پتروشيمي فن‌آوران رکورددار توليد اسيد استيک و منواکسيد کربن

لینک کوتاه: freena.ir/detail/5231
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مجتمع پتروشيمي فن‌آوران ( از مجتمع هاي زير مجوعه منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ) در توليد دو محصول اسيد استيک و منواکسيد کربن رکورددار است.

به گزارش بنا (bena)، پتروشيمي فن‌آوران با ظرفيت توليد سالانه يک ميليون تن متانول، فروردين امسال توانست با توليد 14 هزار و 91 تن اسيد استيک و 9 هزار و 751 تن منواکسيد کربن، به بالاترين توليد ماهيانه اين دو محصول از آغاز راه‌اندازي مجتمع دست پيدا کند.

افزون‌بر اين، فن‌آوران در پايان سال گذشته با توليد 893 هزار و 700 تن متانول، 94 هزار و 42 تن اسيد استيک و 66 هزار و 948 تن منوکسيد کربن موفق شده بود به حد نصاب جديدي در توليد هر سه محصول برسد.

از ميان اقدام هايي که در افزايش ظرفيت واحد متانول و به تبع افزايش توليد در واحدهاي ديگر موثر بوده است، مي‌توان به استفاده از توان مهندسي داخلي، مديريت اثر بخش و برخي اقدام هاي خاص براي تعميرات فرآيندي اشاره کرد که با اجراي آنها مقدار توليد واحد متانول 46/2 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

البته متانول توليدي اين مجتمع به دليل کيفيت بالا به کشورهاي مختلف از جمله خاور دور، هند، چين و تعدادي از کشورهاي اروپايي و ژاپن صادر مي شود.

اين محصول بيشتر در صنايع رنگ‌سازي، داروسازي، رزين، توليد فوم‌آلوييد، حلال‌ها، اسيداستيک و به عنوان ماده اوليه توليد «ام.تي.بي.يي» به منظور توليد بنزين بدون سرب و سوخت پاک کاربرد دارد.

براساس اين گزارش، پتروشيمي فن‌آوران با وسعتي حدود 25 هکتار در سايت 3 منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي واقع شده و محصولات اصلي آن متانول (يک‌هزار تن در سال)، اسيد استيک (150 هزار تن در سال) و منواکسيد کربن (140 هزار تن در سال) است.

همچنين اين مجتمع نخستين شرکت‌ از مجتمع‌هاي تابعه شرکت ملي صنايع پتروشيمي است که از طريق بورس به بخش خصوصي واگذار شده است و ترکيب کنوني سهامداران اين مجتمع عبارت است از: شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي، شرکت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي کشوري، صندوق‌هاي بازنشستگي پس‌انداز و رفاه کارکنان نفت، سازمان تامين اجتماعي، شرکت سرمايه‌گذاري بانک ملي ايران، بانک صادرات ايران، شرکت سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي نفت، شرکت سرمايه‌گذاري آتيه صبا، شرکت سرمايه‌گذاري توسعه ملي (سهام عام)، شرکت سهامي بيمه ايران و شرکت ملي صنايع پتروشيمي است.

شناسه خبری: 5231

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو