بررسی موافقت نامه منطقه آزاد ارس در مجلس شورای اسلامی

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان درباره جلسه روز (یک شنبه) بخش اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: امروز پنجمين جلسه سال ۹۸ را با ستاد هماهنگی داشتيم و مهم ترين موضوع جلسه هم پیرامون بحث منطقه آزاد ارس و موافقت نامه امضا شده بين ايران، روسيه، ارمنستان و چند كشور حوزه آسيای مركزی بود.

به گزارش فرینا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این جلسه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به تبیین مزیت های نسبی ارس برای گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه از طریق اتحادیه اوراسیا پرداخت.

وی گفت: منطقه آزاد ارس نقش بسیار مهمی را بین ایران و اوراسیا ایفا خواهد کرد و نباید فراموش کنیم که ظرفیت‌های منطقه آزاد بسیار بالا بوده و می‌تواند نقش فعالی در رابطه با این موافقت نامه داشته باشد.
غلامرضا انصاری در رابطه با مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسه امروز میان معاونت اقتصادی و ستاد هماهنگی وزارت خارجه اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروز مورد بررسی قرار گرفت به بحث نقش صندوق توسعه ملی مربوط می شود چراکه این صندوق اهمیت بسیاری در توسعه سرمایه گذاری ها در ایران چه ازسوی تجار و سرمایه گذاران خارجی‌ها و چه ایرانی‌ها دارد.
انصاری با بیان اینکه به دلیل اهمیت صندوق توسعه ملی برای رشد و جذب سرمایه در منطقه آزاد ارس امروز جلسه رایزنی در وزارت خارجه با همین مضمون برگزار شد، ادامه داد: تا کنون این منطقه یکی از موفق‌ترین مناطق آزاد کشورمان به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی بوده است و تلاش ها برای افزایش این موفقیت ها خواهد بود.
وی گفت: با توجه به اینکه رودخانه ارس در منطقه آزاد ارس قرار دارد،‌ این منطقه می‌تواند در بحث کشاورزی، به ویژه کشاورزی گلخانه‌ای نقش محوری، مهم و موثری داشته باشد و امیدواریم با بحث‌هایی که در‌ این جلسه داشتیم به فعال‌تر شدن آن کمک کنیم.
معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با منطقه آزاد ارس و کشورهایی که در آن حضور خواهند داشت گفت: قزاقستان، ارمنستان و روسیه محوری‌ترین کشور‌های اوراسیای حاضر در این موافقتنامه هستند، ایران و ویتنام هم این موافقت نامه را امضا می‌کنند. در این منطقه ظرفیت‌های حمل و نقلی خوب و انبار‌هایی وجود دارد که مورد استفاده بخش‌های مختلف قرار می‌گیرد. این موافقت نامه می تواند زمینه‌ای باشد تا با وجود تحریم تجارت خود را ادامه دهیم.
انصاری درباره نحوه بازگشت ارز کالا‌های صادر شده از منطقه آزاد ارس، گفت: با مکانیزم‌هایی که در توافقنامه یاد شده در نظر گرفته شده است، ارز کالا‌های صادر شده از این منطقه به کشور باز خواهد گشت.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده، تولید و صادرات در منطقه ارس است؛ قطعا با توجه به ظرفیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد، زمینه تولیدات کشاورزی به صورت گسترده‌ای فراهم خواهد بود.
رئیس معاون اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: منطقه آزاد ارس در حدود ٨۶٠٠٠ تن تولید داشته که زمینه صادرات تمام آنها وجود دارد.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو