گام های عملی تهران و دهلی برای توسعه روابط تجاری

ایران و هند توسعه هدفمند روابط تجاری را در پیش گرفته اند و بر این اساس در طول یک سال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰ درصد رشد داشته است و به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال رسیده است.

به گزارش فرینا، براساس آمارهای گمرک در بین مقاصد صادراتی ایران در سال ۹۵ هند جایگاه ششم را به لحاظ ارزش صادرات داشته است این در حالی است که از مجموع روابط تجاری دوجانبه در سال ۲۰۱۷، کل صادرات ایران به هند بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۵۷ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل ( ۸ میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار ) ۳۴ درصد رشد نشان می دهد در حالی که صادرات ایران به دنیا در همین سال ۶۶ میلیارد دلار گزارش شده است از این میزان، صادرات محصولات غیر‌نفتی کشورمان به هند ۲ میلیارد و ۵۸۷ میلیون دلاربوده و نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود یک درصد رشد نشان می‌دهد.
بنابراین گزارش مقامات دو کشور در دیدارها و برنامه ریزی هایی که تاکنون انجام داده و در دستور کار دارند توسعه روابط تجاری را کلید زده اند و در همین راستا سفیر هندوستان در ایران با اشاره به رشد تجارت دو کشور گفته است در طول یک سال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰ درصد رشد داشته است و به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال رسیده است.
شبکه خبر به نقل از «گدام دارمندرا» در جلسه تشریح پتانسیل ها، فرصت های سرمایه گذاری و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی از طریق بندر چابهار آورده است: «با توجه به رشدی که در تجارت 2 کشور ایران و هندوستان وجود دارد همچنان بنادر هند و چابهار بنادر مهمی هستند و آنچه را که تعهد کرده ایم حتما انجام می دهیم. چابهار بیشتر از یک نشانه برای دولت هند در رابطه با مسائلی که دنبال می کند اهمیت دارد.»
 دهلی نو در راستای توسعه مناسبات اقتصادی خود با ایران افزایش تعاملات بانکی را از انتهای سال گذشته کلید زده است به طوری که دی ماه سال 97 مکانیزم مبادله بانکی ایران و هند بنا به گفته رییس کل بانک مرکزی آماده به کار شده است. «عبدالناصر همتی» این مطلب را در همان زمان در دیدار با «سوراب کومار»، سفیر هند اعلام کرده بود. دیداری که در آن آخرین وضعیت روابط بانکی و تجاری دو کشور بررسی شد و سفیر هند در آن اعلام کرد که «مکانیزم مالی بین دو کشور آماده شده و طرفین بر اساس معافیت دریافتی دولت هند، فعالیت تجاری و بانکی خود را طی روزهای آتی انجام می دهند.«
 این گزارش می افزاید: در راستای توسعه مناسبات تجاری ایران و هند 7 فروردین ماه رییس کل بانک مرکزی کشورمان با «گادام دارمندرا»، سفیر جدید هند دیداری داشت. در این دیدار بر تسریع در تاسیس شعبه یکی از بانک های خصوصی ایرانی در هند، تاکید شد و به دنبال آن بود که سفیر هند در تهران از برنامه‌ ریزی این کشور برای در نظر گرفتن یک بانک جدید در کنار یوکو بانک به منظور تسهیل در همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور خبر داد. این موضوع در دیدار «گدام دارمندرا» با «غلامحسین شافعی»، رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح شد. سفیر هند در ایران همچنین پیشنهاد داد تا برای پشت سر گذاشتن مشکلات بانکی از شیوه مبادله کالا با کالا استفاده شود.
 یادآور می شود: تجارت ایران و هند در سال 16-2015 معادل 9 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده؛ این رقم در سال 17 ـ 2016 معادل 12 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده و در سال 18 ـ 2017 به 13 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است بنابراین روند تجارت این دو کشور رو به افزایش بوده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو