کاهش هزينه هاي حمل و نقل کالا با بهره برداري مجتمع بندري پارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/5417
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: بهره برداري از مجتمع بندري پارس موجب کاهش شديد هزينه هاي حمل و نقل کالا به داخل کشور و صادرات محصولات به خارج از کشور خواهد شد.

به گزارش خبر نگار بنا(bena)موسي سوري، مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس امروز در مراسم انعقاد قرارداد سرمايه گذاري و بهره برداري از مجتمع بندري پارس توسط کشتيراني جمهوري اسلامي تاکيد کرد: با بهره برداري از اين مجتمع بندري شاهد رونق عظيم اقتصادي در پارس جنوبي، استان بوشهر و کشور خواهيم بود.

وي افزود: اداره مجتمع بندري پارس و سرمايه گذاري در اين بندر تا سقف 500 ميليارد ريال توسط کشتيراني دستاوردهاي بسيار ارزشمندي را براي کشور محقق خواهد کرد.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس نقش زيرساخت هايي مانند فرودگاه و بندر را در توسعه و تسريع در روند توسعه بسيار کليدي دانست و افزود: بدون وجود اين زيرساختها امکان واردات کالا و صادرات محصولات وجود ندارد.

سوري با بيان اين که توليد کنندگان مي توانند محصولات خود را از طريق اين بندر با هزينه پايين تر صادر کنند، افزود: با بهره برداري از اين بندر شاهد ادامه تصميمات و موفقيت هاي بزرگ دولت در منطقه ويژه اقتصادي انرژي هستيم.

وي با اشاره به سفر اخير رييس جمهور به عسلويه و امضاي قرارداد اجراي فازهاي باقيمانده پارس جنوبي گفت: با امضاي اين قرادادها و واگذاري اجراي پروژه ها به پيمانکاران توانمند داخلي عزم و اراده ملي با يک تصميم بزرگ و بي سابقه و تاريخي در حوزه صنعت نفت همراه شد.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: واگذاري اين پروژه ها به ارزش 21 ميليارد دلار به پيمانکاران داخلي طليعه موفقيت هاي بزرگي است که در آينده کام ملت ما را شيرين تر خواهد کرد.

سوري با اشاره به اجراي پروژه هاي عظيم پارس جنوبي گفت: تلاشگران صنعت نفت کشور، مشاوران و سازندگان توانمند داخلي و حمايت هاي خوب مسوولان و مردم استان بوشهر و ميزباني بسيار شايسته اي که از وزارت نفت در اين منطقه انجام شد، شرايط ممتازي را براي کشور بوجود آورده است.

وي گفت: اگر اين در صنايع پتروشيمي و پايين دستي که مجموعه هاي بسيار عظيم و زنجيره ارزشمندي بواسطه وجود آنها ايجاد شده است، سرمايه گذاري کنيم ارزش افزوده و ابعاد ثروت ملي که در پارس جنوبي توليد مي شود، ده ها برابر افزايش مي يابد.

وي گفت: با راه اندازي 14 فاز باقيمانده پالايشگاهي در در پنج الي هفت سال آينده، بر اساس محاسبات انجام شده ارزش خام فروشي محصولات توليدي به حدود 130 ميليارد دلار بالغ خواهد شد که مي تواند تحولات بسيار عظيمي را در اقتصاد ايران و جايگاه اقتصادي کشور در توليد و تجارت جهاني رقم بزند.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس افزود: چنين اتفاق صنعتي بزرگي که يک سکوي خيزش اقتصادي عظيم براي کشور خواهد شد و به دنبال آن توسعه را در منطقه رقم خواهد زد، نيازمند زيرساخت ها و فراهم شدن شرايط صادرات محصولات توليدي و حلقه هاي تکميلي است.

سوري تصريح کرد: فرودگاه بين المللي خليج فارس و مجتمع بندري پارس به عنوان دو زيرساخت اصلي در اين منطقه، نقش کيليدي را در حمل و نقل کالا و مواد در تجارت جهاني ايفا مي کنند.

وي با بيان اين که اتصال راه آهن سراسري به عسلويه رونق بيشتر اين منطقه و مجتمع بندري پارس را به دنبال خواهد داشت: افزود: احداث راه آهن شيراز - بوشهر وارد فاز اجرايي شده و مطالعات اتصال آن به عسلويه نيز به قرارگاه خاتم الانبياء واگذار شده است.

سوري از عسلويه بعنوان نگين درخشان و ثروت و گنجينه عظيم کشور در دامان خليج فارس ياد کرد و گفت: اميدواريم با عزم دولت براي توسعه اين منطقه، شاهد به بار نشستن ميوه هاي شيرين تصميم بزرگ دولت باشيم.

وي با اشاره به اين که تحريم ها بر خلاف ادعاهاي دشمنان نظام، در طول 30سال گذشته بوده است، اظهار داشت: آنچه بالاتر از اين تحريم ها است عزم و اراده ملي و نبوغ و استعداد نهفته ايراني است که از همه اين موانع عبور کرده است.

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: کشور و ملت ما سالها است که طعم محاصره را در حوزه هاي مختلف حس کرده است، اما ملت ما آمادگي و ظرفيت و توان تحمل و مقابله با انواع تحريمها را طي 30 سال گذشته در خود ايجاد کرده است.

سوري تاکيد کرد: در اجراي پروژه هاي پارس جنوبي توان طراحي و اجراي مگاپروژه ها را در خود به عنوان يک قابليت عيني ايحاد کرده ايم.
وي ابراز اميدواري کرد با بهره برداري از مجتمع بندري پارس با تسهيل در واردات کالا روند توسعه ملي در اين منطقه بهبود يابد.

سرمايه گذاري و بهره برداري از مجتمع بندري پارس در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس به کشتيراني جمهوري اسلامي واگذار شد.

قرارداد واگذاري اين مجتمع روز سه شنبه به امضاي موسي سوري مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و محمد حسين داجمر مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي رسيد.

به موجب اين قرارداد بهره برداري از هفت پست اسکله مجتمع بندري پارس به طول بيش از دو کيلومتر با آبخور 11 تا 15 متر به مدت 15 سال به سازمان کشتيراني جمهوري اسلامي ايران واگذار شد که اين قرارداد در دوره هاي پنج ساله قابل تمديد است./205

شناسه خبری: 5417

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو