گزارشی از آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار:

پرواز توسعه در چابهار تا 1400

منطقه آزاد چابهار یکی از استراتژیکی‌ترین نقاط کشور در توسعه ترانزیت با کشورهای همسایه و همچنین نقطه اتصال کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب محسوب می‌شود؛ اهمیت موضوع تجارت در منطقه آزاد چابهار بعد از رفع تحریم‌های آمریکا از بندر با نگاه به توسعه افغانستان دوچندان شده است و روند رو به رشد توسعه چابهار با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نشان از آینده روشنی در این منطقه از کشور دارد.

راهبردهای سازمان منطقه آزاد چابهار در 5 بخش اصلی تعریف شد و برای عملیاتی شدن هر راهبرد، راهکارهایی مدنظر قرارگرفته است.

راهبرد اول ایفای نقش در اقتصاد ملی است با این افق دید که پتانسیل‌های چابهار در مقیاس ملی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. راهکاری که برای عملیاتی کردن این راهبرد در نظر گرفته‌شده، ایجاد صنایع بالادستی فولاد و پتروشیمی، سیاست‌گذاری تجاری جدید و توسعه زیرساخت‌های ترانزیت است. در دولت تدبیر و امید این مهم به جد موردتوجه قرار گرفت و اقدامات با سرعت بیشتری روبه‌پیشرفت است. توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی یعنی بهبود کیفیت جاده‌ها، توسعه ظرفیت بندر و اتصال به شبکه ریلی و همچنین ایجاد مرز هوایی و احداث فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار از دیگر اقدامات مهم برای نقش‌آفرینی در اقتصاد ملی محسوب می‌شود.
در این زمینه اقدامات و فعالیت‌هایی ازجمله تسریع در عملیات اجرایی کارخانه فولاد، تسریع در عملیات اجرایی پتروشیمی نگین مکران، آغاز اولین واحد متانول و پیشرفت فیزیکی قابل‌توجه، ایجاد خط منظم کشتیرانی بین چابهار ـ کاندلای هند، بهسازی انبارهای موجود و استقرار سیستم انبارداری، احداث انبار سرپوشیده 10 هزار مترمربعی، آغاز تهیه طرح تفصیلی پیکره صنعتی 6200 هکتاری و آغاز مطالعات امکان‌سنجی اتصال بهینه پیکره صنعتی به بنادر شهید بهشتی و کلانتری انجام‌شده است و طرح‌هایی نیز در دست اقدام است.

راهبرد دوم تقویت اقتصاد منطقه‌ای است که با راهکار ایجاد شهرک‌های تخصصی، ایجاد صنایع پایین‌دست فولاد و پتروشیمی و... پیگیری می‌شود. در این زمینه نیز فعالیت‌هایی ازجمله تأسیس و تجهیز شهرک فرآوری برنج و توسعه واحدهای فعال، ساماندهی واردات و تبدیل‌شدن به قطب برنج کشور، مطالعه و امکان‌سنجی شهرک فرآوری خرما، توسعه فعالیت‌های پایین‌دستی پتروشیمی (با پیش‌بینی صادرات صددرصدی محصول)، انجام مطالعات تولید ادوات صیادی (بویه، تور و...)، آغاز احداث کارخانه تولید سنگ‌های ساختمانی، ایجاد شهرک تخصصی مواد غذایی با تمرکز بر صنایع بسته‌بندی و تأمین نیازهای غذایی کشورهای منطقه صورت گرفته است.

راهبرد سوم که بسیار برای توسعه مهم است، جلب مشارکت جوامع محلی با راهکار توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، گسترش کارآفرینی برای اهالی شهرهای اطراف و... است. براساس اصل مشارکت، هدف‌های راهبرد تقویت اقتصاد منطقه‌ای، بالا بردن سطح معیشت، زدودن فقر مطلق و کارآفرینی برای ساکنان چابهار و نواحی همجوار است. بنابراین علاوه بر ایجاد شهرک‌های تخصصی و تجهیز کارگاه‌های صنعتی پایین‌دست فولاد و پتروشیمی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تجاری‌سازی صنایع‌دستی در دستور کار این سازمان قرارگرفته است. ضمن آن‌که جلب مشارکت جوامع محلی، بیشتر از آن‌که اقدامی اقتصادی باشد، مقوله‌ای فرهنگی و اجتماعی است. براساس این باور، فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و خدمات سلامت به‌عنوان مسئولیت اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار موردتوجه جدی قرارگرفته است.

راهبرد چهارم انتقال تکنولوژی است که در این خصوص سازمان منطقه آزاد چابهار همکاری با مرکز منطقه‌ای انتقال تکنولوژی آیورا، شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط، توسعه روابط دانشگاه با صنایع مستقر و حمایت از صنایع های‌تک، فن‌آور و نوآور را موردتوجه قرار داده است.
همچنین استقرار دبیرخانه دائمی مناطق آزاد کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) در چابهار، موقعیت این منطقه را برای انتقال تکنولوژی به کشور برجسته کرده است. از سوی دیگر احیای دانشگاه بین‌المللی و تأسیس مرکز رشد در دانشگاه، فرصت دیگری برای ارتباط با مراکز علمی را فراهم آورده است.

راهبرد پنجم تقویت مناسبات بین‌المللی است که در آن برندینگ چابهار با شعار «چابهار، بندری ایرانی در چهارراه جهانی» موردتوجه است. منطقه آزاد چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، نقطه‌ای استراتژیک و امن برای پیوند آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد شناخته می‌شود. براساس سیاست‌گذاری‌های دولت تدبیر و امید، این شناخت باید گسترده‌ای جهانی بیابد و در ذهن همه نخبگان اقتصادی، سرمایه‌گذاران، توسعه‌دهندگان و کارآفرینان جهان جای گیرد. در این زمینه نیز جذب شرکت‌های عمانی برای تقویت پیوند بنادر صحار و دقم عمان با چابهار، ایجاد کنسرسیوم لجستیک بین شرکت‌های عمان، ایران و افغانستان، مذاکره برای پیوند صنایع در حال استقرار در مناطق آزاد گوادر پاکستان و دو قوم عمان به صنایع بالادستی پتروشیمی در چابهار، رایزنی و اقدام برای راه‌اندازی مرکز خدمات منطقه‌ای برای اعضای آیورا و توسعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی افغانستان برای پشتیبانی صنایع معدنی و مواد غذایی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در منطقه آزاد چابهار برای تقویت مناسبات بین‌المللی است.

سازمان منطقه آزاد چابهار به‌عنوان یک سازمان توسعه‌محور در تنها بندر اقیانوسی ایران، در نقشه راه خود، ایفای نقش در اقتصاد ملی را تعریف کرده و در چارچوب همین رویکرد، حرکت می‌کند. توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی یعنی بهبود کیفیت جاده‌ها، توسعه ظرفیت بندر، اتصال به شبکه ریلی و همچنین ایجاد فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار ازجمله اقدامات مهم این سازمان در طول سال‌های اخیر، محسوب می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار درخصوص ساخت فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در چابهار براساس آنچه تعریف کرده‌ایم، پیش برود و سایر ظرفیت‌های این منطقه خصوصاً در حوزه گردشگری و ارتباط با دنیای خارج در راستای مأموریتی که برای این منطقه تعریف‌شده است، به‌درستی محقق شود؛ سهولت رفت‌وآمد به چابهار، امکانات زیرساختی اقامت و حمل‌ونقل اهمیت ویژه‌ای دارد. از سال‌های گذشته، موضوع حمل‌ونقل در قالب یک فرودگاه بین‌المللی در چابهار مورد پیگیری و توجه مدیران وقت بوده است. فرودگاه نظامی کنارک اگرچه در حال حاضر مورداستفاده است، اما به دلیل فاصله‌ای که با شهر چابهار دارد و اینکه خارج از محدوده منطقه آزاد چابهار واقع‌شده، بسیاری از مزایای و ظرفیت‌هایی را که منطقه آزاد با داشتن مرز هوایی می‌تواند ایجاد کند، ازدست‌داده است؛ بنابراین براساس پیگیری‌هایی که در سال‌های پیش صورت گرفته بود، در سال ۹۵ موافقت اصولی ساخت یک فرودگاه بین‌المللی در چابهار صادر شد. ازآنجایی‌که این مجموعه در خارج از محدوده منطقه آزاد قرار داشت، شرکت فرودگاه‌های کشور به‌عنوان متولی و مجری این امر تعیین گردید و بخشی از فرآیند کار در طول ۲ سال گذشته انجام پذیرفته بود. به دلیل آن‌که این فرودگاه نقشی مهم و حیاتی برای منطقه آزاد چابهار دارد، در اسفندماه سال گذشته با وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندار سیستان و بلوچستان توافق‌نامه‌ای را به امضا رساندیم که براساس آن، مجری و سرمایه‌گذار این فرودگاه، سازمان منطقه آزاد چابهار تعریف شد و از آن زمان، موضوع صدور موافقت اصولی و مباحث مربوط به طراحی و ساخت این پروژه در دستور کار قرار گرفت.

خوشبختانه در ابتدای مهرماه سال جاری، توانستیم موافقت اصولی به نام سازمان منطقه آزاد چابهار را با حمایت و همراهی همه بزرگواران از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ نماییم. همزمان موضوع طراحی فرودگاه توسط مشاورین متخصص و ذیصلاح در دستور کار قرار گرفت؛ همچنین توافقات اولیه ساخت را با پیمانکاران توانمندی که در این حوزه تجربه و توان کافی داشتند را انجام دادیم با تصویب شورای عالی مناطق آزاد، عملیات اجرایی فرودگاه را آغاز نمودیم.
عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه دسترسی آسان به بازارهای هدف به عامل مهم تعیین‌کننده قیمت تمام‌شده تبدیل‌شده،‌ اظهار کرد: با این تفکر همه به دنبال کوتاه کردن مسیرهای خود هستند و کریدورهای جدید و ابزارهای نوین حمل‌ونقل وارد بازار حمل‌ونقل و لجستیک شده‌اند. همه اینها تعاریف جدیدی را به وجود آورده‌اند که ایران در این جغرافیا نقش و اهمیت ویژه‌ای دارد.
کردی با اشاره به اینکه سه بازار بسیار مهم در آسیا، آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا قرار دارند؛ چه در بازار مصرف و چه در مواد اولیه این بازارها سهم بسیاری زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: بهترین نقطه برای اتصال این مناطق و جنوب آفریقا به یکدیگر ایران است. در این جغرافیا به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک می‌توانیم بگوییم رسیدن به آب‌های آزاد برای ایران یک فضای بی‌رقیب است.
به دنبال توجه رهبر معظم انقلاب، دولت‌ها توجهاتی به توسعه مکران داشته‌اند. در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه زیرساخت‌های سواحل مکران شتاب خوبی به خود گرفته است. با موافقت رهبر معظم انقلاب ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل این پروژه اختصاص می‌یابد و تعهدی که وزارت راه و شهرسازی برای سرعت دادن به این طرح دارد، نیمه اول سال ۱۴۰۰ این خط‌آهن به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: توافق‌نامه با پیمانکار امضاشده و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد که میزان سرمایه‌گذاری آن نیز ۵۵۰ میلیارد تومان تخمین زده‌شده است، همچنین تأییدیه دولت چین برای فاینانس ۴۵۰ میلیون دلاری این پروژه صادرشده که ظرفیت فرودگاه در فاز اول یک‌میلیون نفر خواهد بود. برآورد ما در فاز اول این پروژه حداقل ۵۵۰ میلیارد تومان است، اگرچه براساس طرحی که نهایی خواهد شد، این عدد طبیعتاً در فازبندی‌های بعدی تغییر خواهد نمود، اما با این مبلغ و براساس طرح اولیه و با برنامه‌ریزی برای پذیرش یک‌میلیون مسافر در سال، سازمان منطقه آزاد چابهار آمادگی اجرای این پروژه را به لحاظ مالی و فنی دارد.

احداث شهر فرودگاهی در منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد چابهار دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه است؛ منطقه‌ای که از نگاه مقام معظم رهبری نقطه ارتباطی مهم بین شرق و غرب و شمال و جنوب است و به اعتقاد رئیس‌جمهور بهاری برای سه کشور ایران، هند و افغانستان به شمار می‌رود.
منطقه آزاد چابهار از نزدیک‌ترین نقاط به آب‌های آزاد جهان برای کشورهای آسیای مرکز و افغانستان است و از سوی دیگر نقطه‌ای استراتژیک برای ترانزیت کالا از آسیا به اروپا محسوب می‌شود.
با توجه به موقعیت خاص این منطقه، وجود راه‌های حمل‌ونقل مناسب برای جابه‌جایی مسافر و به‌ویژه کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که در حوزه ریلی، جاده‌ای و دریایی اقداماتی برای این منطقه انجام‌شده بود ولی فرودگاه مناسب با آن وجود نداشت و تنها یک فرودگاه نظامی در حدود ۴۰ کیلومتری منطقه قرار دارد که پاسخگوی کامل نیاز آن نبود.

این در حالی است که از حدود پنج سال پیش ماجرای ساخت فرودگاه چابهار به‌طور جدی‌تری مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت و باوجود موانعی که در ساخت آن وجود داشت، درنهایت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، نمایندگان مردم زاهدان و چابهار در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران چابهار و کنارک، مسئولان کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم در روز 14 آذرماه 1398 رسماً کلید خورد.
این شهر فرودگاهی در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار و در شمال منطقه آزاد چابهار احداث می‌شود.
فاز اول فرودگاه بین‌المللی چابهار با سرمایه‌گذاری 550 میلیارد تومانی از محل منابع منطقه آزاد چابهار و با مدیریت همین منطقه اجرایی می‌شود که این فاز در 13 هزار متر زمین و با ظرفیت حدود 817 هزار و 600 مسافر در سال ایجاد خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که فاز اول فرودگاه بین‌المللی چابهار طی 24 ماه آینده به پایان برسد.

بهره‌برداری از فرودگاه بین‌المللی چابهار تا سال ۱۴۰۰

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در آیین افتتاح عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار که با حضور جمعی از مسئولان ازجمله وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اعلام کرد: طی توافق انجام‌شده، فرودگاه بین‌المللی چابهار تا ۲۴ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
عبدالرحیم کردی، درخصوص مسائل فنی و مالی این فرودگاه توضیح داد: شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار در ضلع شمالی منطقه احداث می‌شود که برآورد اولیه هزینه آن ۵۵۰ میلیارد تومان است که با منابع منطقه آزاد چابهار انجام می‌شود.

کردی گفت: با توافقی که با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در رابطه با ساخت فرودگاه انجام‌شده، قرار است تا ۲۴ ماه آینده (سال ۱۴۰۰) به بهره‌برداری برسد؛ البته ما باید منابع را در زمان تعیین‌شده تأمین کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه با اشاره به جریان ساخت فرودگاه چابهار، اظهار داشت: طی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ بود که فرودگاه چابهار برای باری دیگر به جریان افتاد و در زمان فرماندار وقت و دبیر وقت، توسعه ستاد مکران فرودگاه چابهار برای بار سوم کلید خورد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ مجوز و موافقت اصولی فرودگاه صادر شد، اما برخی موانع وجود داشت که فرآیند را به تأخیر انداخت تا اینکه در سال ۱۳۹۷ فصل دیگری از ساخت فرودگاه مکران باز شد و توافقی در اسفند سال گذشته بین دستگاه‌های مربوطه ازجمله منطقه آزاد چابهار و وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت و از ابتدای امسال فرآیند کسب مجوزهای قانونی در دستور کار قرار گرفت. سرانجام در مهرماه سال جاری موافقت‌های اصولی با فرودگاه و اینکه مدیریت آن بر عهده منطقه آزاد چابهار باشد، با حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت و بعد از انجام تشریفات لازم اکنون فرودگاه در مرحله ساخت قرارگرفته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به ابعاد اهمیت ساخت فرودگاه چابهار گفت: مسئله اول، به ابعاد اجتماعی آن برمی‌گردد که برای مردم و گردشگران بسیار مهم بوده و همیشه درخواست فرودگاه را داشته‌اند.
کردی افزود: موضوع دیگر، در رابطه بااهمیت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار به بعد اقتصادی آن برمی‌گردد که با توجه به جایگاه منطقه آزاد چابهار و اهمیت حمل‌ونقل ترکیبی، باید فرودگاه در آن ساخته می‌شد.
وی ابراز امیدواری کرد تا فرودگاه با توجه به توافقات انجام‌شده و تأمین منابع لازم در زمان پیش‌بینی‌شده تکمیل و قابل بهره‌برداری باشد.

اتصال چابهار به مراکز ثروت و قدرت با ساخت فرودگاه

استاندار سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهار داشت: ساخت این فرودگاه بین‌المللی، شهرستان راهبردی چابهار را به مراکز ثروت و قدرت متصل می‌کند و می‌تواند در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار نقش مهمی داشته باشد.
احمدعلی موهبتی با اشاره به اینکه سه دولت در گذشته برای ساخت فرودگاه چابهار تلاش کردند ولی موفق نشدند، خاطرنشان کرد: تلاش دکتر اسلامی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی و مدیران سابق منطقه آزاد و وزارت راه و شهرسازی برای محقق شدن این فرودگاه قابل‌تقدیر است.

موهبتی بیان کرد: توجه ویژه دولت به توسعه سیستان و بلوچستان ستودنی است و با اختصاص بیش از ۳۰۰ میلیون یورو، به‌زودی شاهد تحول در ساخت راه‌آهن چابهار به سرخس مشهد خواهیم بود.
رئیس شورای برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: دولت تدبیر و امید برای گازرسانی به تمام نقاط شهری و روستایی، تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، توجه به نقاط حاشیه‌نشینی و حل سایر مشکلات زیرساختی تلاش‌های خوبی کرده که شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود.
استاندار سیستان و بلوچستان در پایان گفت: وحدت و انسجام با همدیگر می‌تواند بخشی از مشکلات را مرتفع نماید.

اجرایی شدن عملیات فرودگاه چابهار پس از سال‌ها انتظار

امام‌جمعه اهل سنت چابهار نیز در این آیین اظهار کرد: راه‌های روستایی و بین‌شهری این شهرستان نیازمند آسفالت و بازگشایی هستند و این مهم با تخصیص اعتبارات محقق می‌شود.
مولوی عبدالرحمن ملازهی افزود: تمام کشور از راه مناسب برخوردار است و مردم نیز امیدوارند راه‌های روستاها و شهرهای مختلف استان نیز آسفالت و دوبانده شوند.
وی با قدردانی از تلاش‌های دولت برای توسعه و آبادانی چابهار و سایر نقاط سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: مردم پس از سال‌ها انتظار اکنون شاهد آغاز عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار هستند.

تحول در زیرساخت‌های حمل‌ونقل سیستان و بلوچستان

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در آیین افتتاح عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار بیان داشت: ساخت فرودگاه، تکمیل پروژه راه‌آهن چابهار به سرخس و مشهد، تکمیل طرح توسعه بندر چابهار و دوبانده شدن راه‌های ترانزیتی می‌تواند حمل‌ونقل این استان را متحول کند.
سردار محمد افزود: مصمم به تکمیل پروژه‌های در دست اجرا هستیم و از هیچ کوششی برای محرومیت‌زدایی این استان محروم دریغ نمی‌کنیم.
شایان‌ذکر است، چابهار، به‌صرفه‌ترین بندر ایران، قلب سواحل مکران و کانون توسعه طرح استراتژیک نظام در توسعه سواحل مکران و کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین مسیر ترانزیت کالا بین آسیا و اروپاست که قرارگاه خاتم به‌منظور توسعه آن، علاوه بر فرودگاه بین‌المللی، فاز نخست بندر شهید بهشتی را در این منطقه اجرا کرده و در حال حاضر در حال اجرای پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان می‌باشد.

ضرورت استانداردسازی جاده‌های سیستان و بلوچستان

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: ساخت فرودگاه در شرایط بد اقتصادی، اقدامی مبارک برای مردم است که جا دارد از تلاش‌های دولت نهایت تشکر و قدردانی شود.
عبدالغفور ایران‌نژاد افزود: پس از سال‌ها انتظار مردم شاهد کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی فرودگاه چابهار هستند و امیدواریم در کمترین زمان ممکن افتتاح و بهره‌برداری شود.

ایران نژاد بیان کرد: در تمام نقاط روستایی و شهری ایران شاهد راه‌های استاندارد و دوبانده هستیم؛ ولی در سیستان و بلوچستان مردم برخی مناطق حتی از راه خاکی مناسب نیز محروم و برای تردد به‌سختی با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دولت و به‌ویژه وزیر راه و شهرسازی درخواست داریم راه چابهار به زاهدان دوبانده و تمام راه‌های روستایی آسفالت شوند.
عبدالغفور ایران‌نژاد گفت: در کمتر از ۱۵ روز بیش از ۶۰ نفر براثر تصادفات در سیستان و بلوچستان کشته شدند که نیاز است جاده‌ها استاندارد شوند.

نقش بسزای فرودگاه چابهار در جذب سرمایه‌گذار و گردشگر

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار در آیین افتتاح عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار اظهار نمود: ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار موجب تسهیل در ورود و خروج مسافر می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذار و گردشگر داشته باشد.
رحمدل بامری افزود: در شهرستان چابهار با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، ۸۰ هزار دانش‌آموز، ۱۰ هزار دانشجو و بیش از ۷۰ هزار نفر حاشیه‌نشین محروم از امکانات اولیه زندگی، حضور دراند که نیاز است وزارت راه و شهرسازی برای تأمین زیرساخت‌های حاشیه شهر و راه‌های ارتباطی اقدام کند.

بامری تأکید کرد: ساخت بیش از هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه از مبدأ چابهار به‌طرف هرمزگان، زاهدان و کرمان از درخواست‌های مردم و مسئولان است تا شاهد رونق حمل‌ونقل و ترانزیت کالا باشیم.
وی از تمام مردم و مسئولآن‌که در ساخت فرودگاه کمک کردند، قدردانی کرد و افزود: قطعاً تکمیل راه‌آهن، بندر و فرودگاه، اقتصاد و تجارت منطقه جنوب شرق را متحول می‌کند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه راه و شهرسازی، دوبانده شدن راه مرز ریمدان و اتصال راه‌آهن به مرز پاکستان از طریق ریمدان دشتیاری را خواستار شد.

فرودگاه بین‌المللی چابهار، ابزار توسعه مکران

وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی چابهار گفت: با مجموع پروژه‌هایی که در منطقه آزاد چابهار در حال اجرا است، پیوستگی در راه‌آهن، بندر، جاده و خطوط انرژی ایجاد می‌شود که به ایجاد شرایط مناسب برای زندگی و جذب گردشگر در این منطقه منتهی خواهد شد.
محمد اسلامی در حاشیه این مراسم ضمن تشریح مجموعه‌ای از پروژه‌های پیش‌بینی‌شده و در حال اجرا در منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: پروژه شهر جدید تیس که در حاشیه سواحل مکران احداث گردید، با رویکرد متفاوت طراحی‌شده تا طی آن عملیات عمرانی و محله‌سازی انجام شود و با جلب سرمایه‌گذاران در بخش‌های گوناگون شاهد توسعه باشیم.

اسلامی همچنین با اشاره به پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان گفت: این پروژه، یکی از پروژه‌های محوری عمرانی ایران است که چندی پیش با عنایت مقام معظم رهبری با درخواست دولت برای تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی موافقت شد و این پروژه که با ظرفیت ۳۰ درصد در حال پیشرفت بود به حداکثر ظرفیت رسید. این پروژه بعد از انجام عملیات زیرسازی، عملاً وارد عملیات روسازی شده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پروژه دیگری در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: احداث کریدور انتقال انرژی از نگین مکران نیز در دستور کار قرار دارد.
در بخش دیگری از اظهارات اسلامی، موضوع پروژه‌های جاده‌ای موردتوجه قرار گرفت و اظهار داشت: در این بخش رفع گلوگاه جاده‌ای مورد تأکید است که مسیرها انتخاب و اولویت‌بندی شده و امیدواریم که رانندگان نیز دقت بیشتر در مقررات داشته و مانع از حوادث جاده‌ای بالا در این منطقه شوند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که پروژه کریدور شمال-جنوب بزرگراهی که از تربت‌جام و بیرجند به سمت زاهدان، خاش و چابهار می‌آید، به‌زودی به سرانجام برسد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی، ظرفیت این بندر به 5.8 میلیون تن رسید، از ساخت مدرن‌ترین ترمینال سفرهای دریایی در چابهار خبر داد.
محمد اسلامی برچیده شدن اسکله سریع‌النصب به‌جای مانده از دهه ۶۰ را یکی از برنامه‌های سفر خود به چابهار برشمرد و گفت: این اسکله در دهه ۶۰ توسط دولت ساخته شد تا برای نخستین بار از ظرفیت بندر چابهار استفاده شود و با جمع‌آوری آن، هم‌اکنون چندین برابر ظرفیت جدید در پس‌کرانه‌های استاندارد چابهار را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه باهمت ویژه دولت تدبیر و امید و تأکید مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران و بهره‌برداری از فاز نخست بندر شهید بهشتی، افزود: بهره‌برداری از این فاز، بندر شهید بهشتی را به یک بندر استاندارد، مجهز به تجهیزات روز و باکیفیت تبدیل کرد و ظرفیت آن به 5.8 میلیون تن ارتقاء یافت؛ به‌این‌ترتیب مجموع ظرفیت در بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی چابهار به ۱۱ میلیون تن خواهد رسید.

اسلامی، توسعه بنادر چابهار را یک پیشرفت بزرگ و جزء اهدافی خواند که برای سواحل مکران در نظر گرفته‌شده است و با اشاره به اینکه ۲۰۳ هکتار زمین برای توسعه فاز دوم بندر شهید بهشتی آماده‌سازی شده است، عنوان کرد: با اجرای فاز دوم، ظرفیت این بندر درمجموع اسکله‌های نفتی، کارگو، فله و کانتینری به ۳۵ میلیون تن می‌رسد.
او بابیان اینکه که هم‌اکنون بندر شهید بهشتی به‌عنوان یک بندر اقیانوسی، جزء بنادر تراز برتر قلمداد می‌شود، اظهار داشت: با ساخت اسکله‌های جدید، امکان پهلوگیری بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری در این بندر فراهم می‌شود و این امکان، ایران را در میان کشورهای پیشرفته قرار می‌دهد.
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه بندر چابهار به انبار ذخیره و سیلو نیاز دارد و به این خاطر دو پروژه جدید در بندر آغاز و تأسیسات و زیرساخت‌های لازم در ۱۱۹ هکتار از اراضی مهیا شد، افزود: ساخت یک سیلوی ۱۰۰ هزار تنی برای غلات که بتواند با سیستم مکش اتوماتیک فله، کار بارگیری و تخلیه را از داخل کشتی به سیلو یا برعکس و ازآنجا به واگن‌های قطار یا کامیون‌ها انجام دهد، در دستور کار قرار دارد. این دو پروژه به‌اضافه یک پروژه اتوبانی جزء نیازهای مبرم مردم چابهار است که قرارداد این موارد نهایی شده و عملیات آن به‌زودی آغاز می‌شود تا مردم شریف چابهار از یک اتوبان با دسترسی خیلی خوب بهره‌مند شوند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به ساخت مدرن‌ترین ترمینال سفرهای دریایی در چابهار اظهار داشت: در هیچ کجای کشور ما ترمینال مسافربری برای سفرهای دریایی با این مختصات نداریم. این در حالی است که کشتی‌های مسافری مابین چابهار و مسقط در حرکتند، اما یک ترمینال پیشرفته نداشتیم و کار ساخت آن در سال ۹۶ متوقف‌شده بود؛ با تکمیل شدن این ترمینال و با توجه به قراردادهایی که سازمان بنادر و دریانوردی بسته است، عملیات جابه‌جایی مسافر در این ترمینال از همین ماه آغاز خواهد شد. امیدوارم با تأکیدهای ویژه‌ای که به سازمان بنادر و دریانوردی داشته‌ایم، سفرهای دریایی، تسریع و تسهیل شود؛ چراکه این پتانسیل برای سفرهای دریایی بین بنادر خودمان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارد. این خط کشتیرانی با توجه به ترمینالی که آماده‌سازی و تجهیز شده است با به‌روزترین تجهیزات از آخر آذرماه مسافربری و مسافرگیری را شروع خواهد کرد.
محمد اسلامی همچنین با اشاره به حوزه ترانزیت شمال و جنوب با ایجاد بزرگ‌ترین خط ریلی در دست احداث، تصریح کرد: نکته مهم درخصوص بندر چابهار، ایجاد بزرگ‌ترین خط ریلی در حوزه ترانزیت شمال و جنوب است که این خط در دست احداث است.

وی گفت: در این پروژه، حدود ۷۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در دست اقدام داریم که با عنایت مقام معظم رهبری و دستور ایشان، خواسته دولت، اجابت شد و منابعی از صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص دادند تا شاهد سرعت‌گیری آن باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه افتتاح ساخت فرودگاه چابهار اظهار داشت: فرودگاه چابهار یک آرزوی دیرینه برای مردم این منطقه بوده و قطعاً یکی از ابزار توسعه مکران است. عملیات ساخت این فرودگاه آغازشده است و امیدواریم مجموعه اقدامات در حوزه زیرساخت در کنار سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی، نفت، معادن و همچنین شهر جدید تیس باعث یک شکوفایی برای مردم منطقه باشد.
وی ادامه داد: شهر جدید تیس نیز یکی از فرصت‌های بی‌نظیری است که هتل‌ها و مراکز درمانی زیادی در طراحی آن دیده‌شده است و می‌تواند اشتغال‌زا باشد. توسعه فعالیت‌های گردشگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که به همین خاطر وزارت راه و شهرسازی در حوزه راه و راه‌های روستایی سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام داده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در سیستان و بلوچستان به هر دلیلی شاهد عقب‌ماندگی در حجم ساخت راه‌های روستایی بوده‌ایم که از معدل کشور پایین‌تر است. اولویت در کشور در این حوزه در روستاهای بالای ۵۰ خانوار و بعد ۲۰ خانوار بود که این شاخص در سیستان و بلوچستان جواب نمی‌دهد و لازم است متناسب با شاخص‌های این استان طرح‌ریزی انجام گیرد. به همین خاطر یکسری تعریض، بهسازی، ساخت، و آسفالت در دستور کار قرار گرفت. طی سال‌های گذشته ۲۶۰ روستای چابهار فاقد آب آشامیدنی بود که با پیگیری‌ها و همت دولت، ۲۱۰ روستا از نعمت آب آشامیدنی برخوردار هستند. این مسئله نشان می‌دهد که شاخص‌ها متناسب با این منطقه دیده‌شده و درخصوص راه روستایی هم ادارات کل راهداری وزارت راه و شهرسازی مسئول این پروژه‌ها خواهند بود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به بحث حاشیه‌نشینی در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در بحث حاشیه‌نشینی، چابهار مقام نخست را در استان داشت که باید تعیین تکلیف صورت می‌گرفت؛ بنابراین به بنیاد مسکن ابلاغ شد که بنیادهای خودش را در استان‌ها مستقر کند.
وی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی در چابهار باید مهار شود، ساماندهی را مرحله اول به این منظور برشمرد و افزود: به همین خاطر طبق یک طرح جامع برای ایجاد سکونتگاه‌ها و احداث واحد کار برنامه‌ریزی و مقرر شد که بنیاد مسکن این طرح را شروع کرده و از دره لیپار به مرادآباد برسیم؛ در این برنامه‌ریزی اراضی نوار شرقی و غربی در نظر گرفته‌شده‌اند و کسانی‌که در این محله‌ها شناسایی شدند، همگی تعیین هویت شده و با تشکیل پرونده، تصمیمات مقتضی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. به این منظور زیربناهایی ایجادشده است که در بازدیدهای انجام‌گرفته، شاهد خیابان‌کشی‌ها و تخریب و تجاوزهایی بودیم که به اراضی دولتی شده بود.

وی افزود: از همه مسئولان محلی و مردم منطقه تقاضا داریم که با بنیاد مسکن همکاری کنند تا پدیده حاشیه‌نشینی یک‌بار برای همیشه خاتمه پیدا کند و مردم ما در خانه‌های ایمن و امن خودشان زندگی کنند.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص دیگر طرح‌های در حال پیگیری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پروژه‌های نیمه‌تمام دودسته هستند؛ یک دسته از پروژه‌ها در استان تعریف می‌شود که منابع آن از محل استان تأمین می‌شود و دسته دیگر پروژه‌های ملی هستند. همه این پروژه‌ها شناسایی و اولویت‌بندی شدند و در برنامه ۹۹ برای آنها اولویت قائل شدیم. استراتژی اتخاذ شد که بخش‌های بحرانی و حادثه‌خیز اصلاح‌شده است.

** گزارش: فریبا شیخی

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو