فرودگاه پیام در راه مسافری شدن

وزیر ارتباطات با اظهار امیدواری نسبت به انجام نخستین پرواز بین‌المللی فرودگاه پیام در نیمه نخست امسال به مقصد نجف اشرف، تاکید کرده است که یکی از برنامه‌های مهم ستاد اقتصاد مقاومتی بحث افتتاح فرودگاه مسافری پیام است.

به گزارش فرینا، شرکت خدمات هوایی پیام به دنبال توافق بین شرکت مخابرات ایران و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران جهت تسهیل در ارائه خدمات پستی و مخابراتی شکل گرفت و از سال 1369 تحت عنوان مرکز خدمات هوایی جهت ارائه خدمات هوایی، حمل ونقل، توزیع بار، کالاهای پستی و ارائه خدمات هلیکوپتری به نقاط صعب‌العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه‌ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیتش را شروع کرد.
با توجه به موقعیت و جایگاه شرکت و همجواری آن با تهران بنا به مصوب تیرماه 1382 هیات دولت 3600 هکتار از اراضی فرودگاه پیام، بعنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد و با توجه به وظایف مندرج در اساس نامه و پتانسیل قانون منطقه ویژه و امکانات موجود، فعالیت‌های این شرکت در چهار زمینه خدمات فرودگاه، ایرلاین پیام، منطقه ویژه اقتصادی و هاب پستی تقسیم‌بندی شد.
همچنین در سال 1390 علاوه بر ماموریت‌هایی که به شرکت واگذار شده بود، استقرار صنایع سبز و پردازش واردات و صادرات در منطقه ویژه اقتصادی پیام مطرح و به وظایف قبلی اضافه شد و این در شرایطی بود که منطقه ویژه اقتصادی پیام در محدوده‌ای به وسعت 3600 هکتار در اراضی 10هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام واقع در استان البرز تاسیس شد و هدف از راه اندازی و تأسیس این منطقه ویژه اقتصادی، حمل و نقل بار هوایی و پستی، فرآوری کالا، انبارداری، خدمات سردخانه‌ای، صنایع ICT و صادرات اعلام شد.
اما ماموریت‌های اولیه فرودگاه پیام باربری بود که به تمام کشور و مناطق دنیا خدمات ارائه دهد که در مواقع اضطراری می‌تواند جایگزین فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام (ره) شود، علاوه بر این مرکز تعمیراتی هواپیما و بالگرد در پیام مستقر است.
در حال حاضر حدود 10 مدرسه خلبانی در پیام مستقر است و خدمات هوانوردی عمومی، پروازهای تفریحی و خدمات بالگرد در پیام ارائه می‌شود و طول باند فرودگاه 4150 عرض باند 60 متر و مقاومت باند pcm 75 است که بنا بر اعلام، توانایی پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر را هم دارد.
اخیرا محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سالن ترمینال مسافری فرودگاه بین المللی پیام بازدید و تاکید کرده که یکی از برنامه‌های مهم ستاد اقتصاد مقاومتی، بحث افتتاح فرودگاه مسافری پیام است.
موضوع مسافری شدن فرودگاه پیام اما به سالهای قبل مربوط است اما اکنون عملیات احداث سالن ترمینال این فرودگاه که سالیان متمادی در استان البرز مشغول به فعالیت باری و پستی بوده و پس از طی کردن دوره رکود، مجددا پروازهای باری‌اش در حال انجام است، رو به اتمام بوده و باند فرودگاه اصلاح شده و مسوولان نیز در حال اخذ مجوزهای لازم هستند.
البته به گفته وزیر ارتباطات در راستای مسافری شدن فرودگاه پیام مشکلاتی وجود دارد که یکی، بحث جاده دسترسی به فرودگاه پیام است که بنا شده استاندار البرز اعتبارات لازم را جهت تکمیل و تسهیل مسیر دسترسی تخصیص دهند و مشکل دوم نیز بحث دفن زباله در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام است که باید سریعا به آن رسیدگی شود.
به هر حال سالهاست که در منطقه «حلقه دره» زباله‌های کرج دفن می‌شود که ظاهرا تاکنون جلسات متعددی جهت حل این مشکل با استاندار و محیط زیست برگزار شده و پیگیری‌های متعددی در این باره انجام شده است. البته در کنار بوی نامطبوع زباله‌ها، «حلقه دره» بدلیل تجمع پرندگان و وزش باد و امکان پرتاب زباله‌های سبک به هوا، مغایر استانداردهای پرواز است که این معضل هم باید حل شود.
با این وجود وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن ابراز امیدواری جهت مسافری شدن فرودگاه پیام در نیمه اول سال جاری گفته است که اگر بر اساس برنامه‌ریزی‌های مقتضی کارها پیش برود، شاید بتوانیم در هفته دولت، اولین پرواز بین‌المللی فرودگاه پیام را به مقصد نجف اشرف شاهد باشیم که این مهم البته منوط به تلاش همه جانبه استان است.
در این زمینه سال گذشته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام گفته بود، اتصال زیرگذر آیت الله هاشمی به فرودگاه پیام، پایان دفن زباله‌های شهر کرج در اراضی مجاور باند فرودگاه پیام و همراهی دستگاه‌های استانی برای محصور نمودن اراضی منطقه ویژه اقتصادی پیام، از الزامات قانونی ضروری برای آغاز پروازهای مسافری در کرج است .
به گفت او بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های یک فرودگاه بین‌المللی در این فرودگاه مهیا بوده است و پتانسیل بزرگی برای منطقه محسوب می‌شود و بر اساس یک تحلیل علمی-اقتصادی آغاز پروازهای مسافری باعث رونق اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده چشمگیر برای کل منطقه ویژه اقتصادی پیام و استان البرز خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو