گام بزرگ مردم منطقه آزاد ماکو برای پاکسازی «دروازه ورودی ایران»

سازمان منطقه آزاد ماکو بطور نمادین با دعوت از اقشار مختلف مردم اعم از مسئولین، جوانان،‌ورزشکاران، اصناف و کسبه، نیروهای بسیج، هلال احمرو سازمان های مردم نهاد اقدام به برگزاری همایش بزرگ پاکسازی حریم جاده ماکوـ بازرگان به عنوان «دروازه ورودی ایران» از سمت اروپا نموده که با استقبال بی نظیر و بیش از  هزار نفری شهروندان طبیعت دوست قرار گرفت.

به گزارش فرینا، تولید انبوه زباله و گاها بی مسئولیتی عده ای در ریختن زباله در طبیعت به معضلی برای محیط زیست و سلامت شهروندان کشورمان تبدیل شده است كه منطقه آزاد ماکو از آن نیز مستثنی نیست و رفع آن نیاز به فرهنگ سازی گسترده و ساماندهی دارد.

مردم و مسئولین من جمله معتقدند که رها سازی زباله ها در محیط های پیرامون شهرها و روستاها به جز آلوده كردن محیط زیست زندگی انسان ها بخش وسیعی از زیستگاه های حیات وحش منطقه را نیز آلوده كرده و علاوه بر آلودگی بصری و بهداشتی، ادامه زندگی جانوران و حیوانات را نیز در معرض خطر قرار داده است.

یکی از پزشکان شهر که در این مراسم حضور دارد می گوید: عدم دفن اصولی زباله، استفاده نكردن از فناوری روز در ساماندهی و بازیافت زباله در منطقه، عدم آموزش و فرهنگسازی کافی در بین شهروندان هم اكنون به دغدغه جدی مسئولان و شهروندان تبدیل شده است .

اسلام یادگاری معتقد است: رهاسازی زباله ها در طبیعت موجب افزایش تعداد حشرات و جانوران موذی می شود و ورود احشام دامداران به محیط های آلوده احتمال بروز خطرات بهداشتی و مخدوش كردن چهره طبیعت منطقه ازبه دنبال دارد لذا تک تک ما شهروندان باید در این خصوص احساس مسئولیت کنیم.

كارشناس محیط زیست نیز معتقد است كه فرهنگ سازی تولید كم زباله در بین خانوارها ، کاهش استفاده از پلاستیک و نایلون، نهادینه کردن طرح تفیك، استفاده از فناوری های روز در جمع آوری و بازیافت زباله و نظارت دقیق بر مكان های انباشت می تواند به عنوان راهكاری برای ساماندهی و مقابله با بحران زیست محیطی ناشی از پسماندها به كار گرفته شود.

مهدی ملکوتی می افزاید:‌ انتظار می رود با ترویج فرهنگ پیشگیری از رها سازی زباله در طبیعت در بین مردم قدم های مهمی در جلوگیری از آلودگی طبیعت ناشی از زباله ها برداشته شود.

مدیر دبستان یکی از مدارس روستایی نیز می گوید:‌ كاهش تولید زباله اولین قدم در مدیریت زیست محیطی است، منطقه آزاد ماکو دروازه ورود کشور است که از لحاظ بصری شایسته کشور ایران نمی باشد.

خانم سلیمانزاده می افزاید: منطقه آزاد ماکو منطقه ای سرسبز با طبیعت بکر و زیباست ای کاش شهروندان عزیز بجای ریختن زباله در طبیعت نسبت به کاشت نهال و توسعه فضای سبز منطقه اقدام کنند.

ورزشکار رزمی نیز که با گروه باشگاهی خود برای پاکسازی و جمع آوری زباله آمده است،‌ سبك زندگی امروزی و استفاده بی رویه از محصولات پلاستیكی را از دلایل افزایش زباله عنوان می کند و می افزاید: كیسه‌های پارچه‌ای بعنوان یك جایگزین مناسب و یك راهكار پیشگیرانه و كاهشی می تواند بسیار موثر است.

زهرا عزیزی می گوید: حیف است که منطقه زیبای ماکو که همه آن را با مردم بافرهنگ و اصالتش می شناسند اینگونه آلوده زباله و آشغال باشد و ما نه فقط امروز بلکه هر زمان دیگری برای پاکسازی این منطقه خواهیم آمد.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو، همایش یک روزه پاکسازی منطقه آزاد ماکو با حضور بیش از هزار نفری مردم و مسئولین روز جمعه ۵ مهرماه در منطقه آزاد ماکو برگزار و بیش از ۳ تن زباله جمع آوری شد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو