جانشین فرمانده نیروی انتظامی در مرز شلمچه؛

۳۸ درصد زائران از مرزهای خوزستان به زیارت اربعین رفتند

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: بیش از ۳۸ درصد زائران از مرزهای خوزستان به زیارت اربعین رفتند و احتمالاً در موج برگشت نیز با همین مقدار مواجه باشیم.

به گزارش فرینا، سردار ایوب سلیمانی در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران افزود: مرحله رفت زائران تقریباً به اتمام رسیده است و در حال حاضر عمدتاً اتباع خارجی در حال رفتن هستند و دور برگشت آغازشده است.

سردار سلیمانی بابیان اینکه هرروز نیز بر حجم برگشتی‌ها افزوده می‌شود و روند افزایشی موج برگشت تا پنج‌شنبه و جمعه ادامه پیدا می‌کند، گفت: عمده زائران تا روز جمعه بازمی‌گردند که این موضوع سبب ایجاد حجم سنگین ترافیکی در استان خوزستان و سایر استان‌های هم‌جوار می‌شود.

وی افزود: همه تمهیدات لازم را پیش‌بینی کردیم و ظرفیت پلیس‌راه موجود در سایر استان‌ها را به استان خوزستان و استان‌های هم‌جوار آوردیم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بابیان اینکه بیش از ۴ هزار خودرو به عراق رفتند و این خودروها این تعداد مسافر را بازمی‌گردانند، گفت: سختی کار این است که باید با سهولت و بدون اینکه دچار گره‌های ترافیکی شویم بتوانیم شاهد ترددی روان باشم تا مردم به صحت و سلامت به محل سکونت خود برسند.

سردار سلیمانی با اشاره به پیام اربعین، بیان کرد: اربعین بزرگ‌ترین مراسم جهان اسلام و جهان شیعه است و این حماسه ازنظر ما مقدمه ظهور است.

وی گفت: در روایات داریم زمانی که امام زمان (عج) ظهور می‌کند مردم فوج فوج به حرکت درمی‌آیند و به سمت میعادگاه امام عصر حرکت می‌کنند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بابیان اینکه ما در حال تمرین برای ظهور هستیم، گفت: هدف و فلسفه اربعین این است که مردم خود را برای آن مسیر آماده می‌کنند. امروز درس ایثار، معنویت و ازخودگذشتگی جزء درس‌هایی است که اربعین به می‌آموزد و اوج تحقق این فرهنگ است.

سردار سلیمانی افزود: شبکه یکپارچه‌ای در مرزداریم و نگرانی بابت رفت‌وبرگشت افراد از مرزهای مختلف وجود ندارد و پیش‌بینی کردیم که احتمالاً تمرکز جمعیت در کدام نقاط بیشتر خواهد بود.

وی اعلام کرد: برای هر وضعیتی آماده هستیم و نیروی انتظامی با بسیج بیش از ۳۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم از نقطه صفر مرزی تا محل سکونت افراد در سراسر کشور و به زائران اربعین سرویس می‌دهد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: بر اساس تجربه سال‌های گذشته بیش از ۶۰ درصد تمرکز جمعیت هنگام بازگشت از مرز مهران است و دلیلش هم این است که نزدیک‌ترین نقطه به مرکز کشور بوده و تمرکز جمعیتی نیز در نیمه شمالی کشور است و نزدیک‌ترین مسیر به کربلای معلا از طریق مرز مهران است و به همین دلیل ساکنین مرکز و شمال کشور تمایل بیشتری برای عبور از مرز مهران دارند.

سردارسلیمانی بابیان اینکه بیش از ۳۸ درصد زائران ما از مرزهای خوزستان به زیارت اربعین رفتند و احتمالاً در موج برگشت نیز با همین مقدار مواجه باشیم، بیان کرد: ۲۳ درصد زائران ما از مرز شلمچه، ۱۳ درصد از مرز چذابه و ۳ درصد نیز به‌صورت هوایی به زیارت رفتند.

وی افزود: با توجه به شرایط منطقه و علی‌رغم اینکه برخی‌ها فکر می‌کردند که با کاهش جمعیت در اربعین امسال مواجه می‌شویم،  بیش از ۹۰ درصد حجم سال گذشته تاکنون از مرزها عبور کرده و درراه پیمایی اربعین شرکت کردند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: تا روز گذشته بالای یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار زائر از مرزهای کشور به زیارت اربعین حسینی رفتند و بیش از ۴۸ هزار تبعه خارجی موافقت‌نامه‌های خود را دریافت کردند و نهایتاً تا امروز و فردا باید به مرز مراجعه کنند و از مرزها عبور کنند و اگر این اتفاق بیفتد درنهایت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر اتباع خارجی از مرزهای ما با عراق عبور کرده‌اند.

سردار سلیمانی در پاسخ به این پرسش که وضعیت مرز خسروی چگونه خواهد شد، عنوان کرد: ضرورتی ندارد که تکیه زیادی به مرز خسروی داشته باشیم هرچند در این مرز نیز همه‌چیز را محیا کردیم اما طرف عراقی اعلام کرده که نمی‌تواند امنیت را در آن نقطه برقرار کند و با توجه به اینکه ظرفیت‌های لازم را در مرزهای سه‌گانه پیش‌بینی کرده بودیم احساس نیاز نکردیم که بیش از این پیگیر امکان تردد زائران در مرز خسروی باشیم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی افزود: با روندی که در عراق شکل‌گرفته و در حال ادامه پیدا کردن است تا سال آینده شاهد وجود امنیت کامل در سراسر عراق خواهیم بود و مرز خسروی نیز مانند مرز مهران به مبادی خروجی اضافه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شایعه لغو روادید در روزهای آینده صحت دارد، بیان کرد: امسال و تاکنون مشکل خاصی در روادید نداشتیم و یکی از دلایل موفقیت ما در سال جاری همکاری بسیار خوب مردم و نظم‌پذیری مردم بوده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: مقرراتی وجود دارد که یک‌طرف آن ما هستیم و طرف مقابل عراقی‌ها باشد و پروتکلی امضاشده و توافق کردند که مبنای خروج تهیه گذرنامه باشد و خارج از آن هیچ استثنایی قائل نشدند.

 

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.