آب دریاچه ارومیه ۲ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است

مدیر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: میزان آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲ میلیارد مترمکعب افزایش یافته و هم اکنون به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده است.

به گزارش فرینا، مسعود باقرزاده کریمی اظهار داشت: این میزان آب به دلیل بارش های بسیار مطلوب بهار امسال وارد این دریاچه شده است و موجب شده تا تراز آبی به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۷۰ سانتی متر برسد.
وی با بیان اینکه هدف گذاری ستاد احیای دریاچه ارومیه رسیدن تراز این دریاچه به یکهزار و ۲۷۴ متر و یک سانتی متر است افزود: برای رسیدن به این میزان تراز به حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آب نیاز است تا حجم آب این دریاچه به ۱۴ میلیارد مترمکعب در این تراز برسد.
باقرزاده اضافه کرد: در این سطح از تراز و حجم آب می توان گفت که دریاچه ارومیه به سطح ۲۵۰ گرم نمک رسیده و شرایط زندگی آرتمیا نیز در آن فراهم می شود و می توان ادعا کرد که حیات در این دریاچه جریان دارد.
وی گفت: از اتفاقات بسیار جالب و باارزش در افزایش حجم آب این رودخانه حل شدن نمک ها در عمق دریاچه است که براساس عمق سنجی های انجام شده این میزان به بیش از ۳۰ سانتی متر رسیده که موجب افزایش عمق آن شده است. 
باقرزاده بیان کرد: در حال حاضر دریاچه ارومیه به حدود ۷۰ درصد وسعت طبیعی خود رسیده است اما چون عمق آب در برخی نقاط کم است شاید این وسعت اندکی گمراه کننده باشد.
مدیر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با انتقاد از برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی که اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه را در احیای آن کمرنگ جلوه داده اند گفت: چنانچه در قالب اقدامات این ستاد رودخانه های حوزه دریاچه ارومیه لایروبی و مسیرگشایی نمی شد هرگز آب مورد نیاز حاصل از بارش های اخیر به این دریاچه انتقال پیدا نمی کرد.
وی با بیان اینکه لایروبی و مسیرگشایی رودخانه ها خطر سیل را نیز در این منطقه ار بین برد یادآور شد: در سال های آبی گذشته نیز بارشی مشابه بارندگی امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه روی داد که در آن سال نه ‌تنها سطح آب دریاچه بالا نیامد بلکه در اردیبهشت‌ ماه همان سال شاهد کاهش ارتفاع آن نیز بودیم.
باقرزاده اضافه کرد: بارندگی‌های اخیر شاید برای برخی مناطق مشکلاتی به همراه داشت اما برای حوضه‌های آبریز دریاچه‌هایی مانند دریاچه ارومیه نعمت بزرگی بود و موجب بالا آمدن تراز آبی آن شد.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال/از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

برچسب ها : دریاچه ارومیه
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.