مشاور رییس جمهور:

با توجه به كارنامه درخشان منطقه ويژه انرژی پارس، پايبندي به قانون مناطق آزاد و ويژه اقتصادی ضروري است

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از موقعیت ویژه و استراتژیکی برخوردار است گفت: در هیچ یک از حوزه های تولیدی و اقتصادی در کشور چنین منطقه ای با این ظرفیت و توانمندی نداریم، شاید بسیاری از کشورها هم از این ظرفیت و موقعیت اقتصادی در یکجا برخوردار نباشند.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در «نشست پیگیری و رفع موانع» مجتمع های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از موقعیت خاص و ویژه ای برخوردار است و همین نمونه کار برای انقلاب اسلامی الگوی بسیار مهم و خوبی است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه ای که سالهای سال در اقتصاد جهان نقش آفرین بوده است بسیار ارزشمند و افتخار آفرین است. تا قبل از انقلاب گاز این منطقه با اینکه شناسایی شده بود به بهره برداری نرسید؛ امروز از 24 فاز این پروژه که در حوزه پالایش و گاز فعال هستند، 22 فاز به بهره برداری رسیده است که امیدواریم فازهای باقیمانده بزودی به بهره برداری برسد.
مرتضی بانک با تاکید بر اینکه روابط عمومی ها و رسانه ها باید ظرفیت های این منطقه را به همه معرفی کنند گفت: این وظیفه ما است که به عنوان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، سازمان منطقه ویژه اقتصادی و وزارت نفت از تمام مجموعه رسانه ای کشور برای شناساندن این ظرفیت ها و اقدامات صورت گرفته استفاده کنیم. 
او افزود: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، الگوی بسیار ارزشمند برای همه مدعیانی است که مخالف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند که بتوانند توفیقات ایجاد شده در این مناطق را از نزدیک ببینند و بدون اطلاع، آگاهی و شناخت، قضاوت نکنند. قضاوت های ناآگاهانه در حوزه های بازرسی، نظارتی و کارشناسان دستگاه ها که اظهار نظرهای غیر تخصصی و غیرواقعی دارند به اعتبار قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اعتمادی که سرمایه گذاران به این مناطق دارند صدمه می زند. 
او خطاب به کارکنان منطقه ویژه اقتصادی انرژی گفت: شما به باید موقعیت حیاتی پارس جنوبی واقف باشید و بدانید برای چه هدف و خدمت مهمی کار می کنید. شما برای تدارک و بستر سازی و فراهم کردن تسهیلات و شرایط مناسب برای فعالیت چنین حوزه عظیم اقتصادی اینجا گرد هم آمدید. پس باید با استفاده از قانون مناطق ویژه تسهیلات بهتر، بیشتر و امکانات بهتری برای تولید و صادرات مواد پتروشیمی فراهم کنید.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این نشست به پیشی گرفتن صادرات از واردات در مناطق ویژه اقتصادی هم اشاره کرد و افزود: سالانه 18 تا 20 میلیارد دلار صادرات از مناطق ویژه اقتصادی انجام می شود که سهم انرژی پارس سهم عمده ای است. امروز صادرات غیرنفتی در کشور از صادرات نفتی پیشی گرفته و هرچه واردات از صادرات کمتر باشد برای انقلاب دولت و کشور افتخار است.
او تاکید کرد: باید حق این جریان عظیمی که در حوزه نفت و انرژی در کشور ما در این منطقه ایجاد شده را بدرستی ادا کنیم و بیش از پیش نسبت به معرفی این منطقه بزرگ، مهم و تاثیرگذار در اقتصاد کشور تلاش کنیم. باید باور کنیم با توجه به شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه ای که در کشور حاکم بود در این جبهه توفیقات بسیار گسترده داشتیم. 
مشاور رییس جمهور به مجموع نیم میلیون جمعیت شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر براساس مستندات سازمان تامین اجتماعی، 205 هزار نفر در واحدهای تولیدی در مناطق ویژه اقتصادی و 300 هزار نفر هم در مناطق آزاد کشور مشغول به کار هستند. 
او با اشاره به اینکه در مناطق ویژه اقتصادی که با حوزه نفت و انرژی سر و کار دارند مسئولان تلاش کنند تا کار با دقت و سرعت مطلوب پیش برود ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی با این شرایط کنونی نیازی به وارد کردن یک ریال از خارج از کشور ندارند.
گفتنی است؛ مرتضی بانک امروز به منظور بازدید از ظرفیت های قطب انرژی کشور به عسلویه سفر کرد و در «نشست پیگیری و رفع موانع» در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شرکت کرد. 
مباحث مربوط به عوارض، ثبت سفارش، تعرفه های گمرکی، تسویه حساب ارزی، رفع موانع تولید و قیمت ارز از جمله مواردی بود که فعالان حوزه صنعت نفت و انرژی با مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور در این نشست در میان گذاشتند.

«جعفر آهنگران» معاون برنامه ریزی، «اکبر افتخاری» معاون اقتصادی و «محمود منزوی زاده» مشاور بین الملل و مدیر کل حوزه دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی «مشاور رییس جمهور» را در این سفر همراهی کردند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو