احداث ترمینال های LNG در بنادر کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/48805
ساعت 17:09 سه شنبه 22 آبان 1397
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینال های LNG در بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی است.

به گزارش فرینا، محمد علی حسن زاده در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل و نقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: در ۲ سال گذشته گزارش مفصلی در مورد وضعیت استفاده از گاز طبیعی (LNG) و کاربردهای آن در حوزه بنادر و دریانوردی تهیه شده است. استفاده از گاز طبیعی به علت مقررات سخت‌گیرانه زیست‌محیطی و قیمت ارزان‌تر روزبه‌روز در بین شرکت‌های بزرگ کشتیرانی خصوصاً حمل کانتینر مقبولیت بیشتری پیدا کرده است.

حسن زاده با توجه به اهمیت استفاده از گاز طبیعی، گفت: این حوزه را می توان در ۵ بخش تقسیم بندی کرد. یک؛ اطلاعیه ها و قانون گذاری های انجام شده در ارتباط با استفاده از LNG، دوم؛ بنادر و ترمینال های LNG، سوم؛ شرکت های سوخت رسانی بندری و استفاده از LNG به جای سوخت های متداول، چهارم؛ کشتیرانی (حمل LNG به عنوان محموله و یا استفاده از LNG به عنوان سوخت) و پنجم؛ یاردهای کشتی سازی و امکان ساخت و تجهیز کشتی ها برای بهره بری از LNG به عنوان سوخت اصلی و یا سوخت ثانویه است.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی بر روی احداث ترمینال های LNG در بنادر کشور است. طبق برنامه ریزی های انجام شده در سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید رجایی و بندر شهید بهشتی پتانسیل تاسیس ترمینال های LNG را دارا هستند و در همین راستا اختصاص اراضی پسکرانه در این بنادر در دستور کار قرار گرفته است. 

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیش از ۵۰ درصد ذخایرسوخت فسیلی دنیا در محدوده خایج فارس قرار دارد و همچنین خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از پرترددترین مسیر های آبی در دنیا شناخته می شوند. همه این عوامل پتانسیل بالایی را برای بنادر ایران در بحث بانکرینگ LNG ایجاد می کند. 

حسن زاده گفت: بنادر شهید رجایی به دلیل نزدیکی به تنگه هرمز و چابهار به عنوان آخرین نقطه در مسیر تردد می توانند نقاط خوبی برای عملیات بانکرینگ LNG کشتی ها و شناورهای در حال تردد باشند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای ایران، روسیه و قطر دارای بزرگترین ذخایر گازی در دنیا هستند که طبق مطالعات انجام شده از نظر ظرفیت میدان های گازی ایران در رتبه اول در دنیا قرار دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و بنادر جنوبی، ایران آمادگی همکاری مشترک با کشورهای اروپایی در زمینه LNG و یا سرمایه گزاری صد در صدی خارجی را دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری جلساتی با انستیتو LNG ایران به منظور امکان سنجی و بررسی طرح توجیه اقتصادی به کارگیری سوخت LNG است.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

عملیات اجرایی احداث جایگاه سوخت فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد ماکو کلید خورد
با حکم رضا مسرور؛ «اعضای کمیته رسیدگی به رویداد ماراتن کیش» منصوب شدند
آغاز دوره جدید سیاست‌گذاری فرهنگی در مناطق آزاد با تشکیل شورای‌عالی فرهنگی مناطق
اتصال چابهار به شبکه ریلی و کریدورهای ترانزیتی تا چند ماه آینده
برقراری پرواز شارجه از فرودگاه بین‌المللی قشم

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی