جلفا با اجرای ارس 2020 به عنوان شهر سالم و ایمن در جهان معرفی می شود

دومین جلسه شورای راهبردی شهر سالم جامعه ایمن، ارس ۲۰۲۰ با حضور تمام اعضای شورای راهبردی به منظور بررسی برنامه های کمیته های مختلف تشکیل شد.

به گزارش فرینا، در دومین جلسه شورای راهبردی شهر سالم، جامعه ایمن ارس 2020، برنامه های هر یک از کمیته های ششگانه این رویداد، توسط اعضای راهبردی مورد بررسی قرار گرفت. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این جلسه با اشاره به اهمیت بالای برنامه جامعه ایمن و شهرسالم جلفا با نام ارس ۲۰۲۰ به عنوان یکی از ممتازترین برنامه های سازمان منطقه آزاد ارس، گفت: این برنامه با بهره گیری از دستورالعمل های بین المللی سازمان بهداشت جهانی و براساس فرهنگ ایرانی اسلامی به دنبال ارتقای شاخص های ایمنی و سلامت در شهر جلفاست. 
محسن نریمان افزود: ارس ۲۰۲۰ با تقویت همکاری بین بخشی و ارتقای مشارکت های مردمی، برنامه هایی در حوزه های مختلف اعم از ایمنی شهری و ترافیکی، ایمنی و سلامت اجتماعی، ارتقای سبک زندگی سالم و سایر موضوعات ایمنی و سلامت، اجرا می کند.
نریمان گفت: فرایند اجرای این برنامه باحمایت اجرایی تمامی نهادهای دولتی، مشارکت گروههای مردمی و با هدایت علمی مرکز بین المللی حمایت ازجوامع ایمن صورت می گیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه با اجرایی شدن برنامه ارس 2020 شهر جلفا به عنوان یک شهر سالم و ایمن به شهرت جهانی می رسد، افزود: ارزیابی برنامه جامعه ایمن وشهرسالم نیز توسط کارشناسان سازمان بهداشت جهانی انجام می شود و تلاش می کنیم تا در زمان باقی مانده به استانداردهای تعیین شده برسیم. 
در ادامه دومین جلسه شورای راهبردی شهر سالم جامعه ایمن، ارس ۲۰۲۰ ،چشم انداز ایجاد شهری ایمن و سالم برای زندگی با کیفیت با استفاده از برنامه های کمیته های ششگانه تخصصی ترسیم شد. 
بر همین اساس، کمیته سلامت و اصلاح شیوه زندگی با هدف کلی اصلاح سبک زندگی سالم و کاهش مواجهه شهروندان با فاکتورهای خطر بیماری و ارتقای سواد سلامت شهروندان به فعالیت می پردازد. این کمیته همچنین با هدف ترویج سبک زندگی سالم و اطمینان از رعایت اصول بهداشتی در مکانهای عمومی فعالیت می کند. 
کمیته ایمنی و ترافیک نیز با هدف کلی ارتقای فرهنگ ترافیک ایمن و کاهش آسیب های ترافیکی، تسهیل و ایمن سازی ترافیک و مدیریت داده های حوادث ترافیکی مشغول به فعالیت است. 
کمیته مسائل اجتماعی نیز اهداف کلی پیشگیری از خشونت و کاهش آسیب های اجتماعی در شهرستان و ارتقای دانش عمومی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، افزایش مشارکت مردمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، افزایش مشارکت مردمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، پیشگیری از بروز خشونت و خودکشی و حمایت از گروههای آسیب پذیر را دنبال می کند. 
بر همین اساس، کمیته سلامت و ایمنی مراکز آموزشی نیز هدف کلی ایجاد محیطی ایمن و سالم برای دانش آموزان را دنبال می کند از اهداف این کمیته می توان به ارتقای سلامت و ایمنی در مدارس اشاره کرد. 
کمیته سلامت و ایمنی فضاهای شهری و ساختمانی نیز هدف کلی ارتقای ایمنی و سلامت در فضاهای ساختمانی و بهبود منظر شهری از دیدگاه ایمنی را در دستور کار دارد. از اهداف بعدی این کمیته می توان ارتقای ایمنی و سلامت فضاهای ساختمانی همچنین آمادگی برای مواقع بحرانی را برشمرد. 
کمیته ایمنی و سلامت شغلی نیز به عنوان یکی از کمیته های تخصصی ارس 2020 اهداف کلی ارتقاء ایمنی محیط های کاری، پیشگیری از بروز آسیب های شغلی در کارکنان و ارتقای ایمنی و سلامت گروههای کارمندی را پیگیری می کند. 
کمیته ایمنی و سلامت گردشگری نیز با هدف کلی تامین محیطی امن و سالم برای جذب گردشگران به فعالیت می پردازد. 
همچنین کمیته معنویت ایمنی و سلامت نیز هدف کلی افزایش تاثیر معنویت در اتخاذ رفتارهای ایمن و سالم را در دستور کار خود قرار داده است. 
گفتنی است، پروژه شهر سالم، جامعه ایمن ارس 2020 یکی از پروژه های مهم معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس است که می تواند جلفا را به عنوان یک شهر جهانی معرفی کند.
در برنامه های مصوب کمیته های تخصصی، سازمان منطقه آزاد ارس، شبکه بهداشت شهرداری جلفا، اداره بهزیستی دانشگاه های مستقر در منطقه، آموزش و پرورش شهرستان، بیت امام جمعه جلفا-منطقه آزاد ارس، پلیس راهنمایی رانندگی شهرستان، اورژانس ۱۱۵ ، دادگستری شهرستان، سازمان تبلیغات اسلامی، گروه های مردمی، بسیج، موسسات خیریه، هلال احمر، آتش نشانی، مخابرات، ادارات گاز و آب و فاضلاب، شورای شهر، دهیاری های منطقه آزاد ارس، مشارکت دارند.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو