ايجاد مبداء ورودي جديد در مرکزيت خليج فارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/5428
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد: با سرمايه گذاري 50 ميليارد توماني شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي ايران يک مبداء ورودي جديد که مرکزيت خليج فارس دارد به سيستم حمل و نقل دريايي کشور اضافه مي شود.

به گزارش خبرنگار بنا(bena) محمدحسين داجمر امروز در مراسم انعقاد قرارداد واگذاري مجتمع بندري پارس به کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در اين نشست که با حضور خبرنگاران اعزامي و مسئولين اين منطقه انجام شد، گفت: در دوران جنگ تلاش دشمنان بر اين بود که بنادر ايران را ببندند و تدارکات کالاهاي اساسي را مختل کند اما با داشتن ناوگاني قوي در کشتيراني جمهوري اسلامي، هيچ وقت ترانزيت کالا متوقف نشد و در پايان جنگ نيز فرماده جنگ از کشتيراني بعنوان خط دوم دفاعي کشور نام برد.

مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت: دشمن با صدور قطعنامه هاي مختلف تلاش مي کند که کشتيراني ايران را زمين گير کند اما با توانمندي همکاران ما و حمايت هاي مسوولان اين خواست دشمن محقق نشده است.

وي با بيان اين که امروز به نوع ديگري با توطئه دشمنان مواجه هستيم و شاهديم که کشتيراني بعنوان خط اول تهاجم دشمن هدف قرار گرفته است، اظهار داشت: بحث تحريم ادامه همان حرکت هاي دوران اول انقلاب است.

داجمر گفت: دشمن با صدور قطعنامه هاي مختلف تلاش مي کند که کشتيراني جمهوري اسلامي ايران را زمين گير کند، اما با تواننمندي همکاران ما و حمايت هاي مسوولان اين خواست دشمن محقق نشده است.

وي با اشاره به اين که چهلمين سال تاسيس کشتيراني جمهوري اسلامي ايران را پشت سر مي گذاريم، گفت: اين شرکت در زمان انقلاب 42 کشتي با ظرفيت 520 هزار تن را در اختيار داشت اما امروز از مجموعه اي بالغ بر 160 فروند کشتي که در اقصي نقاط دنيا تردد مي کنند و بيش از پنج ميليون و 500 هزار تن ظرفيت برخوردار است.

داجمر با بيان اين که طي پنج سال گذشته شاهد رشد قابل توجهي در کشتيراني جمهوري اسلامي بوده ايم، تصريح کرد: دو ميليون و 300 هزار تن در سال هاي اخير به ظرفيت کشتيراني کشور اضافه شده است.

وي با بيان اين که کشتيراني جمهوري اسلامي ايران بعنوان ناوگان ملي و حامل پرچم جمهوري اسلامي ماموريت خود را در تجارت بين الملل انجام مي دهد، يادآور شد: در دوران جنگ و اوايل انقلاب کشتيراني نقش بسيار ارزشمندي را براي کشور ايفا کرد بطوري که در آن سال ها که کشتي هاي خارجي حاضر به تردد در خليج فارس نبودند، بيش از 98 درصد ترانزيت کالا توسط ناوگان کشتيراني جمهوري اسلامي صورت مي گرفت.

داجمر گفت: کشتيراني جمهوري اسلامي ايران مجموعه بسيار گسترده اي از بخش هاي مختلف زنجيره حمل و نقل را در اختيار دارد و متناسب با پيشرفت صنعت حمل و نقل نيز خود را تقويت کرده است.

مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه طي سال هاي گذشته سرمايه گذاري زيادي در بخش حمل و نقل دريايي صورت گرفته است، اظهار داشت: بيش از هفت هزار نيروي انساني در بخشهاي مختلف کشتيراني جمهوري اسلامي و شرکت هاي تابعه فعاليت مي کنند.

داجمر گفت: سالها است که نوع حمل و نقل از سنتي به کانتينري تغيير يافته است و کشتيراني جمهوري اسلامي نيز همراه با اين تغيير به دنبال ارايه خدمات تکميلي مناسب به صاحبان کالا و کشتي ها در بنادر است.

وي با بيان اين که در همين راستا مديريت بنادر پشتيباني کنننده در دستور کار کشتيراني جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته است، اظهار داشت: کشتيراني در بنادر مختلف دنيا مشارکت کرده است و در بندرهاي خرمشهر و بندر پتروشيمي پارس نيز مديريت بخش کانتينري را برعهده گرفته است.

مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي ايران افزود: در بسياري از نقاط داخل کشور بنادر خشک ايجاد کرده ايم که کانتينرها را به مشتريان تحويل مي دهيم و کالاهاي صادراتي را نيز در همان بنادر از آنها تحويل مي گيريم.

داجمر گفت: مجموعه خدمات کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در جهت رضايت مشتريان يعني صاحبان کالا و کاهش قيمت تمام شده بعنوان هدف اصلي است.

وي افزود: در اين چرخه يکي از فعاليت هاي کشتيراني جمهوري اسلامي ايران افزايش و تنوع مبادي ورودي کشور و کاهش حمل و نقل مضاعف است.

داجمر گفت: با توجه به سرمايه گذاري عظيمي که وزارت نفت در منطقه استراتژيک اقتصادي انرژي پارس کرده است، کشتيراني جمهوري اسلامي ايران بعنوان نخستين ناوگان خاورميانه به کمک وزارت نفت شتافته و بهره برداري از مجتمع بندري پارس را برعهده گرفته است.

وي با بيان اين که وزارت نفت با ساخت مجتمع بندري پارس يک مبدا ورودي جديد را در نقطه بسيار حياتي از کشور به سيستم حمل و نقل کشور اضافه کرده است، اظهار داشت: در آينده نزديک آثار بهره برداري از اين بندر در سيستم اقتصادي کشور مشاهده خواهد شد.

مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي گفت: سرمايه گذاري عظيمي که در راه هاي استان هاي بوشهر و فارس شده است، بواسطه بهره برداري از مجتمع بندري پارس در خدمت حمل و نقل کشور قرار مي گيرد.

داجمر افزود: با بهره برداري از اين بندر بخشي از فشار بر بنادر استان هرمزگان نيز کاسته مي شود و به عسلويه منتقل مي شود و در عين حال حجم صادرات و واردات به کشور را نيز افزايش مي دهد.

وي با بيان اين که با توجه به محصور بودن کشورهاي آسياي ميانه، بايد سهم قابل توجهي را در ترازينت کالا به اين کشورها داشته باشيم، اظهار داشت: بهره برداري از مجتمع بندري پارس 300 کيلومتر از مسير حمل به اين کشورها را کاهش مي دهد که در کاهش قيمت تمام شده کالا بسيار موثر است.

داجمر ابراز اميدواري کرد کشتيراني جمهوري اسلامي ايران در ابتداي راه با انتقال تجهيزاتي که در بنادر ديگر در اختيار دارد به عسلويه، بهره برداري از مجتمع بندري پارس را هرچه زودتر آغاز کند.

سرمايه گذاري و بهره برداري از مجتمع بندري پارس در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس به کشتيراني جمهوري اسلامي واگذار شد.

گفتني است؛قرارداد واگذاري اين مجتمع روز سه شنبه به امضاي موسي سوري مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس و محمد حسين داجمر مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي رسيد.

به موجب اين قرارداد بهره برداري از هفت پست اسکله مجتمع بندري پارس به طول بيش از دو کيلومتر با آبخور 11 تا 15 متر به مدت 15 سال به سازمان کشتيراني جمهوري اسلامي ايران واگذار شد که اين قرارداد در دوره هاي پنج ساله قابل تمديد است./205

شناسه خبری: 5428

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو