در دانشگاه کابل برگزار شد؛

همایش علمی بررسی نقش چابهار در توسعه افغانستان

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در این همایش گفت: بندر چابهار ارزان‌ترین و نزدیک ترین راه برای انتقال کالا‌های افغان از طریق آب‌های آزاد است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از کابل، همایش علمی بررسی نقش چابهار در توسعه افغانستان با حضور مسئولان ارشد دولت و اقتصاددانان این کشور در دانشگاه کابل برگزار شد.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در این همایش گفت: بندر چابهار ارزان‌ترین و نزدیک ترین راه برای انتقال کالا‌های افغان از طریق آب‌های آزاد است.
"سرور دانش" با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران و هند در توسعه بندر چابهار افزود: روابط افغانستان با این دو کشور حسنه و رو به گسترش است.
عبدالتواب بالاکرزی وزیر تحصیلات عالی افغانستان هم در این همایش علمی گفت: بندر چابهار، افغانستان را به شاهراه استراتژیک تبدیل کرده است.
معاون مالی و اداری وزارت حمل و نقل افغانستان در این همایش گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز از حمل و نقل و ترانزیت به عنوان وسیله‌ای برای اعمال فشار در سیاست خارجی خود استفاده نمی‌کند.
" امام محمد وریماچ " گفت: تجربه موفق و سیاست خوب اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که مسائل سیاسی را جدا از موضوعات اقتصادی می‌داند باعث شده است که افغانستان از بندر چابهار بیشتر استفاده کند.
وی افزود: بندر چابهار در منطقه رقبایی از مانند بندر گوادر دارد، اما استفاده از بندر چابهار برای افغانستان با توجه به سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اهمیت بیشتری دارد. از سوی دیگر، چابهار کوتاه‌ترین و مصون‌ترین مسیر ترانزیتی و تجارتی برای افغانستان است.
این مقام افغان گفت: هم اکنون ۱۴۸ شرکت افغان حدود دویست و پنجاه میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده اند.
معاون وزارت حمل و نقل افغانستان گفت: قرار است افغانستان در بندر چابهار خط کشتیرانی ایجاد کند و کشتی‌های افغانستان با پرچم این کشور در بندر چابهار رفت و آمد کنند.
وی همکاری ایران و هند و سرمایه گذاری تجار این دو کشور را برای ایجاد خط کشتیرانی افغانستان در بندر چابهار خواستار شد.

وی افزود: افغانستان با ایجاد خط کشتیرانی در بندر چابهار به آب‌های آزاد بین المللی راه می‌یابد و زمینه صادرات این کشور بیشتر فراهم می‌شود، همچنین قرار است از بندر چابهار تا استان نیمروز افغانستان خط آهن احداث شود.
موافقت نامه توسعه بندر چابهار در سال ۱۳۹۵ به امضای روسای جمهور کشورمان و افغانستان و نخست وزیر‌ هند رسید.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو