هند 21 میلیون دلار به توسعه بندر چابهار اختصاص داد

وزیر اقتصاد هند گفت: دولت یک و نیم میلیارد روپیه (21 میلیون و 127 هزار دلار) درسال 2019 برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از نشریه 'فاینشنال اکسپرس' پیوش گویال'، وزیر اقتصاد هند به هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 2019 به پارلمان این مطلب را بیان کرد.
هند قصد دارد در مدت کوتاهی تجارت از طریق بندر چابهار را از 2 میلیارد دلار کنونی به 70 میلیارد دلار افزایش دهد.
فاینشنال اکسپرس در ادامه این گزارش نوشت تهران کنترل اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را در اختیار شرکت بنادر جهانی هند قرار داده است. بندر چابهار نخستینن بندر خارجی است که هند کنترل آن را به دست گرفته است.
این درحالی است که یکشنبه هفته گذشته هند مسیر کشتیرانی میان بنادر خود و بندر چابهار را افتتاح کرد.
هند قصد دارد هر دو هفته محموله های خود را از بنادر بمبئی ،کاندلا و موندرا به ایران ارسال کند.
هند یکشنبه هفته گذشته یک محموله را در بندر چابهار بارگیری کرد.
انتظار می رود افغانستان نیز در یک ماه آینده نخستین محموله باری خود را از طریق بندر چابهار به هند ارسال کند.
شرکت بنادر جهانی هند در 24 دسامبر(3 دی) سال 2018 در طول نشست توافق سه جانبه چابهار، کنترل امور اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را به عهده گرفت. همچنین در این روز مقامات ایرانی، هندی و افغان به صورت مشترک نخستین دفتر هند را در منطقه آزاد چابهار افتتاح کردند.
فاز نخست این بندر در ماه دسامبر سال 2017 با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.
بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.
سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو