گردشگری ماکو، راهکاری برای خروج از رکود اقتصادی

بررسی و واکاوی تاریخی محلی و جغرافیای تاریخی یک سرزمین تاثیر زیادی در شهر و تعالی انسان و جامعه ای که در آن زندگی می کند، دارد. چرا که از دل تاریخ محلی و شفاهی، تاریخ یک سرزمین هویدا و مجهولات و تاریکی های تاریخی یک تمدن کشف می شود و مردمان آن سرزمین به خود آمده و خویشتن خویش و گذشته ی خود را بیشتر و بهتر شناخته و باور خواهد کرد.

تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به توسعه گردشگری این منطقه نشان از نگاه ویژه و توسعه یافته به درآمدزایی و رونق اقتصادی منطقه دارد بطوریکه وی بارها در جلسات مختلف، بومی گردی و بسترسازی برای حضور گردشگران در این منطقه را پراهمیت خوانده است.
استاد دانشگاه و کارشناس گردشگری معتقد است : صنعت گردشگری یک صنعتی به روز، پویا و در حال حرکت است که رونق آن سبب رشد اقتصادی و اشتغال در هر منطقه می شود.
علیرضا محمدزاده می گوید:  گسترش توجه به بوم گردی به عنوان یکی از انواع گردشگری وجه جدیدی از کسب و کارهای بومی و گرایش جوانان را به این حوزه رقم زده است.
وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای بومی گردشگری از تنوع و تعدد فراوانی برخوردار است می افزاید: هرآنچه در عرصه فرهنگ بومی از جمله صنایع دستی، محل اقامت، هنرهای آئینی و مذهبی، غذاها و محصولات محلی و فرهنگ میهمان نوازی که موجب جذب گردشگر، آشنایی و ایجاد علاقه مندی نسبت به مناطق بومی باشد رونق کسب و کارهای مرتبط با این حوزه را در پی دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز می گوید: رکود اقتصادی نه تنها منطقه بلکه کل کشور با توسعه گردشگری و جذب توریست مرتفع می شود.
غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه در آمدزایی در شرایط فعلی کشور و خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها نیازمند نگاه علمی و کارشناسانه است  می افزاید: تقویت مشاغل و کسب و کارهای بومی و مرتبط با گردشگری منطقه آزاد ماکو، راهکاری است که درصورت مدیریت این بخش می تواند نتایج مطلوبی را به دنبال دانشته باشد. 
وی بوم گردی و توسعه اقامتگاه های بومی را از جمله سیاست های راهبردی سازمان منطقه آزاد ماکو در عرصه گردشگری می داند.
مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با بیان اینکه هر گردشگر می تواند چندین فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد کند  می گوید: ایجاد اقامتگاه های بومی گردی در این منطقه در برنامه های سازمان است و در جهت استفاده از ظرفیتهای گردشگری و جذب توریست داخلی و خارجی تعداد ۳ روستای هدف گردشگری در این منطقه شناسایی شده که زمینه را برای معرفی این مناطق و رونق صنعت گردشگری فراهم می‌کند.
مهدی عبدالله زاده می گوید: در عرصه گردشگری بومی و منطقه ای در کنار بسیاری از ظرفیتها مانند وجود جذابیت های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و خوراکی که می تواند موجب کسب و کار و رونق اقتصاد منطقه آزاد ماکو شود صنایع دستی نیز جایگاه ویژه و منحر به فردی دارند.
فعال حوزه گردشگری منطقه آزاد ماکو نیز معتقد است: منطقه آزاد ماکو علاوه بر جادبه های بی نظیر طبیعی، دارای هنرهای سنتی و صنایع دستی ویژه است که در صورت معرفی در عرصه ملی و بین المللی می تواند به عنوان برند ثبت شود و مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.
اکبر رفاهی با اشاره به لزوم برند سازی صنایع دستی از جمله فرش بافی، گلیم بافی، تراش سنگهای قیمتی و تزئینی می گوید: گردشگری سه نوع است : نوع اول آن گردشگری بوده که به سمت گذران اوقات فراغت است. نوع دوم گردشگری به سمت گردشگری موزه ای و فرهنگی که شامل دیدن آثار تاریخی بود و گردشگری مذهبی هم که از قدیمی ترین انواع گردشگریهاست تقریبا در این قالب گنجانده می شود یعنی دیدن آثار مذهبی برای برآورده کردن نیازهای معنوی. اما نوع سوم گردشگری که مهم است و متولیان گردشگری باید به سمت آن بروند ‘گردشگری خلاق’ است که شکل گردشگری در آن فرق می کند.
وی الگوی گردشگری خلاق را رفتن به سمت داخل جامعه و آشنایی با زندگی روزمره و فرهنگهای محلی می داند و می گوید: در این نوع گردشگری که در حال گسترش است گردشگر به جای هتل یا مسافرخانه ممکن است در قطار یا اقامتگاه بوم گردی روستایی یا حتی در غار اصلاح شده اقامت کند که منطقه آزاد ماکو فرصت بی نظیر در این خصوص را دارد.
شایان ذکر است منطقه آزاد ماکو در شمال غربی ترین نقطه کشور و در جوار کشور ترکیه و آذربایجان قرار گرفته است.
در منطقه آزاد ماکو بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی ثبت شده و دهها اثر طبیعی که برخی از آنها مانند چشمه ثریا ، کویر بورالان و بزرگترین کلاهک سنگی خمیده دنیا، از جمله منحصر بفردترین آثار طبیعی هستند که در کنار آب و هوای مطلوب تر نسبت به سایر نقاط کشور که بیش از ۱۱ ییلاق را در خود جای داده است و مقصد سفری برای گردشگران داخلی و خارجی شده است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو