ظرفیت بی بدیل ماکو برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای

منطقه آزاد ماکو با توجه به موقعیت استراتژیکی موجود، ظرفیت بی بدیلی برای تبدیل شدن به هاب تجارت منطقه ای دارد تا دروازه صادرات و ترانزیت کالا از ایران به کشورهای مختلف دنیا باشد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، تلاش برای راه اندازی دهکده لجستیک و بندر خشک، توسعه راه های مواصلاتی و اتصال به کریدورهای شرق ـ غرب و شمال -‌ جنوب، تلاش برای اتصال به شبکه ریلی کشور و توسعه پایانه صادراتی در تبدیل این منطقه به هاب تجارت منطقه ای تاثیرگذار خواهد بود. 
راه اندازی دهکده لجستیکی در این منطقه نقش بسزایی در بهبود شرایط کسب و کار، رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا خواهد کرد زیرا بسیاری از دغدغه های تجارت منطقه ای همچون نگهداری و حمل و نقل کالا‌ و مواد، خدمات پشتیبانی نظیر استراحتگاه، رستوران، جایگاه تأمین سوخت، بانک و بیمه در این منطقه رفع خواهد شد. 
اتصال ماکو از طریق کریدور شمال -‌ جنوب و شبکه ریلی به بنادر جنوبی کشور نیز ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد بندر خشک در این منطقه و تبدیل آن به هاب تجارت منطقه ای به شمار می رود که در دستور کار مدیران این سازمان قرار گرفته است. 

** ظرفیت سه هزار میلیارد تومانی دهکده لجستیک ماکو برای سرمایه گذاری 
مدیر شهرسازی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه راه اندازی دهکده لجستیک نقش مهمی در تسهیل تجارت منطقه ای خواهد داشت، گفت: این دهکده دارای ظرفیت سه هزار میلیارد تومانی جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی است. 
آرش صادقیان افزود: ارایه خدمات گمرکی، امکان تردد اتوبوسی در داخل دهکده، ایجاد محوطه‌های پارک خودرو، عرضه خدمات انبارداری و سردخانه ای، تخلیه و بارگیری، راه اندازی مراکز اقامتی و رستوران، امکان سوخت گیری و پمپ بنزین و گازوئیل، عرضه خدمات تعمیرگاهی و کارواش از جمله مزیت های این دهکده خواهد بود. 
صادقیان با بیان اینکه این دهکده در زمینی به مساحت 700 هکتار ایجاد می شود، اضافه کرد: برای آماده سازی این دهکده 550 میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد شد.
وی بیان کرد: ایجاد دهکده لجستیکی بر عهده منطقه آزاد ماکو است اما تمامی مراحل تکمیل این دهکده که شامل ساخت و بهره برداری از قسمت های مختلف آن می باشد، توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می شود تا علاوه بر شکوفایی منطقه در ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی نیز گام های مناسبی برداشته شود.
مدیر شهرسازی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: با ایجاد دهکده لجستیک ظرفیت انتقال بار در منطقه آزاد ماکو از چهار میلیون تُن به 10 میلیون تُن در روز و ظرفیت انبارداری نیز از 200 هزار تن به 2 میلیون تن در روز خواهد رسید.
صادقیان با اشاره به درخواست های سرمایه گذاری در دهکده لجستیکی اضافه کرد: سه طرح سرمایه گذاری شامل پایانه صادراتی در زمینی به مساحت 35 هکتار، نوبت دهی امور گمرکی و خدمات رفاهی رانندگان ترانزیتی در زمینی به مساحت 13 هکتار و انبارداری در زمینی به مساحت 15 هکتار در حال اجراست.
وی بیان کرد: در زمینه انباشت و بسته بندی محصولات کشاورزی و پتروشیمی هم متقاضی سرمایه گذاری وجود دارد و توافق های اولیه با آنان نیز انجام شده است.
صادقیان با بیان اینکه دهکده لجستیکی ماکو با هدف ایجاد هاب تجارت منطقه شمالغرب کشور ایجاد می شود، اضافه کرد: مبادلات فعلی ایران و ترکیه در حدود 15 میلیارد دلار بوده و توافق 2 طرف بر مبنای افزایش مبادلات به میزان 30 میلیارد دلار است؛ این دهکده لجستیکی نقش بسزایی در افزایش حجم مبالات 2 کشور و صادرات و ترانزیت کالا از ایران به بازارهای اروپایی داشته باشد. 
وی با اشاره به محدودیت های گمرکی در گمرک بازرگان برای تردد و ترخیص کالا نیز افزود: مسوولان گمرک فعالیت های انجام شده در دهکده لجستیکی را مشمول معافیت های تردد گمرکی نمی دانند در حالی که این منطقه محدود بوده و در حصار واقع شده است.

** دهکده لجستیکی با گمرک ایران قراردادی ندارد
مدیرکل گمرک بازرگان با استقبال از ایجاد دهکده لجستیکی در منطقه آزاد ماکو گفت: اصلی ترین مشکل دهکده لجستیک ماکو نداشتن قرارداد با گمرک ایران است تا مشمول معافیت های تردد گمرکی یا مجاز به انجام خدمات گمرکی باشد. 
علی معصومی افزود: دهکده لجستیک کد ترانزیتی دارد ولی نمی تواند به صورت مستقل خدمات گمرکی ارائه دهد و باید قراردادی با سازمان گمرک ایران داشته باشند تا بتوان خدمات بهتری در این دهکده عرضه شود. 
وی با تاکید بر اینکه همه برای تسهیل تجارت در این منطقه تلاش می کنند، اضافه کرد: روزانه بیش از 800 دستگاه خودرو ترانزیتی از طریق بازرگان تردد می کنند و وجود دهکده لجستیکی مزیتی برای شرکت های ترانزیتی و رانندگان محسوب می شود. 
وی با اشاره به صف های طویل خودرویی برای ورود و خروج از مرز نیز گفت: وجود دهکده لجستیک باعث کاهش این صف ها خواهد شد و از طرف دیگر اشتغال زایی خوبی در منطقه ایجاد می کند.
مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: مسافت سه کیلومتری از گمرک بازرگان هم از مشکلات دیگر در مسیر انجام خدمات گمرکی در دهکده لجستیک است زیرا امکان دارد کالایی در این مسیر بدون ارزیابی گمرکی به کشور وارد یا از کشور خارج شود.
معصومی در پایان اظهار امیدواری کرد با توافق مسوولان سازمان منطقه آزاد ماکو و گمرک ایران بتوان خدمات بهتری در این منطقه به تجار و رانندگان خودروهای ترانزیتی برای عبور و مرور از بزرگترین گمرک زمینی کشور فراهم آورد.
به گزارش ایرنا اگرچه نگرانی هایی از کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا وجود دارد اما اتصال شبکه راه های کشور به مسیر حمل و نقل بین المللی با ایجاد 10 کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار کیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل و نقل برای تقویت این نقش است. 
مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو (در آذربایجان غربی) قرار دارد؛ این گمرک در سال 1305 شمسی راه اندازی شد و تنها مرز 24 ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو