الگوهای پیشنهادی در به کارگیری ابزار فروش تعهدی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از پیشنهاد الگوهای مختلف برای به کارگیری ابزار فروش تعهدی یا فروش استقراضی خبر داد و گفت: این اوراق در آینده نزدیک به ابزارهای بازار سرمایه اضافه می شود.

به گزارش فرینا به نقل از بازار سرمایه،شاپور محمدی در حاشیه  بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: مسوولیت این کار بر عهده شرکت بورس تهران است و تاکنون الگوهای مختلفی از جمله الگوی وکالت،  الگوی مبتنی بر اختیار سهام، الگوی مبتنی بر قرار داد آتی برای آن پیشنهاد شده است .
به گفته سخنگوی سازمان بورس، همه این الگوها مورد مطالعه قرار گرفته و سازو کارهای اجرایی آن تنظیم شده است که در نهایت، یکی از این الگوها مبنا قرار خواهد گرفت .
دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه ابزارهای مالی کلاسیک در کشورهای دیگر هم مورد استفاده قرار گرفته اند، ابراز امیدواری کرد که اوراق فروش تعهدی به سرعت در کشور عملیاتی شود و این ابزار  به جمع ابزارهای موجود در بورس بپیوندد .
محمدی با بیان اینکه در سه سال اخیر ابزارهای متنوع و کارآمدی به بازار اضافه شده است ، ادامه داد: اخیرا ابزارهایی همچون آتی سبد سهام  و اختیار خرید و فروش در بازار سرمایه راه اندازی شد  و  ابزار فروش تعهدی یا فروش استقراضی هم یکی از ابزارهایی است که به زودی  اضافه خواهد شد .
رئیس سازمان بورس سپس با اشاره به رونق ابزارهای مالی اسلامی در ایران و دیگر کشورها اظهار داشت: خوشبختانه کشور ما در این زمینه پیشرو است و  اوراق منفعت، اوراق جعاله،  اوراق وکالت، اوراق مشارکت، صکوک اجاره، صکوک استصناع و صکوک اجاره سهام را که در بازرهای مالی دنیا هم در حال معامله است به کار گرفته ایم که امیدواریم این ابزار با فرهنگ سازی صحیح،  رواج و توسعه بیشتری پیدا کنند .
وی افزود: در مورد انتشار کتب مالی اسلامی هم سازمان بورس عنوان های مختلفی را دنبال کرده و سعی در چاپ آنها کرده است. البته ما محدود به این عناوین نیستیم و با حوزه علمیه و دیگر مراکز هم همکاری هایی داریم .
محمدی اظهار داشت: در حوزه مالی - اسلامی ، مجموعه ای از مستندات به عربی ترجمه شده که برای بورس  های عراق، سوریه و دیگر کشورهای اسلامی ارسال می شود.
وی با بیان اینکه این مستندات قابلیت تبدیل به کتاب را دارد، گفت: یکی از برنامه های سازمان بورس و اوراق بهادار این است که مستندات مربوط به انتشار اوراق در کشور را با استفاده از ابزارهای مالی اسلامی تبدیل به مجموعه ای از کتب مرجع کنیم. علاوه بر این، بحث هایی که در  حوزه مالی کلاسیک مطرح است و همچنین ابزارهای مالی و متونی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، اکثرا در اینجا هم ترجمه و استفاده می شود.
سخنگوی سازمان بورس خاطرنشان کرد: انتشارات بورس، عناوین مشخصی را که  پیش از این طی تفاهمنامه با دانشگاه ها نهایی شده و احیانا می تواند به عنوان کتب درسی دانشگاه ها پیشنهاد شود، تا نهایی شدن دنبال می کند.
محمدی همچنین استقبال از سی و دومین نمایشگاه کتاب و همچنین کتاب های تخصصی در حوزه مالی و بازار سرمایه را پرشور توصیف کرد و گفت: ازدحام و استقبال در غرفه انتشارات بورس نشان می دهد که علاقه مندی به این بازار و مباحث مربوط به آن در جامعه افزایش یافته است .
وی افزود: خوشبختانه هم تعداد عناوین و هم استقبال مردم بسیار خوب بود و امیدواریم یکی از محورهای فرهنگ سازی در بازار سرمایه که انتشار منابع درسی و کتب مرجع در رشته مالی است، با کمک همکاران در شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس  به نحو احسن انجام شود.

برچسب ها : بورس
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو