سوزن دوزی سیستان و بلوچستان نمادی از هویت ایرانی است

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تاکید بر حفظ سنت و فرهنگ‌های بومی کشور، گفت: سوزن دوزی سیستان و بلوچستان نمادی از هویت ایرانی است و باید با به کارگیری طرح‌های خلاقانه باسلیقه امروز مردم همراه و همسان شود تا بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره راه اندازی طرح یک هزار کارگاه سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان گفت: این طرح از طرف استان سیستان و بلوچستان به ما واصل شد که در قالب دوخت‌های سنتی سوزن دوزی بلوچ را وارد لباس ایرانی اسلامی کنیم. بهره مندی از تکنیک‌ها و روش‌های ایرانی در دوخت و طراحی لباس یکی از اهداف ماست. استان سیستان و بلوچستان به واسطه وجود امکانات و ظرفیت و محتوای بسیار گسترده در سال گذشته در جشنواره مد و لباس فجر با نقش مکران حضور داشت که از این نقش استقبال ویژه ای شد و در آن سه هزار و ۵۰۰ هنرمند مشارکت کردند.

حمید قبادی افزود: طرح راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی با همکاری بنیاد علمی مد و لباس، منطقه آزاد چابهار، اداره کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان و سپاه این استان از سال گذشته کلید خورده است.

قبادی ادامه داد: همان طور که می‌دانید معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال گذشته تفاهم نامه‌ای را با منطقه آزاد چابهار امضا کرد و این منطقه یکی از پایگاه‌های دوخت سنتی در کشور معرفی شد.

وی گفت: طرح راه اندازی یک کارگاه سوزن دوزی در استان سیستان و بلوچستان با اتفاق مجری غیر دولتی با هماهنگی ارشاد و سپاه استان با عنوان ردای سنتی مکران معرفی شدند و تفاهم نامه اجرایی آن بین اداره کل ارشاد، منطقه آزاد چابهار، سپاه استان سیستان و بلوچستان و مؤسسه توسعه پایدار استان امضا شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خاطرنشان کرد: در بخش اجرایی این طرح واحدهایی جهت دریافت مجوز شناسایی شدند، تأمین مواد اولیه این طرح توسط منطقه آزاد به عنوان مجری صورت می‌گیرد و بخش آموزشی طرح را اداره کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان بر عهده دارد و نهادهایی همانند کمیته امداد امام با آن مشارکت می‌کنند.

قبادی خاطرنشان کرد: در سال رونق تولید راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی اتفاق میمون و مبارکی است. این طرح از یک ماه پیش کار خود را در چابهار آغاز کرده است. پیش بینی می‌شود یک هزار واحد تا پایان سال شناسایی و معرفی شوند و روش کار این است که طراحی سنتی لباس مردم با استفاده از ظرفیت‌های لباس ایرانی اتصال پیدا کند.

وی با بیان اینکه سوزن دوزی هویتی ایرانی را نمایش می‌دهد، گفت: سوزن دوزی نمادی از هویت ایرانی است و در یکی دو سال گذشته با اقبال عمومی مواجه شده است. باید از ظرفیت سوزن دوزی و تلفیق با لباس امروزی و سلیقه مردم همراه و همسان شود تا بتواند در جامعه تأثیرگذاری مناسبی داشته باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور درباره برگزاری کلاس‌های آموزشی به هنرمندان سوزن دوز گفت: در طرح راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی به آموزش به عنوان رکن جدی دیده شده است و آموزش علاوه بر چابهار در سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان فراگیر می‌شود.
نشست پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ تیر با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، یوسفی فرماندار کنارک، علی زینی وند معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان و حسین مسگرانی مدیر کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان در کارگروه سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو