کاهش واردات و افزایش سوخت رسانی به کشتی ها در بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با تشریح کارنامه شش ماهه بندر خلیج فارس، از رشد 60 درصدی سوخت رسانی به کشتی ها (بانكرينگ) و کاهش 50 درصدی واردات نفتی در این بندر خبر داد.

به گزارش فرینا، "اله مراد عفیفی پور" با بیان اینکه بندر خليج فارس زیرمجموعه ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی محسوب می شود، گفت: از ابتداي سال 97 تا آغاز مهرماه جاری، بیش از 13 میلیون و 683 هزار و 353 تن انواع کالاي نفتي و غيرنفتي در حيطه نظارتي بندر خليج فارس تخلیه و بارگیری شد.
عفیفی پور افزود افزود: 13میلیون و 129 هزار و 251 تن مربوط به فرآورده‌هاي نفتي و 554 هزار تن نیز به مواد معدني صادراتي اختصاص دارد.
وی گفت: در اين بندر، عمليات جابجایی انواع فرآورده هاي نفتي از قبيل بنزين، نفت گاز، نفت كوره، قير، نفت سفيد، هيدروكربور، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام مي شود.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی افزود: در این دوره زمانی، 62 هزار و 197 تن فرآورده نفتي از بندر خليج فارس به صورت ترانزيت و 7 ميليون و 980هزار و 828 تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

سوخت رسانی به کشتی ها 60 درصد افزایش یافت 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه دو شرکت بخش خصوصی در زمینه بانكرينگ فعالیت دارند، گفت: حجم بانکرینگ در بندر خلیج فارس طی نيمه نخست سال جاري بالغ بر 358 هزار و 244 تن بوده كه در همسنجی با مدت مشابه سال قبل 60 درصد افزايش داشته است. 
عفیفی پور افزود: عمده دلايل اين افزايش عملیات را برطرف شدن محدوديت‌هاي شركت نفت در تحويل سوخت به شركت‌هاي بانكرينگ كننده و بازاريابي بيشتر اين شركت‌ها دانست. 

كاهش 50درصدی واردات به دلیل افزایش تولید داخلی

وی گفت: حجم واردات فرآورده های نفتي در شش ماه گذشته به رقم 672 هزار و 300 تن رسیده كه به دليل افزايش توان توليد داخلي، شاهد كاهش 50 درصدی واردات اين فرآورده ها در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته هستيم.

پهلوگیری 856 شناور در بندر خلیج فارس

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، 856 فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خليج فارس پهلو گرفت که از این تعداد، 670 فروند مربوط به كشتي‌هاي حامل فرآورده نفتي و 186 فروند مربوط به شناورهاي مواد معدني بوده است.
بهره مندی از 9 پست اسکله نفتی با آبخور 7.5 متر
عفیفی پور با تشریح ظرفیت ها و توانمندی های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای 9 پست اسكله نفتي و 2 پست اسكله خدماتي، با ظرفيت آبخور متوسط 7.5 متر و قابليت پهلودهي به شناورهایی با تناژ حداكثر 10 هزار تن است.
وی افزود: علاوه بر اين اسكله‌هاي شماره 1، 2 و 3 بندر شهيد رجايي نیز امكان پهلودهي شناورهاي نفتي با ظرفيت بيش از 30 هزار تن، و اسكله 25 فولاد (با کاربری نفتي) با ظرفيت آبخور 12 متر از توان پهلودهي شناورهاي با تناژ بالاي 60 هزار تن برخوردار است.

برنامه های توسعه ای بندر خلیج فارس

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، در حال حاضر 11 شركت بخش خصوصي با ظرفيت اسمي بيش 400 هزار مترمكعب در اين بندر در حال فعاليت بوده و با توجه به برنامه‌هاي توسعه‌اي در آينده‌اي نه چندان دور و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و 500هزار متر مکعب، تعداد شركت‌هاي فعال مستقر در اين بندر به بيش از 20 شركت خواهد رسيد كه زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم مي‌نمايد. 
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی احداث كريدور خطوط لوله انتقال فراورده‌هاي نفتي، احداث سه پست اسكله 100 هزارتني، ايستگاه تخليه و بارگيري ريلي ـ نفتي، مظروف‌سازي قير، احداث مخازن LPG و همچنين احداث يك پالايشگاه كوچك را به عنوان برنامه هاي آتي بندر خلیج فارس برشمرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو