لایروبی اروند از دو ماه آینده آغاز می شود

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: عملیات اجرایی اروند رود در بخش عراق پس از سال ها از دو ماه دیگر آغاز می شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «هادی حق شناس» اظهار داشت: با توافق رییس جمهوری کشورمان و نخست وزیر عراق، در ارتباط با لایروبی اروندرود، کمیته ای فنی تشکیل شده است که ارزیابی ها و بررسی های مورد نظر را در ماه های شعبان و رمضان انجام می دهند.
حق شناس ادامه داد: اغلب کشتی های مغروقه در مرز ایران بوده اند و خوشبختانه بخش عمده ای از آن پاکسازی شده است.
به گفته وی، موضوع مهم این است که آبراه اصلی آلوده نیست و کشتی مغروقه قابل توجهی در این مسیر وجود ندارد مگر اینکه در لایروبی ها با بمب منفجر نشده ای مواجه شویم که نیاز به خنثی سازی داشته باشد. 
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: انجام تمام عملیات لایروبی و تامین هزینه ها بین ایران و عراق مشترک خواهد بود.

پیگیری روابط بندری با ویتنام
وی درباره مذاکرات و تفاهم های انجام شده در حوزه دریایی با ویتنام اظهار داشت: در سفر سال گذشته رییس جمهوری به ویتنام تفاهمنامه هایی برای همکاری های دریایی بین دو طرف به امضا رسید که یکی از موضوعات همکاری، همکاری با دانشگاه معتبر دریایی ویتنام بود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در سفر اخیر هیات سازمان بنادر و دریانوردی درباره این تفاهم ها مذاکراتی انجام شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت های متعددی در ویتنام وجود دارد که می تواند سطح مناسبات و همکاری های دو کشور را افزایش دهد، گفت: حجم تجارت ویتنام در سال میلادی گذشته بیش از 470 میلیارد دلار محاسبه شده که تجارت ایران چیزی حدود 20 درصد این رقم بوده است.
عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: در اذهان عمومی از ویتنام، تصویر کشور جنگ زده شکل گرفته اما واقعیت این است که ویتنام کشوری در حال رشد است و ظرفیت های بسیاری در حوزه های اقتصادی و تجاری برای افزایش روابط با این کشور برای ایران وجود دارد. 
حق شناس با بیان اینکه معروف ترین کالایی که از ایران به ویتنام صادر می شود، قیر است، گفت: ویتنام می تواند مقصد خوبی برای همکاری های تجاری با ایران باشد. 
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که مورد مذاکره قرار گرفت، راه اندازی خط کشتیرانی مشترک بین ایران و ویتنام بود تا از این طریق تجارت بین دو کشور افزایش یابد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه دو ماه آینده وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از ایران به ویتنام سفر می کند تا برخی از مذاکرات به یادداشت تفاهمنامه تبدیل شود و موضوعات مطرح شده به صورت رسمی پیگیری شوند.
حق شناس با بیان اینکه در روابط تجاری نباید تنها به یک یا دو کشور وابسته باشیم، گفت: به جای توسعه روابط با بنادر امارات متحده عربی بهتر بود که روابط با سایر کشورهای همسایه از جمله ترکیه،قطر، کویت، عمان و غیره را توسعه می دادیم و تنها به بنادر یک کشور وابسته نمی شدیم. در مذاکره با ویتنام هم به دنبال افزایش روابط با بنادر هستیم تا روابط تجاری و اقتصادی از طریق دریا تنها به چند کشور محدود نشود.
عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: البته اکنون با کشور امارات در حوزه روابط بندری با مشکل جدی مواجه نیستیم و امارات بزرگ ترین شریک سنتی تجاری ایران محسوب می شود اما نباید تنها در توسعه روابط و همکاری های دریایی تنها به این کشور اکتفا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه به دنبال توزیع روابط تجاری خود در بین کشورهای منطقه هستیم، گفت: به جای توسعه روابط تجاری با کشورهایی که دچار چالش با آنها هستیم باید به سمت توزیع روابط تجاری با کشورهای آسیای جنوب شرقی پیش برویم و می توانیم روابط را با این کشورها به حداکثر برسانیم. 

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو