وضعيت مطلوب اشتغال در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/4718
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
به گفته مدير کار و خدمات اشتغال منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس ؛ بيکاري 52 هزار نفري در عسلويه به هيچ‌وجه واقعيت و صحت نداشته و ندارد.

حجت السلام عبدالله حاجياني، مدير کار و خدمات اشتغال منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس درخصوص انتشار خبر کذبي درباره بيکاري52 هزار نفر در عسلويه در گفتگو با خبرنگار بنا(bena) گفت: دبير محترم اجرايي خانه کارگر بوشهر در اظهارات خود به آماري استناد کرده‌اند که با هيچ مرجع و يا اسناد و اطلاعات معتبري سازگاري و تطابق ندارد و مشخص نيست اين آمار از چه منبعي اخذ شده است.

وي افزود: اين در حالي است که آمارهاي رسمي و دقيق دريافتي ماه‌هاي اخير نشان مي‌دهد تنها در شرکت‌هاي تابعه نفت و گاز پارس حدود 12 هزار نفر شاغل هستند و اين به غير از 10 فاز مجتمع گاز و 12 طرح پتروشيمي و سازمان منطقه ويژه است که آمار موجود و واقعي بيانگر اشتغال بالغ بر 34 هزار نفر در سطح شرکت‌هاي مستقر در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس است.

حجت السلام حاجياني بيان کرد:البته بسياري از نيروي انساني شاغل در آنها تعديل و بعد از مدتي در پروژه‌هاي ديگر مشغول به کار مي‌شوند و به نوعي برخي بيکاري‌ها فصلي است که حتي با احتساب بيکاري‌هاي فصلي، بيکاري 52 هزار نفر در عسلويه به هيچ‌وجه واقعيت و صحت نداشت و ندارد.

مدير کار و خدمات اشتغال منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس اظهار کرد:اشکال دومي که اين موضوع وارد اين است که ؛ ايشان همچنين در اظهارات خود به اعلام منطقه عسلويه به عنوان منطقه آزاد تجاري به وسيله جهرمي اشاره کرده که مايه شگفتي است زيرا قانون مناطق ويژه اقتصادي مصوب مجلس شوراي اسلامي بوده و مقصود قانون‌گذار از تصويب آن تسهيل در سرمايه‌گذاري و توسعه صادرات است و اين موضوع ارتباط چنداني به حوزه اختيارات و مسووليت‌هاي وزارت کار و امور اجتماعي ندارد.

وي اضافه کرد: همچنين منطقه عسلويه به عنوان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس است و نه منطقه آزاد تجاري و اين دو مقوله تفاوت‌هاي اساسي دارند.
حجت السلام حاجياني بيان کرد:براساس ماده 16 قانون تشکيل و اداره اين مناطق و ماده 17 آيين‌نامه اجرايي آن؛ مناطق مذکور از قانون کار تبعيت ننموده و از مقررات خاص خود که موسوم به مقررات اشتغال نيروي انساني بيمه و تامين اجتماعي است پيروي مي‌کند.

وي اظهار داشت:منطقه ويژه عسلويه در سال 1377 و براساس مصوبه هيات محترم دولت تشکيل شده است و نه در زمان سفر آقاي جهرمي است و اما در خصوص مصوبه هيات محترم دولت مبني بر به کارگيري حداقل پنجاه درصد نيروي بومي استان بوشهر در شرکت‌ها نيز براساس آمارهاي دريافتي عزم و اراده جدي براي اجراي مصوبه در ميان مديران وزارت نفت و مديران منطقه به وجود آمده و در حال حاضر براساس آمارهاي دريافتي و کنترل‌هاي انجام شده توسط گروه‌هاي نظارتي، حدود 39 درصد شاغلين شرکت‌هاي نفتي کل استان بوشهر و بيش از 34 درصد از کارکنان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس بومي است.

حجت السلام حاجياني افزود:همچنين نسبت به ابتداي سال 88 که اين آمار حدود 30 هزار نفر بوده است. بهبود مناسبي را طي يک سال اخير در روند جذب نيروهاي بومي در منطقه و استان شاهد مي‌باشيم و با روند روبه‌رشد کار و فعاليت در پروژه‌ها که انشاءالله در آينده نزديک شاهد آن خواهيم بود پيش‌بيني مي‌شود مصوبه هيات دولت به جذب 50 درصد نيروي بومي نزديک خواهد شد.

به گفته وي؛بنابراين بهتر است به جاي استناد به آمارهاي غيرواقعي، همه با هم کمک کنيم تا با بسترسازي و فضاي حمايتي و پرهيز از فضاي تخريب و تضعيف هم کار انجام پروژه‌ها شتاب بيشتري به خود بگيرد و هم سهم بيشتري از جذب نيروي انساني در شرکت‌ها به استان بوشهر اختصاص يابد.

وي درخاتمه با تاکيد بر فرصت‌هاي بسيار ارزشمندي در حوزه‌هاي مختلف علاوه بر صنايع نفت، گاز و پتروشيمي در استان بوشهر گفت:فرصت هاي ديگري دراين منطقه وجود دارد که با مطالعه آن مي‌توان ظرفيت‌هايي را براي ايجاد اشتغال فراهم کرد. /205

شناسه خبری: 4718

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟