برداشت 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای راه آهن زاهدان چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: توسعه راه‌آهن چابهار پیشرفت 60 درصدی پیدا کرده است و راه‌آهن زاهدان به چابهار مجوز برداشت 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی را گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، عبدالرحیم کردی در نشست خبری که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری سواحل مکران را به عنوان گنج پنهان عنوان کرده‌اند و خواسته‌اند تا برای توسعه این منطقه رویه مختلفی نسبت به رویه‌های معمول پیش گرفته شود.

کردی با بیان اینکه کشور چین ابتکار جاده و کمربند را برای قدرتمند شدن اقتصادش به کار برده است،‌گفت: این مسئله یک مبنای علمی و اقتصادی قوی دارد و لذا ما هم می‌توانیم از این رویه پیروی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند سه بازار بزرگ افغانستان و کشورهای مشترک المنافع CIS و قفقاز و روسیه و شرق اروپا و افریقا و جنوب افریقا و شرق آسیا و جنوب شرق را به هم متصل کند، گفت: این بازارها هدف ما هستند، زیرا توسط چابهار ما می‌توانیم این سه بازار را به هم وصل کنیم و به این ترتیب فرصت بسیار مناسب مبادلات تجاری فراهم خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان داشت: توسعه راه‌آهن چابهار پیشرفت 60 درصدی داشته است و راه‌آهن زاهدان به چابهار مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را اخذ کرده است.

کردی گفت:‌ مقرر شده است تا 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تکمیل این راه‌آهن اختصاص یابد و بر این اساس در سال 1400 اتصال راه آهن چابهار به راه‌آهن کشور را خواهیم داشت.

وی افزود: شرایط جاده‌ای این منطقه اکنون مناسب است و باند دوم جاده هم در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه ساخت فرودگاه در دو دهه گذشته یکی از دغدغه‌های مهم ما بود، گفت: خوشبختانه با رویکرد توجه به منطقه و تلاش مسئولان عالی کشور موفق شدیم تا موافقت اصولی فرودگاه چابهار را در مهرماه امسال دریافت کنیم و مذاکرات مفصلی برای ساخت این فرودگاه آغاز شده و مجوز هزینه‌کرد آن از شورای عالی منطقه آزاد و دولت گرفته شده و با ابلاغ مصوبه ساخت فرودگاه کنارک چابهار آغاز می‌شود.

کردی افزود: ساخت این فرودگاه حداقل سه سال به طول می‌انجامد و حدود 550 میلیارد تومان ساخت فاز یک آن هزینه دارد.

*صدور تأییدیه  فاینانس خارجی ساخت فرودگاه چابهار توسط دولت چین

وی گفت:‌ این فرودگاه توسط پیمانکار داخلی ساخته خواهد شد و فاینانس خارجی ساخت فرودگاه چابهاره که حدود 450 میلیون دلار است، تأییدیه آن را دولت چین صادر کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان داشت: مجموعه این عوامل یعنی راه، ریل، فرودگاه و بندر، چابهار را تبدیل به یک موقعیت می‌کند و بر این اساس چابهار هر چهار ابزار حمل‌ونقل را خواهد داشت و یک شهر لجستیک خواهد بود.

کردی به بیان اینکه به واسط چاربهار ما یک بازار 800 میلیون نفری از کشورهای افغانستان، روسیه، آسیای میانه و 2.5 میلیارد نفری توسط کشورهای افریقا و جنوب شرق آسیا خواهیم داشت.

وی با تأکید بر موضوع تجارت و تولید در منطقه آزاد چابهار گفت: تمرکز در بحث تجارت حمل و نقل و ترانزیت را برای ما فعال می‌کند و توجه به امر تولید بازارهای صادراتی را برای ما توسعه می‌دهد.

* لزوم طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه یکی از اهداف مناطق آزاد صادرات و واردات است، گفت: اما منطقه آزاد چابهار تنها منطقه آزادی در دنیا است که مرز ندارد، در حالی که برای امر صادرات و واردات یک منطقه آزاد حتماً باید دارای مرز باشد.

کردی اظهار داشت: بنابراین طبیعی است که نمی‌شود از منطقه آزادی که نیاز اولیه‌اش برای صادرات و واردات را ندارد، عملکرد قابل توجهی را در زمینه تجارت انتظار داشت.

وی با اشاره به طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار گفت: برای حل این مشکل این موضوع در دستور کار مجلس قرار گرفته تا در صورت مصوبه دولت مشکل مرزی این منطقه به لحاظ مرز زمینی، هوایی و دریایی حل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه تمرکز بر تولید نقشه راه سه سال گذشته ما بوده است، گفت: در این خصوص دو راهبرد اصلی را دنبال کرده‌ایم که هر دو ناظر بر اقدامات ما در حوزه تولید است.

کردی با بیان اینکه از مناطق آزاد انتظار می‌رود که در اقتصاد ملی نقش ایفا کنند، گفت: بنابراین فعالیت در حوزه فولاد و پتروشیمی را دنبال کرده‌ایم و بر این اساس طرح ملی تولید 10 میلیون تن فولاد را در سواحل مکران پیش‌بینی کرده‌ایم.

* مأموریت صادراتی چابهار در فولاد و پتروشیمی

وی گفت: فاز اول آن تولید 1.6 میلیون تن است که فاینانس این پروژه به رقم 112 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تأمین و در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین بیان داشت: یک مجتمع فولاد 10 میلیون تن با مشارکت سه تولیدکننده ایجاد شده و به این ترتیب چابهار در زمینه فولاد هاپ منطقه خواهد شد.

کردی به فعالیت در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: این موضوع هم محور دوم فعالیت اقتصادی ما به شمار می‌رود که بر روی 20 میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی برنامه‌ریزی شده که مجوز زیست محیطی تولید 8.5 میلیون تن آن صادر شده و حدود 3.5 میلیون تن توسط سرمایه‌گذاران اجرایی شده است.

وی بیان داشت:‌ راهبرد دوم ما اثر بر اقتصاد محلی است، جنس فولاد و پتروشیمی به گونه‌ای است که در هر جایی بوده‌اند توسعه ایجاد کرده‌اند. بنابراین برای اینکه بتوانیم توسعه پایدار داشته باشیم، بر این دو مقوله تمرکز کرده‌ایم ضمن اینکه در حوزه صنایع پایین‌ دستی آنها هم فعالیت‌هایی ایجاد شده که توسعه صنایع پایین دستی آنها منجر به اشتغال در جوامع محلی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به حوزه شیلات اشاره کرد و بیان داشت: 70 درصد تن ماهی کشور و 34 درصد آبزیان کشور از منطقه چابهار تأمین می‌شود که فعالیت در این حوزه حدود 25 هزار نفر اشتغال در حوزه مکران ایجاد کرده است.

کردی افزود: حاصل مجموعه اقدامات ما در حوزه تولید افزایش تولید در منطقه بوده به طوری که ارزش تولیدات از 50 میلیارد تومان در سال 92 به حدود 568 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.

وی گفت:‌ در سال 97 ارزش تولیدات به علت نوسانات ارزی حدود 30 درصد کاهش یافت و به 345 میلیارد تومان رسید، اما در هفت ماه 98 به 348 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: ارزش تولیدات کل مناطق آزاد 30 تا 35درصد است و رویکرد مناطق آزاد از تجارت به تولید تغییر کرده و مبنای آن هم صادرات است.

*‌رسوب قطعات خودرو  و خودرو در منطقه آزاد چابهار نداریم

کردی با تأکید براینکه رسوب کالا در مناطق آزاد بسیار کم است، گفت: این موضوع متأثر از سیاست سرزمین اصلی است.

وی افزود: ما به هیچ عنوان در منطقه آزاد چابهار رسوب قطعات خودرو نداریم  و هیچ خودرو رسوب شده‌ای در این منطقه وجود ندارد.

* ارائه زمین رایگان به سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین با بیان اینکه چابهار یکی از ناشناخته‌های طبیعت ایران بوده است، گفت: در سال‌های اخیر توجه بیشتری به این موضوع شده است و گردشگری این منطقه در حال توسعه و پیشرفت است.

کردی همچنین با بیان اینکه به سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد چابهار زمین رایگان داده می‌شود، گفت: قراردادهای صنعت در این بخش قراردادهای حق انتفاع است به طوری که مبلغ کمی تا زمان بهره‌برداری از سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود و بعد از بهره‌برداری در صورتی که سرمایه‌گذار بتواند زمین را خریداری کند آن را خریداری کرده و در غیر این صورت می‌تواند اجاره آن را بپردازد.

وی افزود: این واگذاری‌ها به صنایعی که در طرح جامع و طرح تفصیلی ما باشد، داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین به سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری خارجی شریان مالی نیاز دارد اما در شرایط فعلی این شریان مالی وجود ندارد و تا زمانی که نتوان شرایط مناسبی برای جابه‌جایی پول ایجاد کرد، نباید انتظار حضور سرمایه‌گذاران خارجی را در این منطقه داشت، اما امیدواریم تا راه‌حل‌هایی را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی پیدا کنیم.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو