارد. این محصولات به عنوان ماده اولیه تولید پلی استرها، وینیل استات، ماده اولیه تولید ماده بالا برنده عدد اکتان بنزین (MTBE)، رزین‌ها، چسب‌ها، انواع فیلم، روکش سیم و کابل، قطعات پلاستیکی، ضد یخ وبرخی محصولات دیگر کاربرد دارند.

بدین ترتیب و بر اساس اظهارات بالاترین مقام متولی تولید حوزه پتروشیمی کشور در سال جاری جهش ظرفیت تولید پتروشیمی کشور در حالی رقم خواهد خورد که پیش از این نیز این وعده از سوی وزیر نفت نیز داه شده بود.


بیژن زنگنه در مراسم افتتاح بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان این که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی در سال گذشته و همزمان با وارد مدار شدن فازهای پارس جنوبی افزایش پیدا کرده است، گفت: امسال نیز با وارد مدار شدن فازهای دیگری از پارس جنوبی تخصیص خوراک اتان به مجتمع‌های پتروشیمی افزایش می‌یابد.


وزیر نفت ادامه داد: در بخش پایین‌دستی پتروشیمی اگرچه همه مشکلات برطرف نشده است، اما در سال 95 مصرف خوراک این واحدها 5 میلیون و 500 هزار تن بود که این رقم در سال 96 به 6 میلیون و 200 هزار تن رسیده است که نشان‌دهنده رشد حدود 13‌درصدی است.

بر پایه اطلاعات منتشر شده در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران به حدود 62 میلیون تن رسیده که پیش بینی می‌شود با بهره برداری از پنج طرح جدید این ظرفیت امسال بالغ بر 10 میلیون و 600 هزار تن در سال افزایش یابد.

*منبع: عصر اقتصاد

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.