امضای تفاهم نامه سه جانبه برای احداث 2 سد در منطقه آزاد ماکو با سرمایه گذاری چینی ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: تفاهم نامه سه جانبه بین منطقه آزاد ماکو، شرکت چینی چاینا واتر و شرکت نفت و گاز آذراب به منظور احداث سد بدولی و سد شوط بصورت EPCF و بر اساس توافقات بعدی با وزارت نیرو امضا شد.

به گزارش فرینا، غلامرضا سلیمانی در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه در خصوص احداث 2 سد در منطقه آزاد ماکو افزود: تمام وظایف طراحی و مهندسی، خرید و اجرای این پروژه ها بر عهده شرکت چینی و شرکت نفت و گاز آذراب است.

سلیمانی با اشاره به اینکه 85 درصد اعتبار پروژه ها توسط چینی ها تامین می شود، گفت: تبدیل تفاهم نامه به یک قرارداد قابل اجرا، زمان بر بوده و در این مدت موارد اخذ مجوزهای اداری و قانونی موجود در تفاهم نامه پیگیری می شود تا شرایط لازم برای حضور سرمایه گذار چینی در این پروژه فراهم شود.

وی با بیان اینکه احداث سد بدولی می تواند به بسیاری از مسائل و مشکلات مرتبط با منابع آب در منطقه پایان دهد افزود: با بهره برداری از آن می توان ضمن تامین آب مصرفی بخش کشاورزی و صنعت، در راستای اشتغالزایی پایدار نیز برنامه ریزی نمود  . 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه کمبود آب یک مسئله جدی و قابل تامل است گفت: یکی از راههای برون رفت از وضعیت موجود همراهی و همکاری مردم با مسئولین جهت مدیریت صحیح منابع آبی است.

نماینده مردم ماکو، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بزرگترین مطالبه مردم منطقه احداث سد بدولی و شوط است، گفت: در این رابطه با وجود اینکه آب شرب و زراعی شهرستان ماکو و شوط از سد ماکو تامین می‌شد اما با کمال تاسف، خشکسالی در این منطقه مشکلاتی برای کشاورزان و مردم ایجاد کرده است.

عین اله شریف پور افزود: از سوی دیگر با وجود اینکه از 17 سال گذشته مطالعات مربوط به سد بدولی شروع شده بود اما متاسفانه مطالعات آن به اتمام نرسیده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده، با وجود اینکه آغاز پروژه اجرای آن در بودجه سال 97 و 96 ممنوع بود اما امروز با انعقاد این تفاهم نامه تکمیل مطالعه بدولی که تامین‌کننده آب قسمتی از شوط و ماکو میباشد، انجام می‌شود.

شریف پور گفت: با اتمام مطالعات و اجرای سد بدولی و سد شوط مشکلات منطقه حل و فصل شود.

وی افزود: آب سد بدولی  با هدف تامین آب شرب شهر ماکو، شوط و بازرگان و اراضی پایین دست آنها ذخیره سازی خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.