صید اشتغال با ماهی های زینتی قشم

گسترش جهانی تقاضا برای ماهی های زینتی، موجب شده تا در برخی نقاط کشور این صنعت مورد توجه فعالان حوزه شیلات قرار بگیرد. براساس برخی آمارها، سالانه بیش از 200 میلیون قطعه ماهیان زینتی در ایران پرورش و تکثیر داده می شود.

به گزارش فرینا، انواع ماهی های زینتی یا آکواریومی به لحاظ محیط زندگی به دو دسته کلی آب شور و آب شیرین تقسیم می شوند. محیط نگهداری و زندگی ماهی ها یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه برای تولید و تکثیر آنها است.
خرید و فروش تجهیزات و ملزومات نگهداری و غذای ماهی های زینتی و تزئینی ظرفیت بی نظیری برای کسب درآمد و اشتغالزایی است که در صورت حمایت مسئولان می تواند جایگاه خوبی میان کالاهای غیرنفتی در حوزه صادرات و همچنین رونق اقتصادی کشور به خود اختصاص دهد.
تکثیر ماهی های زینتی در بیش از 180 کشور جهان رواج دارد و مبادلات آنها سالانه بالغ بر 25 میلیارد دلار است. این صنعت در ایران و در کنار صنایع نو پا و جدید طبقه بندی می شود و در صورت حمایت و برنامه ریزی صحیح می تواند بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و ارزآوری کشور باشد.

تولید و تکثیر ماهی های زینتی در جزیره قشم

شرکت تبسم ساحل قشم به عنوان نخستین واحد پرورش ماهی های زینتی جزیره قشم از سال 92 و با سرمایه اولیه 2 میلیارد ریال فعالیت خود را در پارک زیست فناوری خلیج فارس آغاز کرده است.
محمد نیرومند، مدیرعامل این شرکت در ارتباط با فعالیت این واحد می گوید: شرکت تبسم ساحل قشم در حوزه تکثیر و پرورش صنعتی ماهی های زینتی آب شور فعالیت خود را از شش سال پیش آغاز کرده و تاکنون موفق به تکثیر 10 گونه از انواع دلقک ماهی ها شده است.
نیرومند ادامه داد: این واحد تولیدی نخستین و در حال حاضر تنها مجموعه تولید، تکثیر و پرورش ماهی های زینتی به صورت اقتصادی و صنعتی جزیره قشم است که در مرکز بیوتکنولوژی مشغول فعالیت می باشد.
مدیرعامل شرکت تبسم ساحل قشم افزود: تمام مراحل تخم گذاری، لارو و بالغ شدن ماهی های زینتی در این مجموعه صنعتی و دانش بنیان با بازماندگی بیش از 90 درصد صورت می گیرد.
به گفته نیرومند؛ در حال حاضر فناوری تکثیر این ماهی ها و همچنین تامین خوراک مورد نیاز آنها در قشم بومی سازی شده است.
وی اعلام کرد: این مجموعه در حال حاضر برای 5 نفر به صورت مستقیم و برای بیش از 300 نفر هم به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت تبسم ساحل ادامه داد: از میان 10 گونه انواع ماهی های زینتی پرورش یافته در این مجموعه، 2 گونه از ماهی های بومی خلیج فارس و هشت گونه نیز دلقک ماهی های وارداتی هستند.
نیرومند با بیان اینکه این مجموعه توان تولید ماهیانه 5 هزار قطعه بچه ماهی زینتی را دارد، خاطرنشان کرد: این شرکت با پرورش و تکثیر ماهی زینتی آب شور بومی خلیج فارس، توانسته به صورت غیرمستقیم به حفظ ذخایر زیستی منطقه کمک کند.
وی اضافه کرد: سال گذشته با توجه به نوسانات قیمت ارز در بازارهای مختلف، توانستیم با قیمت نازل بخشی از نیازهای داخل کشور را فراهم کنیم.
مدیرعامل شرکت تبسم ساحل قشم گفت: این مجموعه در حال حاضر توانایی تامین بخشی از نیاز داخلی کشور به ماهی های زینتی را با یک سوم مبلغ وارداتی دارد.
نیرومند با تاکید بر اینکه این مجموعه برای بازاریابی ماهیان زینتی به یاری سازمان شیلات کشور نیاز دارد، گفت: با حمایت درست از تولید ماهی های زینتی ضمن کمک به صرفه جویی ارزی و تامین نیاز داخل می توانیم شاهد اشتغالزایی بیشتر در این حوزه ها باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو