لزوم تامین نیازهای ثبت جهانی ژئوپارک ارس در یونسکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در جلسه مشترک با علیرضا امری کاظمی تنها ایرانی صاحب کرسی در شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو بر تامین نیازهای ثبت جهانی ژئوپارک ارس تاکید کرد.

به گزارش فرینا، محسن نریمان با تاکید بر لزوم انجام تمهیدات مورد نیاز برای تکمیل پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس در یونسکو، گفت: ژئوپارک یکی از اولویت های ارس است.
نریمان افزود: از تمام انرژی خودمان برای تکمیل ژئوسایت ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی، محوطه سازی با مصالح بومی، ایجاد سیستم مدیریت ژئوپارک و تکمیل پرونده و ارسال به یونسکو استفاده می کنیم.
در این جلسه مشاور ژئوپارک ارس و مدیر ژئوپارک جهانی قشم نیز همکاری همگانی مسئولین برای تکمیل پرونده در مدت زمان کوتاه باقی مانده را یادآور شد.
علیرضا امری کاظمی گفت: استقرار مراکز راهنمای گردشگران در ژئوسایت ها، تهیه محتوای تابلوهای راهنمای دو زبانه، طراحی مسیرهای دسترسی به ژئوسایت ها، طراحی و اجرای مراکز بازدید از جمله مهمترین کارهای ضروری برای تکمیل پرونده ژئوپارک ارس است.
کاظمی افزود: از بیست ژئوسایت موجود در محدوده منطقه آزاد ارس باید حداقل 15 ژئوسایت برای بازدید نمایندگان یونسکو آماده شود.
مشاور ژئوپارک ارس با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلب نظر و رعایت استانداردهای ثبت جهانی در یونسکو، گفت: تهیه طرح توسعه گردشگری ژئوپارک ارس با تاکید بر ظرفیت های اکوتوریستی و ژئوتوریستی، ارزیابی سایت های زمین شناسی مستعد برای تبدیل به ژئوسایت، برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با ژئوتوریسم و ژئوپارک برای دانش آموزان، برگزاری کارگاه های طراحی و تولید صنایع دستی و ژئوپروداکت در روستاهای شجاع –سیلگرد- گلفرج و اوشتبین، طراحی و راه اندازی وب سایت ژئوپارک ارس به زبان های انگلیسی و فارسی، آماده سازی ژئوسایت های ژئوپارک ارس از طریق راه اندازی پارکینگ و راه های دسترسی، حضور در مجامع داخلی و خارجی مرتبط با بحث ژئوپارک ها طی یک سال گذشته انجام شده است.
شایان ذکر است، نشست سالانه ژئوپارک های یونسکو از 8 تا 14 سپتامبر به میزبانی ژئوپارک آداملو برنتا در ایتالیا در حال برگزاری می باشد. نمایندگان ایران در این نشست علیرضا امری کاظمی بعنوان مدیر ژئوپارک قشم و مشاور ژئوپارک ارس، کیمیا عجبایی عضو شورای راهبردی ژئوپارک ارس و سوما سید یونسی طراح ژئوپروداکت های ژئوپارک ارس بوده و درباره ارسال پرونده نهایی ثبت جهانی ژئوپارک پیشنهادی ارس در یونسکو رایزنی های لازم را انجام خواهند داد.
طبق گفته مدیر گردشگری و میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد ارس تا آبان ماه امسال برای تکمیل پرونده و ارسال به شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو و ارزیابی و ثبت جهانی در سال آینده فرصت دارد.
مهدی عباسی افزود: بعد از ارسال پرونده نهایی تا آبان ماه و بازدید تیم ارزیابی یونسکو در خرداد ماه سال 1398، نتیجه نهایی ارزیابی و عضویت ارس در شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو در نهمین نشست سالانه ژئوپارک های یونسکو اعلام می شود.
گفتنی است شورای راهبردی ژئوپارک ارس با دستور مدیرعامل این سازمان تشکیل شده و اولین جلسه این شورا نیز برای تامین الزامات ثبت جهانی ژئوپارک ارس برگزار شد.
یادآور می شود، دکتر گیمارتین مارتینی، رئیس شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو آبان ماه سال گذشته برای بازدید و بررسی آخرین اقدامات انجام گرفته از سوی منطقه آزاد ارس در مسیر پرونده ثبت جهانی ژئوپارک ارس به این منطقه سفر کرده بود.

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو