حذف روادید، چشم‌انداز فاصله گرفتن از اقتصاد تک‌محصولی

  • چهارشنبه 7 شهريور 1397 - 17:18
  • مقالات
  • 0 دیدگاه

به گزارش فرینا ،در سال ۱۳۷۲ هیئت‌وزیران به‌موجب ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی صدور روادید اتباع خارجی در مناطق آزاد تجاری را تصویب و در تاریخ ۱۰/۲/۱۳۷۳ طی نامه شماره ۱۶۴۴۷/ت۲۵۲ک، این مصوبه را به شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ نمود. ماده ۲ این مصوبه به شرح زیر است:
«اتباع خارجی برای ورود مستقیم به مناطق از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز مناطق، نیاز به تحصیل روادید نخواهند داشت». مفاد این مصوبه کاملاً شفاف و روشن است. مع‌هذا مصوبه مزبور که قبلاً در مناطق آزاد کیش و انزلی به اجرا درآمده بود، به علت فراهم نبودن زیرساخت‌ها، تاکنون در منطقه آزاد اروند عملی نبود که خوشبختانه در حال حاضر این مشکل برطرف شده و ازاین‌پس شاهد رونق گردشگری و اقتصادی در این منطقه خواهیم بود. مسلماً هدف دولت محترم تدبیر و امید و شورای عالی مناطق آزاد کشور از اعطای چنین امتیازی، پیشینه شهرهای آبادان و خرمشهر به لحاظ آسیب‌های وارده ناشی از ۸ سال جنگ و ویرانی و تمایل آنان به عمران و آبادی و بازگشت رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار در این دو شهر است.
در جهان امروز، مقوله گردشگری یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی درزمینهٔ کسب درآمدهای ارزی و ایجاد اشتغال و دست‌یابی به توسعه پایدار به شمار می‌آید. با نگاهی به کشورهای پیرامونی- به‌عنوان‌مثال امیرنشین دبی- می‌توان به اهمیت آن پی برد. ضمن آنکه جهت دست‌یابی به توسعه پایدار و فاصله گرفتن از اقتصاد تک‌محصولی نفتی، ابزار بسیار مهمی محسوب می‌شود.
از سویی دیگر با ورود گردشگران خارجی و تبادلات فرهنگی، به‌طور حتم، فرهنگ غالب از جهت تأثیرگذاری ، فرهنگ ایران‌زمین خواهد بود که با پشتوانه غنی تاریخی و اسلامی خود، اتباع بیگانه را مجذوب خویش خواهد ساخت و از این لحاظ صنعت گردشگری نقش تعین کننده‌ای درزمینهٔ توسعه سیاسی و اجتماعی کشورمان ایفا خواهد نمود.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.