تشکل های مردم نهاد بازوی دولت در حل معضلات جامعه

میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده بر نقش ویژه سمن ها در شناسایی و حل مشکلات و آسیب های اجتماعی به عنوان یک بازوی مردمی برای دولت ها تاکید کرد.

به گزارش فرینا، میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده، در ششمین نشست از طرح دیدار با بانوان فعال جزیره قشم، با اسما پاکوهی قشمی دیدار و گفتگو کرد.
مسئول جوان تشکل مردم نهاد همیاران راهیان سعادت قشم در این دیدار گفت: جلب مشاركت مردم برای شناخت مشكلات جامعه و استفاده از توانايي‌هاي سمن ها به منظور رفع این مشكلات و برآورده كردن نيازهاي جامعه  یکی از وظایف اصلی تشکل های مردم نهاد است .
پاکوهی به تلاش های پیگیر مادرش به عنوان یکی از اولین فعالان اجتماعی جزیره قشم و ثبت تشکلی به این منظور اشاره کرد و افزود:  فوزیه تقی زاده به همراه همسرش عبدالرحمن پاکوهی قشمی  تشکل "همیاران راهیان سعادت قشم" را در سال 1385 به ثبت سازمان منطقه آزاد قشم رساندند.
اسما پاکوهی در پاسخ به سوال میترا مشرقی مقدم در خصوص هدف ایجاد این تشکل افزود : هدف اصلی و هسته مرکزی این تشکل، حمایت  از بانوان بدسرپرست و بی سرپرست و آموزش و اشتغالزایی برای آنان بود.
پیشگیری از آسیب های اجتماعی خصوصا اعتیاد که منشاء از هم پاشیدگی بنیان خانواده هاست نیز بخشی از خدمات تشکل مردم نهاد همیاران راهیان سعادت قشم را شامل می شود.

*الگویی برای مهربانی و خدمت به مردم
پاکوهی که متولد سال 1367 در جزیره قشم است علت حضور خود در این مجموعه را چنین توضیح داد: من که از کودکی شاهد تلاش های مادرم و دغدغه های او برای حل مشکلات مردم  بودم بتدریج به همکاری با ایشان پرداختم. دیدن تاثیر فعالیت پدر و مادرم در جامعه و تحولاتی که بواسطه آموزش هایشان در زندگی بسیاری از افراد بوجود می آمد، هدفی جدید را در زندگی برایم خلق کرد.  
وی افزود : با گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با شیوه های مدیریتی و نحوه راهبری تشکل های مردم نهاد از سال 1389 سکان مدیریت سمن همیاران راهیان سعادت قشم را به دست گرفته و امیدوارم تا بتوانم در جهت کاهش دردها و آلام جامعه محلی مرهمی باشم.
پاکوهی با رویکرد اشتغالزایی، 12 مربی تشکل خود را از بین بانوان زیر پوشش بهزیستی انتخاب کرده و با نیاز سنجی مشکلات در محلات، اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی مرتبط در مساجد محل می کند.
دوره های مشاوره پیش از ازدواج، مهارت های زندگی، مشاوره ترک اعتیاد، فرزند پروری و آموزش صنایع دستی بخشی از دوره های آموزشی این سمن است.
وی که فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات است ضمن اشاره به  حمایت پدر و همسرش که هر دو جزو فعالین اجتماعی هستند در کنار همراهی پسر پنج ساله اش در این مسیر، در خصوص سختی های کار خود عنوان کرد: فعالیت در حوزه اجتماعی به دلیل ارتباط مستقیم با مردم و نیاز به اعتمادسازی، به روحیه ای قوی و خستگی ناپذیر احتیاج دارد.
این فعال اجتماعی ادامه داد: با تمام این سختی ها برگشت یک معتاد به زندگی و یا دیدن لبخند از ته دل یک بانوی شاغل، به شما انگیزه ی بیشتری برای تلاش می دهد.
وی که تا کنون بالغ بر 200 دوره آموزشی در نقاط مختلف شهری و روستایی جزیره قشم منجمله روستاهای زیرانگ، مسن، تولا، دفاری، لافت و چاهو غربی برگزار کرده است با تاکید بر کمبود مربی متخصص گفت: برای رفتن به روستاها نیز با مشکل حمل و نقل رو به رو هستیم.
پاکوهی از ارگان ها و نهادها  خواست با حمایت همه جانبه در تداوم کار تشکل ها همراه و همگام آن ها باشند.
كسب سطح يك استاني از ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه پیشگیری از اعتیاد و کسب عنوان مدیر پرتلاش با اتكا به خلاقيت و نوآوري در سال ٩٦ از سوی دفتر جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی استان هرمزگان، دستاوردهای مهم این تشکل مردم نهاد است.
** هنر بانوان، محرک چرخ اقتصاد خانواده
این جوان تلاشگر، هنر را راهی برای نجات از روزمرگی و اشتغالزایی بانوان دانسته و بیان کرد: هنر نه تنها ذهن را از افکار منفی رها می کند بلکه  به عنوان  یک شغل به فرد حس ارزشمند بودن و استقلال می دهد.
وی که در سال 1396  با هدف آموزش خیاطی به بانوان و اشتغالزایی، آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای طراحی دوخت گیپور را تاسیس کرد،  تا کنون 6 نیروی کار به جزیره معرفی کرده است.
پاکوهی ادامه داد: در حال حاضر این مجموعه با یک مربی و یک کمک مربی 17 کارآموز داشته و برای هشت بانو به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده است.
در پایان این نشست، میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های این بانوی تلاشگر عنوان کرد : اگر ما می خواهیم در جامعه توفیق پیدا کنیم و رضایت عمومی ایجاد شود باید کار مردم را به خودشان واگذار کنیم و سمن ها در این راستا بهترین گزینه هستند .
وی افزود : حضور پر رنگ بانوان در تشکل های مردم نهاد، ضمن نهادینه کردن فرهنگ ایثار، گذشت، فداکاری و مشارکت اجتماعی در کانون خانواده بواسطه نقش ویژه زنان در تربیت نسل آینده باعث نیل جامعه به سوی ارزش ها می شود.
مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده  در انتهای این نشست افزود: آموزش دوره های سبک زندگی اسلامی – ایرانی که در منویات مقام معظم رهبری هم برآنها بسیار تاکید شده است یک نقشه راه و محور طلایی رسیدن به موفقیت و خوشبختی برای خانواده های ایرانی است و برگزاری دوره های آموزشی با این رویکرد از طریق تشکل های مردم نهاد قطعاً می تواند نتایج مثبتی را در جامعه رقم بزند .  
این دیدارها با حمایت مستقیم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم توسط میترا مشرقی مقدم مشاور امور بانوان و خانواده این سازمان و به منظور معرفی و تجلیل از بانوان فعال جزیره در حال برگزاری است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.