استفاده از ظرفیت دانشجویان نخبه در مسیر توسعه قشم

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم و مدیر منابع انسانی این سازمان دو عضو شورای بورسیه سازمان منطقه آزاد قشم، با اعلام اینکه کسب رتبه برتر در کنکور مهمترین شرط جذب دانشجوی بورسیه در سازمان منطقه آزاد قشم است، از برنامه ریزی در جهت استفاده از ظرفیت دانشجویان نخبه برای توسعه جزیره قشم خبر دادند.

به گزارش فرینا، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم در نشستی با اصحاب رسانه در حضور 19 تن از بورسیه شدگان سازمان گفت: توسعه آموزشی و فرهنگی جامعه محلی در کنار توسعه حوزه های صنعت، تجارت و گردشگری از مهمترین رویکرد های سازمان منطقه آزاد قشم است.
عابدین سعادتفر افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده 50 نفر در پنج مرحله و هر سال به تعداد 10 نفر در قشم توسط سازمان بورسیه تحصیلی می شوند.
سعادتفر گفت: طی سه دوره تاکنون 19 دانشجوی برتر جزیره قشم با نظر کارشناسان شورای بورسیه تحصیلی و طبق دستورالعمل انتخاب افراد شایسته و براساس معیارهای ملی ومنطقه ای، به بورسیه تحصیلی سازمان منطقه آزاد قشم راه یافته اند.
وی افزود: یکی از مسائل استراتژیک در اقتصاد مقاومتی، بحث روش های انتقال تکنولوژی است و این راهکار با اتکای به یک اقتصاد دانش بنیان محقق می شود و پرورش نیروهای نخبه و متخصص که تکیه گاه اقتصاد دانش بنیان جزیره باشند نخستین گام در تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طرح بورسیه این سازمان به دستور حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ابتدا با هدف حمایت مالی از دانشجویان نخبه شکل گرفت تا به این دانشجویان کمک هزینه تحصیلی تعلق بگیرد.
سعادتفر گفت: پرداخت های صورت گرفته برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بین ۶ تا ۱۰ میلیون ریال است و تاکنون به بورسیه شدگان بالغ بر یک میلیارد و پانصد  میلیون ریال پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: برای استفاده از ظرفیت این افراد در داخل جزیره قشم بحث اشتغال آنان در صنایع جزیره و شرکت‌های وابسته به سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شده است.
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم گفت: کلیه بورسیه شدگان پس از اتمام تحصیلات در صورت نیاز و اعلام سازمان منطقه آزاد و به تشخیص شورای بورسیه تحصیلی، موظف به همکاری در شرکت های تابعه و شرکت های سرمایه گذار در سطح منطقه معادل 2 برابر سنوات تحصیلی با ارائه تعهد محضری هستند. 
سعادتفر ادامه داد: همچنین در زمان تحصیل، کلیه دانشجویان بورسیه موظف هستند در طرح های تحقیقاتی و صنعتی که نیاز به نیروهای پاره وقت و یا محقق داشته باشد، پس از تشخیص شورای بورسیه تحصیلی سازمان، همکاری لازم را داشته باشند.
وی درباره فلسفه وجودی اعطای بورسیه به دانشجویان از طرف این سازمان گفت: اقدام سازمان منطقه آزاد قشم برای اعطای بورسیه به دانشجوی ممتاز و نخبه حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی و نیل به اهداف والای انقلاب فرهنگی با کمک به تامین هزینه های تحصیلی فرزندان ممتاز و واجد شرایط شهرستان قشم براساس برنامه ششم توسعه است. 
معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم افزود: پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.
در بخش دیگری از این برنامه دانشجویان بورسیه شده درباره مسائل و نیازهای خود سخن گفتند و در ادامه مسئولان حاضر در این جلسه در فضایی صمیمی به پرسش های مطرح شده از سوی آنها پاسخ دادند.

** حمایت مادی و معنوی سازمان منطقه آزاد قشم از دانشجویان نخبه 

همچنین مدیر منابع انسانی سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست خبری کسب رتبه برتر در کنکور را مهمترین عامل اعطای بورسیه از سوی این سازمان اعلام کرد و گفت: در کنار رتبه این افراد در آزمون دانشگاه ها، تحصیل در رشته های مورد نیاز برای آینده اقتصادی و صنعتی جزیره قشم، اهمیت بالایی دارد.
علی عسکری افزود: هدف اصلی از اعطای این بورسیه ها را حمایت مادی و معنوی از دانشجویان در دوران تحصیل و ارائه خدمات پس از فارغ التحصیلی در منطقه و جزیره قشم عنوان کرد.
عسکری گفت: این دانشجویان تعهد خدمتی برای حضور و اشتغال در جزیره قشم دارند. همچنین پروژه های پایان نامه آنها در صورتی شامل بورسیه می شود که در موضوع های تعیین شده و مورد نیاز سازمان منطقه آزاد قشم باشد.
وی درباره تعداد دانشجویان جذب شده، گفت: تاکنون در سه دوره جذب دانشجوی بورسیه در سازمان منطقه آزاد قشم 19 دانشجو جذب شده اند که از این تعداد 10 دانشجو در دوره نخست، پنج دانشجو در دوره دوم و چهار دانشجو نیز در دوره سوم حایز شرایط بورسیه شده اند.
مدیر منابع انسانی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: رشته تحصیلی بخش اعظمی از دانشجویان بورسیه شده مرتبط با رشته های صنعتی است که طبق بررسی ها در آینده مورد نیاز سازمان منطقه آزاد قشم و بطور کلی جزیره قشم خواهد بود.
عسکری گفت: کسب رتبه یک تا ۳ هزار برای رشته‌های فنی، مهندسی و یک تا ۲ هزار برای سایر رشته ها مهمترین شرط سازمان برای اعطای بورسیه است.
شورای بورسیه سازمان منطقه آزاد قشم از سال تحصیلی  ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است و ارزیابی و پایش این فرآیند از طریق مدیریت منابع انسانی سازمان منطقه آزاد قشم انجام می شود. مسئولیت بررسی شرایط داوطلبان نیز بر عهده شورای بورسیه تحصیلی و مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده مدیریت منابع انسانی این سازمان است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو