گسترش مناطق آزاد، مزایا و معایب

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند که از طریق تلفن مهمان برنامه رادیویی گفت و گوی اقتصادی با فعالان و مسئولین این حوزه بود؛ به بررسی گسترش مناطق آزاد، مزایا و معایب آنها پرداخت.

به گزارش فرینا، سید علی موسوی با حضور در برنامه گفت و گوی اقتصادی در پاسخ به این پرسش که با توجه به موضوع عدم مکان یابی صحیح در خصوص بعضی مناطق آزاد و اهمیت موضوع مذکور شاید این مهم بتواند ظرفیت ها را در مورد مناطق آزاد جدید بهتر بروز دهد و یکی از موارد مهم در رابطه با این مناطق باشد که باید لحاظ شود؛ آیا شما با این نظریه موافق بوده و یا اینکه معتقد هستید مکان یابی بصورت صحیح تا کنون صورت گرفته است؟ گفت: برخی ازعلت های عدم موفقیت مناطق آزاد عبارتند از مکان یابی نادرست، نبود زیرساخت های زیربنایی یا تعیین اهداف هر منطقه که تلاش شده در مناطق جدید این اشکالات کاملا رفع شود؛ یعنی در ایجاد مناطق جدیدی که جهت گسترش مناطق به مجلس ارائه و تصویب شده اند، دغدغه هایی که نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی داشتند، نسبتا رفع شده است.
موسوی با اشاره به این نکته که منطقه آزاد اروند با 37 هزار و چهارصد هکتار مساحت بعنوان منطقه آزادی که در حال حاضر به طور کامل مزیت های اقتصادی را دارد افزود: وجود امتیازاتی همچون حمل و نقل ترکیبی، پیشینه صنعتی و بازرگانی با توجه به دو بندر خرمشهر و آبادان، مرز تجاری شلمچه، سایت های صنعتی آبادان و خرمشهر، وجود پالایشگاه آبادان بعنوان صنایع بالادستی و پتروشیمی بعنوان هاب انرژی، همگی باعث شده منطقه آزاد اروند بین دیگر مناطق اشکالات ذکر شده را نداشته باشد.
وی با بیان اینکه مکان یابی در منطقه ما کاملا درست انجام شده و زیرساخت هایمان مناسب است؛ خاطر نشان کرد: در منطقه ما بیش از 70 درصد شرایط از قبل محیا بوده است؛ بنادر، پالایشگاه و پتروشیمی ، وجود آب شیرین و صنایع بالادستی، مرز تجاری با پایتخت اقتصادی عراق با فاصله 17 کیلومتر همگی از قبل وجود داشته اند؛ اما در بعد دوم و تکمیل زیرساخت ها در سایت های صنعتی نیز توانسته ایم تمام زیرساخت های صنایع نظیر آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت، جاده و بسیاری امکانات دیگر را آماده سازی کنیم.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: نرم افزارهای مورد نیاز، از جمله مجوزها بصورت یک پارچه در اختیار صنعتگران بوده و حمایت های تسهیلاتی از بعد مادی، حقوقی و معنوی در منطقه آزاد اروند موجود است.
موسوی افزود: در هر سه بعد تجارت، گردشگری و صنعت یکی از کامل ترین مناطق بین 7 منطقه دیگر هستیم و هیچ مشکلی در این رابطه در اروند نداریم.
وی جایگاه مناطق آزاد انزلی و ارس را نیز مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: همجواری ارس با کشورهای ارمنستان ، نخجوان و آذربایجان باعث شده که بعد از اروند جزو دومین مناطق صادراتی در بخش کشاورزی و صنعت باشد.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند افزود: با تمام امتیازات ذکر شده، منکر اشکالاتی که در کارمان وجود ندارد نخواهیم بود و همواره در تلاش هستیم که این اشکالات را رفع نمائیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو