خرمشهر، قطب بالقوه تجاری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/46440
ساعت 11:15 سه شنبه 8 خرداد 1397
خرمشهر ظرفیت تبدیل شدن به قطب تجاری کشور را داراست و می‌تواند به روزهای اوج برگردد. نام خرمشهر، بی‌اختیار واژه‌هایی مانند ایثار، ایستادگی، عشق به وطن را در خاطر هر هموطن پدیدار می‌کند اما واژه‌هایی همچون تجارت نیز باید در این زمینه گنجانده شود.

در سال‌های نه‌چندان‌دور، شهرستان خرمشهر به‌دلیل پویایی، فعالیت‌های تجاری فراوان، زیبایی و بدعت بافت شهری و امکانات نوین، شهره بوده، به شکلی که عروس خلیج‌فارس بی‌شک بهترین توصیف در شرح حال این شهر زیبا بود.
شهری آباد و خرم با جلوه‌های بی‌بدیل در شاخه‌های گوناگون اقتصادی؛ اما با هجوم ظالمانه حزب بعث عراق، خرمشهر آباد گام به گام به ویرانی نزدیک شد.
در ابتدای جنگ تحمیلی و با دفاع جانانه مردم خرمشهر با کمترین امکانات در مقابل ارتش تا دندان مسلح بعث، واژه‌هایی مانند مقاومت و مردانگی نیز به ویژگی‌های خرمشهر افزوده شد.
جنگ تحمیلی با دفاع مقدس همراه شد اما با کینه‌ورزی دشمن خرمشهر ویران و در چنگال دشمن قرار گرفت.
شاید بازپس‌گیری خرمشهر و آزادی آن دور از ذهن به نظر می‌رسید؛ امری که باز هم با از خودگذشتگی و ایثار در سوم خرداد به‌دست آمد و خرمشهر تبدیل شد به نماد ایران اسلامی در دفاع و مقاومت. دوران دفاع مقدس پایان یافت و خیابان‌های خرمشهر نشانی از زیبایی و پویایی پیش از جنگ تحمیلی را در خود نمی‌دید. اکنون وقت آن رسیده بود تا خرمشهر به آبادی پیشین خویش بازگردد؛ اما خرمشهر همچنان ایستاده در انتظار پویایی خویش است.
با وجود تلاش‌های انجام شده برای بازسازی خرمشهر و همچنین ساخت دوباره زیرساخت‌های لازم در بندرها و جایگاه‌های اقتصادی آن اما کمبودها در خرمشهر بیش از هر موضوعی نمود پیدا کرده بود.
هیچ‌کس شک نداشت که برای احیای خرمشهر، نخست باید فعالیت‌های تجاری و اقتصادی این شهر را احیا کرد. امری که به‌دلیل سیل فعالیت‌های تجاری در دوران دفاع مقدس به بندرگاه‌های تجاری دیگر سخت به نظر می‌رسید؛ اما خرمشهر با ظرفیت‌های بی‌شمار توان رقابت با هر قطب اقتصادی را دارد. عروس خلیج‌فارس نیاز به بازگشت به رونق تجاری خویش داشته تا در سایه آن غبار رنج و سختی از مردم ایثارگر و مظلوم آن زدوده شود.
وجود زیرساخت‌های کافی و لازم در بندر خرمشهر، امکانات مناسب در مرز تجاری شلمچه، راه‌های ترانزیتی متنوع، نزدیکی به مرکز کشور و همجواری با عراق و کشورهای دیگر حوزه خلیج‌فارس در کنار ظرفیت‌های گردشگری و صنعتی خرمشهر امید بازگشت خرمشهر به رونق قبل را همچنان زنده نگه داشته است.
لایروبی اروند رود و خروج شناورهای مغروقه از زمان جنگ تحمیلی تا کنون انجام نشده و این اقدام مهم‌ترین نیاز برای فراهم کردن شرایط مناسب درراستای توسعه فعالیت‌های تجاری است.
اتصال خط‌آهن به بصره عراق و رایزنی برای ایجاد خط ترانزیتی کالا تا کویت از خاک عراق نیز عاملی مهم در گسترش مراودات تجاری از خرمشهر خواهد بود. اعطای تسهیلات و امتیازهای ویژه به بازرگانان فعال در این منطقه، بی‌شک عاملی در راستای جبران سال‌های عقب‌ماندگی فعالیت‌های تجاری خرمشهر در جنگ تحمیلی خواهد بود. عاملی که در کنار بهره بردن از امتیازهای منطقه آزاد اروند امکان ایجاد انگیزه کافی برای بازگشت فعالان تجاری به خرمشهر را فراهم خواهد کرد.
فعالان بخش خصوصی خرمشهر همچنان در انتظار هستند تا دولتمردان و مسئولان با اقدام کافی و رایزنی لازم بین‌المللی، تمام موانع در راستای بازگشت فعالیت‌های اقتصادی خرمشهر به دوره پیش از جنگ را از مسیر رونق خرمشهر برداشته تا با آبادی دوباره شهر و ایجاد زمینه‌های اشتغال برای شهروندان، غبار رنج و ویرانی را از خرمشهر بزدایند.
به امید خرمشهری خرم و پویا.

هانی فیصلی / رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر

شناسه خبری: 46440

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران
مدیر دفتر «مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور» در منطقه آزاد اروند منصوب شد

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟