موافقت سازمان بنادر با الحاق بندر چابهار به محدوده منطقه آزاد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/54144
ساعت 10:57 چهارشنبه 22 آبان 1398
مقام مسئول سازمان بنادر با استقبال از الحاق بندر چابهار به محدوده منطقه آزاد چابهار گفت: از ابتدای امسال تا نیمه آبان تخلیه و بارگیری کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین شهدادی در حاشیه بازدید خبرنگاران از زیرساخت‌های بندر چابهار اظهار کرد: چابهار دارای دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی است که عمده توسعه در بندر شهید رجایی انجام و فاز اول آن عملیاتی شده است.

شهدادی با بیان اینکه ظرفیت این بندر هم اکنون 8.5 میلیون تن است ادامه داد: اولویت ما در فعالیت‌های بندر چابهار ترانزیت و تامین کالای اساسی شرق کشور است. بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، کوتاهترین مسیر برای حمل و نقل دریایی و تامین کالای اساسی است.

وی با یادآوری اینکه در طرح توسعه درافت (آبخور) بندر شهید بهشتی چابهار به 16.5 متر افزایش یافته است گفت: با این آبخور و اسکله 1700 متری هیچ محدودیتی برای پذیرش پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر نداریم.

معاون اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه به آمارهایی از فعالیت‌های بندر چابهار اشاره کرد و افزود: طی 50 روز اخیر 340 هزار تن کالای اساسی وارد بندر شده که 80 درصد آن تخلیه و بارگیری شده است.

شهدادی ظرفیت تخلیه روزانه بندر چابهار در کالای فله را 12 هزار تن، کالای کیسه‌ای 3500 تن و کانتینر را هر ساعت 32 باکس اعلام کرد و گفت: عمده کالای اساسی وارد شده به بندر چابهار شامل شکر، برنج و ذرت است.

وی با اشاره به نصب 8 مکنده غلات با ظرفیت 600 تن در ساعت و همچنین چرثقیل‌های ساحلی با ظرفیت 80 تا 140 تن در بندر چابهار اظهار کرد: در حال حاضر میوه‌های خشک، حبوبات و سنگ‌های قیمتی افغانستان از طریق خط کشتیرانی منظم به سمت دو بندر هند حمل می‌شود.

معاون اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان را‌ه‌اندازی خط منظم کشتیرانی را عاملی برای افزایش صادرات میوه و تره‌بار و همچنین سیمان به هند عنوان کرد و یادآور شد: تا نیمه آبان امسال تخلیه و بارگیری بندر چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 63 درصد افزایش یافته است.

شهدادی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که تخلیه و بارگیری کالا از 3 میلیون تن تا پایان سال عبور کند گفت: در صورت وجود ناوگان حمل و نقل جاده‌ای امکان افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به 5 میلیون تن نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه ارزیابی شما از الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد چابهار چیست، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم تسری قوانین مناطق آزاد به بنادر است. بندر چابهار یک منطقه عادی بوده و جزو مناطق ویژه اقتصادی آزاد محسوب نمی‌شود در صورتی که بندر چابهار به مناطق آزاد الحاق شود علاوه بر تسهیل تبادلات تجاری، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این بندر استراتژیک خواهیم بود.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

آیین کلنگ زنی احداث مدرسه 4 کلاسه روستای وشنام مرید برگزار شد
دوغارون-چابهار؛ مسیر باز شدن قفل اقتصاد شرق ایران
شتاب‌گیری ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد در پی توافقات دبیرخانه شورای‌عالی و گمرک جمهوری اسلامی ایران
تسریع در روند انتقال شهرک صنعتی تایباد به منطقه آزاد دوغارون
رایزنی ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در بازار اوراسیا

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی