بیش از 2.5 میلیارد نفر در منافع بندر چابهار سهیم هستند

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بیش از 2.5 میلیارد نفر در منافع بندر چابهار سهیم هستند یعنی 700 میلیون نفر در منطقه آسیای مرکزی، بیش از 500 میلیون نفر در خاورمیانه و 1.5 میلیارد نفر در آسیای شرقی که روی هم ارزش اقتصادی 7.5 تریلیون دلاری دارند.

 به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی در سخنرانی خود در دوازدهمین نشست بین المللی مناطق ویژه اقتصادی که به میزبانی آسوچم یا اتحادیه اتاق های بازرگانی هند در دهلی نو برگزار شد، افزود: درباره اهمیت بندر چابهار برای اقتصاد های منطقه ای و جهانی به خصوص ارتباطات منطقه ای همین بس که بسیاری از کشور های منطقه ای و جهانی علاقه مند به شرکت در منافع اقتصادی این بندر هستند. نه تنها افغانستان بلکه سایر کشورهای منطقه علاقه مند به دستیابی به یک بازار 700 تا 800 میلیون نفری هستند که دروازه آن از چابهار باز می شود.
کردی گفت: چابهار می تواند یک نقش مهم در اقتصاد هند و گسترش ارتباطات منطقه ای و جهانی این کشور ایفا کند. اهمیت این پروژه سبب شد که رهبران سه کشور تاریخی برای همکاری های بیشتر در کنار یکدیگر حضور یابند و در ماه مه 2016 یکی از مهترین توافق نامه ها در تاریخچه ارتباطات جهانی به نام چابهار را امضا کنند. این توافق نامه در آینده ای نزدیک چابهار را به یک بندر بسیار بزرگ و همچنین تغییر دهنده معادلات منطقه ای تبدیل خواهد کرد.
کردی در خصوص فرصت های اقتصادی بندر چابهار نیز به شرکت کنندگان آماری ارائه کرد و گفتوی با تشریح فعالیت های ایران در این پروژه در چند سال گذشته گفت: ما بر خدمات تجاری و جهانگردی متمرکز شده ایم. از سال 2014 تاکنون چابهار با استقبال بیشتری روبرو شده است و تعداد کل شرکت های خارجی در ایران به سرعت در حال افزایش است. پیش از 2016 ما تنها 13 یادداشت تفاهم با همکاران بین المللی داشتیم اما پس از این سال 17 تفاهم نامه با شرکت های خارجی برای همکاری در چابهار امضا شده است که اکثر آنها هم اکنون اجرایی شده اند.
به گفته کردی، چابهار تنها نقطه حمل و نقل نیست و بر سایر عرصه های اقتصاد نیز نظر دارد بطوریکه از سال 2014 تاکنون یعنی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه 4 ساله، میزان تولید به دلیل تلاش های ایران برای ایجاد زیرساخت های موردنیاز سرمایه گذاران مانند ساخت انبارهای خوب افزایش یافته است. وی گفت بندر چابهار می تواند هزینه و زمان تجارت را کاهش دهد که این امر یک فرصت خوب را برای سرمایه گذاران فراهم می کند.
وی همچنین تاکید کرد که امتیاز اصلی که ایران می تواند به سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار اعطا کند روند کوتاه اداری برای ثبت شرکت، مالکیت کامل زمین، عدم پرداخت مالیات برای 20 سال ، نبود مالیات ارزش افزوده، نبود گمرک برای شرکت ها و صنایع، معافیت از تعرفه های صادراتی و امکان استخدام کارمندان خارجی تا سقف 10 درصد از نیروی کار است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو