روزنامه هندی:

ایران برای حفظ بندر چابهار سنگ تمام گذاشته است

روزنامه ایندیا تایمز نوشت، به دنبال تشدید تحریم‌های یک‌ جانبه آمریکا، مقامات ایران توانسته‌اند با سرمایه‌گذاری‌های عظیم خود در بندر چابهار تا حد زیادی این بندر را در برابر تحریم‌های آمریکا ایمن کنند.

به گزارش فرینا، روزنامه هندی در ادامه این مطلب می‌نویسد، به دنبال اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال 2018، بندر چابهار تنها بندر ایران بود که از معافیت تحریم برخوردار شد و این معافیت به شکل عمده به دلیل نقش اساسی آن در منطقه جنوب آسیا بود.
به دنبال عملیاتی شدن بندر چابهار در سال گذشته، افغانستان و هند توانستند به‌ خوبی از وابستگی زمینی به پاکستان رها شوند و به مبادلات تجاری خود از طریق این بندر ادامه دهند.
به گفته مقامات هندی، به دنبال برقراری تجارت افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی و اقیانوس هند از طریق مسیر ریلی و کریدور شمال به جنوب، جمهوری اسلامی ایران تاکنون در حدود یک میلیارد دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده است.
به دنبال تلاش ایران برای توسعه بندر چابهار، دولت دهلی نیز در روند رو به رشد این بندر ساکت ننشسته است و تاکنون اقدامات مالی و عملیاتی خوبی انجام داده است.
«آرون کومار گوپتا» مدیر کل بنادر هند در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت، هر بندری برای تحقق عملیاتی شدن کامل زمان زیادی می‌برد اما ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بندر چابهار در کوتاه‌ترین زمان به ظرفیت بالقوه خویش برسد.
کومار گوپتا می‌گوید، ما بر موقعیت جغرافیایی بندر چابهار برای توسعه تجارت میان هند و افغانستان بسیار حساب کرده‌ایم.
شرکت‌های هندی از دسامبر سال گذشته بارگیری خود در بندر چابهار ایران را آغاز کرده‌اند و به ‌طور میانگین ماهانه 60 هزار تن محموله توسط کشتی‌های هندی در بندر چابهار بارگیری می‌شود.
روزنامه ایندیا تایمز در ادامه مطلب می‌افزاید، البته توسعه بندر چابهار توسط ایران و هند دارای نگرانی‌هایی از جمله مسائل امنیتی و تحریم‌های آمریکا است.
به دنبال عملیات تروریستی چند ماه گذشته در چابهار در کنفرانس سرمایه‌گذاری که در ماه فوریه برگزار شد بر تقویت حضور نیروهای مسلح در چابهار تأکید شد.
در کنار مسائل امنیتی، تحریم‌های آمریکا باعث ممنوعیت انجام معاملات مالی با ایران شده است که این اقدام خود پرداخت و دریافت هزینه‌ها را سخت‌تر کرده است.
به گزارش روزنامه هندوستان تایمز، بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است ، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند.
دولت هند متعهد به سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه ‌آهن شده است.
شرکت بنادر جهانی هند در 24 دسامبر مصادف با سوم دی ماه سال 1396 ، در نشست سه ‌جانبه چابهار، کنترل امور اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را به عهده گرفت.
همچنین در این روز مقامات ایرانی، هندی و افغان به ‌صورت مشترک نخستین دفتر هند را در منطقه آزاد چابهار افتتاح کردند.
بندر چابهار ایران از نظر موقعیت استراتژیک اهمیت زیادی برای دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه دارد.

** منبع: ایرنا

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو