جمهوری آذربایجان رتبه اول صادرات خارجی ارس

یکی از اهداف ایجاد مناطق آزاد تجاری در کشور فراهم کردن امکان حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی به نفع سرزمین اصلی است.

به گزارش فرینا، هرگونه تولید و صدور کالا از مناطق آزاد در حکم صادرات بوده و رشد این رقم تابعی از درخواست واردات کالا و خدمات از سرزمین اصلی و کشورهای خارجی است.
موقعیت استراتژیکی منطقه آزاد ارس در شمالغرب کشور با وسعت 51 هزار هکتاری به دلیل هم مرز بودن با سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خود مختار نخجوان همچنین نزدیکی آن به کشور های ترکیه و عراق و در نهایت همجواری جغرافیایی با کشورهای CISدر مجموع با هدفگذاری بازار 600 میلیون نفری منجربه ایجاد ظرفیت های اقتصادی بسیار مناسب در بین مناطق آزاد کشور شده است.
منطقه آزاد ارس توانسته است در سال 97 ، صادرات 251 میلیون دلاری کالا و خدمات را در کارنامه خود به ثبت برساند.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، این میزان صادرات ماحصل فعالیت 152شرکت تولیدی و صنعتی و 42واحد کشاورزی دارای پروانه بهره برداری مستقر در این منطقه و صدور هزار و 650 گواهی تولید است که با سرلوحه قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین خواسته رهبر معظم انقلاب در زمینه های معدن، صنعت، عمران، بازرگانی، کشاورزی، انبارداری و واردات خودرو محقق شده است.
شرکت های منطقه آزاد ارس 86 میلیون دلار صادرات قطعی(خارجی)، 30 میلیون دلار صادرات مجدد، 114 میلیون دلار صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی و 21 میلیون دلار صادرات کالاهای داخلی انجام شد.

صادرات خارجی ارس 86 میلیون دلار شد

محسن نریمان با اشاره به کشورهای هدف صادراتی ارس می گوید: کشورهای آذربایجان، ترکیه، روسیه، عراق، ازبکستان، گرجستان، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی و سایر کشورها در جمع بازارهای هدف محصولات تولیدی ارس هستند.

جمهوری آذربایجان رتبه اول صادرات خارجی

عمده بازارهای صادرات خارجی منطقه آزاد ارس کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و فدراسیون روسیه هستند که در مجموع 77 درصد سهم صادرات خارجی را به خود اختصاص داده اند.
نریمان بیشترین میزان صادارت منطقه به خارج از کشور را جمهوری آذربایجان اعلام کرد و گفت: جمهوری آذربایجان با جذب 32 درصد صادارت واحدهای تولیدی ارس عنوان نخست مشتری منطقه را به خود اختصاص داده است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، جمهوری آذربایجان با خرید 6 میلیون و 763 هزار و 780 کیلوگرم کالا به ارزش 28 میلیون و 20 هزار و 283 دلار در کانون توجه تجار این کشور همسایه قرار دارد.
نریمان می افزاید: ترکیه نیز با جذب 27 درصد تولیدات ارس به وزن 45 میلیون و 62 هزار و 905 کیلو کالا به ارزش 22 میلیون و 870 هزار و 180 دلار جایگاه دوم مشتریان عمده را از آن خود کرده است.
وی در خصوص صادرات به فدراسیون روسیه نیز می گوید: این همسایه شمالی کشورمان در سال گذشته 15 میلیون و 279 هزار و 882 دلار کالا به وزن 14 میلیون و 907 هزار و 695 کیلو گرم از واحدهای تولیدی فعال در منطقه آزاد ارس خریداری کرده است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص میزان افزایش صادرات سال 97 نسبت به مدت مشابه سال های گذشته هم می افزاید: در سال 95 ارزش صادرات ارس به کشورهای خارجی 35 میلیون دلار و در سال 96 حدود 63 میلیون دلار بود که در سال گذشته این رقم با 35 درصد افزایش به بیش از 86 میلیون دلار رسید.
نریمان میانگین قیمت تمام شده کالاهای صادراتی به خارج از کشور در منطقه آزاد ارس را یک دلار و دو سنت اعلام می کند و می افزاید: مقرون به صرفه بودن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی با توجه به زیر ساخت های موجود، دانش و فناوری شرکت ها و مواد اولیه موجود که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی استحصال شده اند ، عامل اصلی تمایل کشورهای همسایه ایران به همکاری با واحدهای تولیدی مستقر در ارس است.
به گفته وی این اقلام صادراتی شامل قیرنفت، گازوئیل، هیدروکربن، فیلم شیرینگ، انواع کیسه، طناب از پلی اتیلن، خشکبار، نخ پلی استر، منسوجات، فلفل، گوجه فرنگی،کیسه جامبوبگ، کارتن خالی، هیدروکروبن و سایر موارد است.

114 میلیون دلار صادرات به سرزمین اصلی

نریمان همچنین در خصوصی صادرات کالا به سرزمین اصلی هم می گوید: مشتریان ایرانی انواع کالا از جمله نخ، پروفیل یو پی وی سی، انواع کیسه، ام دی اف ملامینه، پروفیل، تجهیزات گلخانه ای، صفحات کابینت، مبلمان خانگی، فربرقی، باتری خودرو، وانت پیکاپ، اکسل عقب تریلر،  وانت دو کابین، کیسه پروپیلن و نخ، شمش آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم، منسوج نبافته و نمد، سیلیکون و... را طی سال گذشته از ارس خریداری کرده اند.
وی در این خصوص توضیح می دهد: این اقلام در منطقه آزاد ارس تولید و به داخل سرزمین اصلی صادر شده اند که 114 میلیون دلار ارزش دارد که در سال 96 ارزش آن 90 میلیون دلار بوده و در سال گذشته رشد 24 میلیون دلاری را برای آن شاهدیم.

رشد 10 میلیون دلاری صادرات سرزمین اصلی به خارج از کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص کالاهای ایرانی تولید و صادر شده از این منطقه نیز می افزاید: این کالاها به ارزش 21 میلیون دلار ازجمله انواع قیرنفت، روغن هیدرولیک، گلخانه با تجهیزات کامل، مبلمان، تینر، حلال، هیدروکربن، الیاف، لوله و پروفیل آهنی، اتصالات، انواع رنگ، ماشین آلات، مواد شیمیایی و... می باشد.
نریمان اضافه می کند: این میزان صادرات نسبت به سال 96 افزایش 10 میلیون دلاری را نشان می دهد.
به گفته نریمان میزان کل صادرات سال 1397منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس 251 میلیون دلار بود و علی رغم تحریم های شدید اقتصادی علیه کشورمان این رقم در مجموع افزایش 12میلیون دلاری نسبت به سال 1396را شاهد است.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو