برپایی هفدهمین مسابقات قرآن کیش و محفلی بر عرشه کشتی

مدیر فرهنگی ـ آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن بیان جزئیات هفدهمین دوره مسابقات قرآن کیش از برگزاری این مسابقات طی روزهای 23 تا 26 بهمن‌ماه خبر داد و گفت: روز 19 بهمن‌ماه نیز محفل انس با قرآن بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس و بر عرشه کشتی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش فرینا، سعید یکه‌دهقان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با  تأکید بر اهتمام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بر توسعه فعالیت‌های قرآنی به برگزاری هفدهمین دوره مسابقات قرآن، حدیث و اذان این منطقه اشاره کرد و افزود: برپایی شانزده دوره مسابقات قرآن تاکنون، نشان از اهمیت این رقابت‌ها برای منطقه آزاد کیش دارد.
یکه‌دهقان اظهار کرد: رویکرد اصلی در هفدهمین دوره که توسط شورای سیاست‌گذاری مسابقات در نظر گرفته شده، این است که در برنامه‌ریزی و اجرا، استانداردهای ملی را پیاده‌سازی کنیم. برای تحقق این اهداف از اساتیدی همچون عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و رحیم خاکی، قاری بین‌المللی، دعوت و جلسات هم‌اندیشی برگزار و در این جلسات، شیوه‌های برگزاری و مدل اجرایی مسابقات بازنگری شد.
مدیر فرهنگی ـ آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برگزاری مسابقات طی روزهای 23 تا 26 بهمن‌ماه سال جاری در دو بخش دانش‌آموزی و بزرگسالان، گفت: بخش دانش‌آموزی با ضوابط و آئین‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش برپا می‌شود. بخش بزرگسالان(افراد بالای 18 سال) با حضور بانوان و آقایان و در رشته‌های حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل، اذان و ابتهال(ویژه آقایان) برگزار می‌شود.
وی به استقبال خوب بانوان از رشته‌های حفظ و ترتیل قرآن اشاره و اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در شانزدهمین دوره مسابقات رخ داد و در دوره هفدهم نیز به همین صورت خواهد بود، این است که تمام فرایند ثبت نام تا داوری بر مبنای «سامانه جامع قرآن» انجام می‌شود. در این سامانه شرایط به گونه‌ای در نظر گرفته شده که هر متسابق بلافاصله بعد از حضور در رقابت، ریز نمرات خود را مشاهده کند. 
مدیر فرهنگی ـ آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: سعی بر این است تا در حاشیه مسابقات، نمایشگاهی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی دایر کنیم، در حال حاضر بخش‌های از نمایشگاه آماده شده است. یکی از این بخش‌ها، قرآن به روایت تصویر است که در آن 114 تابلو هنری که هر تابلو متعلق به یک سوره از قرآن است، در معرض دید قرار می‌گیرد. همچنین در حاشیه این مسابقات برنامه‌های متعددی برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده تا فضای پرنشاطی را با محوریت قرآن و اهل بیت(ع) داشته باشیم.
یکه دهقان به برگزاری محفل انس با قرآن بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس همزمان با ایام‌الله دهه فجر اشاره کرد و افزود: تلاش شده است تا در همان ایام، محافل انس با قرآن با حضور قاریان کشوری برگزار شود تا آن دسته از مردم که در مسابقات حضور ندارند، در این محافل حضور یابند. سال قبل برای اولین بار این محفل برگزار شد و حدود 200 نفر بر روی عرشه کشتی حضور یافتند. امسال نیز این برنامه در نظر گرفته شده است و به احتمال زیاد روز 19 بهمن‌ماه خواهد بود. تلاش‌هایی برای اینکه این محفل انس با قرآن به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود، صورت گرفته است.
وی برگزاری مسابقات قرآن منطقه آزاد کیش را یکی از جلوه‌های همزیستی شیعه و سنی در کنار هم بیان کرد و افزود: در ایام برگزاری مسابقات، شاهد یکی از پررنگ‌ترین صحنه‌های وحدت شیعه و سنی هستیم. اهل تسنن کیش، بسیار پرشور در مسابقات شرکت می‌کنند. هرساله شاهد حضور امام جمعه اهل تسنن و مسئولان جزیره کیش هستیم و همین موضوع وحدت شیعه و سنی در این جزیره را پررنگ‌تر کرده است.
مدیر فرهنگی ـ آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش به برگزاری دوره‌های کمک آموزشی و آمادگی برای قرآن‌آموزان اشاره و بیان کرد: در فرصت یک ماه پیش رو به دنبال برگزاری کلاس‌های آمادگی برای مسابقات هستیم. در این دوره‌ها، آقای خاکی، آموزش لحن و بهروز یاریگل نیز در زمینه تجوید آموزش‌هایی را ارائه خواهد داد. در رشته حفظ نیز کارگاه دوروزه‌ای را با حضور اساتید برجسته برگزار خواهیم کرد.
مدیر فرهنگی ـ آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه حفظ قرآن فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است، چند ماه قبل یکی از اساتید حفظ قرآن در کیش مستقر شده است. در بخش بانوان نیز این دوره‌ها را برگزار خواهیم کرد. پیش‌بینی شده است تا اواخر هفته جاری دوره آموزش لحن نیز با حضور یکی دیگر از اساتید برگزار شود.
یکه‌دهقان به تلاش برای راه‌اندازی گروه تواشیح بانوان منطقه آزاد کیش اشاره کرد و گفت: در بخش آقایان این گروه از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی به برگزاری مسابقات قرآن بین مناطق آزاد سراسر کشور به میزبانی منطقه آزاد کیش اشاره کرد و گفت: مسابقات قرآن مناطق آزاد ظرفیت تبدیل شدن به مسابقاتی سطح بالا را دارد که این مستلزم برنامه‌ریزی است. همچنین اعتقاد دارم کیش به خاطر مختصات و ویژگی‌های خاص فرهنگی، ظرفیت‌ خوبی برای تبدیل شدن به کانون فعالیت‌های قرآنی و مذهبی را دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.