تورهای ترکیبی کیش و ماکو فرصتی نو در رونق گردشگری 

امروزه گردشگری به یکی از بزرگترین صنایع پول ساز در جهان تبدیل شده است صنعتی که در دل خود صنایع بسیاری پرورده و همه این صنایع در جای خود می تواند در گردش چرخ های اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فیدار، ایران در میان کشورهای جهان از جمله مناطقی است که با داشتن فرهنگ غنی، منابع و مناظر طبیعی، دریا و سواحل طولانی، غذاها و بافت سنتی بی نظیر می تواند یکی از قطب های مهم گردشگری دنیا باشد.
در این میان وجود مناطق آزاد در نوارهای مرزی با طبیعت بکر، آب و هوای مطلوب، امکانات تفریحی، تسهیلات و قوانین ویژه در راستای تجارت و گردشگری راهی است برای گسترش این نعت و رونق اقتصادی مناطق آزاد و کشور.
ارتباط گسترده و سازنده مناطق آزاد با ایجاد تورهای ترکیبی گردشگری و تلفیق صنایع با ویژگی های متفاوتی که دارند از جمله مواردی است که می تواند در این رونق تاثیر بسزایی داشته باشد.
در راستای گسترش همکاری و ارتباط مناطق آزاد کشور به خصوص جزیره مرجانی کیش و منطقه آزاد ماکو با ویژگی های متفاوت این دو منطقه که می تواند جذابیت خاصی برای گردشگران هر دو منطقه داشته باشد خانه مطبوعات کیش در تلاش است تا با برقراری این ارتباط گامی موثر در رونق اقتصادی کیش و ماکو بردارد به همین منظور گفتگوی اختصاصی با حسین حمزه لو معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو توسط نماینده خانه مطبوعات در شهرستان ماکو انجام شد.
حسین حمزه لو با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور از نظر وسعت است که در منتهی الیه مرزهای شمال غرب کشور قرار دارد اظهار کرد: با توجه به تعریف محورهای فعالیت برای مناطق آزاد کشور محورهای لجستیک، صنعت و کشاورزی از مهمترین مباحثی است که برای این منطقه در نظر گرفته شده است اما با وجود پیشینه فرهنگی غنی، صنایع دستی، اماکن تاریخی و سنتی، منابع طبیعی و آب و هوای مناسب و پاک گردشگری نیز می تواند از دیگر محورهای مهم توسعه برای این منطقه ازاد کشور باشد.
حمزه لو افزود: وجود کوه، دشت، دره های زیبا، تنوع گیاهی، ظرفیت های تاریخی به جا مانده از پیشینیان مانند چتر سنگی، دریا و بسیاری دارایی های بالقوه در این منطقه فرصت ارزشمندی است که می تواند در خدمت صنعت گردشگری و رونق اقتصادی منطقه و کشور قرار گیرد.
وی با تاکید براینکه مناطق آزاد کشور دارای پتانسیل های بسیار بالایی هستند که در ترکیبی مناسب و همراهی و همدلی می توانند سنگ بنای رشد و توسعه اقتصادی مناطق آزاد و کشور را گذاشته و در رقابت جهانی گوی سبقت از رقیبان بربایند؛ ادامه داد: کیش با توجه به اینکه در جنوبی ترین نقطه کشور قرار داشته و دارای آب و هوایی متفاوت و مقابل منطقه آزاد ماکو دارد با ایجاد یک گردشگری ترکیبی می توان علاقمندی بسیاری در گردشگران برای استفاده از این تور به وجود آورد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه برنامه ریزی و سیاست گذاری های خوبی برای توسعه گردشگری ماکو در دست اجراست بر معرفی ظرفیت های منطقه آزاد ماکو در سطح ملی و بین المللی با هدف جذب گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی تاکید کرد.
حمزه لو با بیان اینکه در راستای توسعه گردشگری اقدامات مناسبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، توسعه جاده ها و آزادراه ها، افزایش مراکز اقامتی و پذیرایی در حال انجام است افزود: اصلاح پل های به جا مانده از عصر صفوی و پهلوی، تعمیرکاخ ها و قلعه های تاریخی مانند کاخ سنگر و کاخ سردار، ایجاد امکانات در آب گرم شوط که در حال نهایی شدن است از مهمترین مواردی است که در حال حاضر با همکاری میراث فرهنگی به آن پرداخته شده است.
ایجاد فضاها و امکانات تفرخی مانند مراکز کارتینگ و اسکیت، ایجاد بخش های خدماتی، آموزش در حوزه حمل و نقل و گردشگری، ایجاد گروه های تحقیقاتی و پژوهشی در راستای توسعه و رونق فضاهای فیزیکی و امکانات گردشگری از دیگر تلاش های حوزه گردشگری و دیگر بخش های سازمان منطقه آزاد ماکو در این رابطه است که حمزه لو بر آن تاکید کرد.
وی تصریح کرد: امروز مردم به این نتیجه رسیده اند که صنعت گردشگری می تواند در رونق منطقه و ثروت زایی موثر بوده و ماکو با ظرفیت های بسیار بالایی در این حوزه آینده روشنی پیش رو دارد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به برگزاری جشنواره غذایی در سال گذشته و معرفی 80 نوع غذای سنتی منطقه در این جشنواره افزود: با همکاری مدیریت غذا و دارو ویژگی و خواص درمانی غذاهای سنتی ارائه شده در این جشنواره در کتابی گردآوری و منتشر شده در اختیار هتل ها و مراکز پذیرایی قرار خواهد گرفت تا در لیست غذایی(منو مراکز) به میهمانان و مشتریان ارائه شود.
حمزه لو همچنین با یادآوری ظرفیت های منطقه به برگزاری مسابقات صخره نوردی ملی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت های جغرافیایی منقه سال گذشته علاوه بر برگزاری مسابقات آفرود ملی دو دوره مسابقه صحره نوردی برگزار شد که امیدواریم امسال بتوانیم مسابقات آفرود را به صورت بین المللی در برنامه های گردشگری خود جای دهیم.
برگزاری مسابقات کشتی و کیک بکسینگ بین المللی در سال گذشته، برگزاری ماکو گرام با حضور 60 تن از وبلاگ نویسان و کاربران مشهور فضای مجازی، برگزاری مسابقات نمایشگاه صنایع شمال غرب را با جمهوری خود مختار نخجوان در سالن نمایشگاه های بین المللی ماکو، برگزاری برنامه هایی در قالب عیدانه، تابستانه و زمستان متاثراز مبنای تاریخی جغرافیایی و فرهنگی شکل گرفته از دیگر برنامه هایی است که حمزه لو به آن ها اشاره کرد.
او افزود: برنامه هایی همچون ماهیگیری، جشنواره های عاشیقی با حضور عاشیق های معروف آذری زبان، برگزاری مسابقات جایزه ملی موتورکراس و جشنواره ملی جایزه بزرگ پرواز و برگزاری تورهای ترکیبی با کشور ترکیه و جمهوری مستقل نخجوان از دیگر برنامه های گردشگری ماکوست که در سال جاری برگزار خواهد شد.
به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با توجه به اینکه این منطقه آزاد پیش از دریافت چنین ماموریتی ضعف های زیرساختی داشته و منطقه ای کم برخوردار از امکانات شهری بوده است اضافه کرد: هم اکنون در این منطقه در حال گسترش فضاهای گردشگری، اقامتی و پذیرایی هستیم و در این راستا از بین 40 روستا که مورد مطالعه قرار گرفته است 10 روستا با هدف توسعه بوم گردی فعال شده و در حال خدمات رسانی به گردشگران هستند.
حمزه لو ادامه داد: با وجود مشکلاتی همچون شرایط اقتصادی نامناسب در کشور و سیل که در نوروز مشکلاتی برای بسیاری از هموطنان به وجود آورد شاهد حضور نزدیک به 800 هزار گردشگر در این منطقه بودیم.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه هنوز در ابتدای راه و الفبای گردشگری قرار داریم تلاش می کنیم تا شرایط مطلوبی درحوزه اقامت، پذیرایی و گردشگری با توجه به ظرفیت های بالایی که در این منطقه وجود دارد ایجاد کرده و موجب توسعه و رونق اقتصادی و ثروت زایی برای مردم منطقه باشیم.
وی با بیان اینکه به دنبال جذب بخش خصوصی هستیم تاکید کرد: باید ظرفیت سازی صورت بگیرد با اینکه در اول راه هستیم اما با توجه به زیرساخت ها، تلاش های انجام شده مطلوب بوده و امیدواریم در این مسیر با همراهی مردم و مسئولان شاهد موفقیت های بیشتری در این زمینه باشیم. 
افزایش پروازهای داخلی و برگزاری پروازهای خارجی از دیگر طرح های گردشگری است که منطقه آزاد ماکو در دستورکار خود دارد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو خاطرنشان کرد: مواهب خدادادی و جاذبه های تاریخی و طبیعی به همراه پیشینه ارزشمند طبیعی منطقه آزاد ماکو ظرفیتی است که می تواند باعث رشد و توسعه منطقه شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو