بر اساس موافقتنامه ترجیحی؛

انجام 90 درصد واردات از اوراسیا

سخنگوی گمرک گفت: بیش از 90 درصد واردات از کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا براساس موافقتنامه تجارت ترجیحی صورت می‌گیرد.

به گزارش فرینا به نقل از گمرک، سیدروح الله لطیفی در بازدید از گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد افزود: ارزش صادرات کالا‌های فهرست تجارت ترجیحی ایران به اتحادیه اوراسیا، از پنجم آبان تا پایان دی ماه به بیش از 66 میلیون دلار رسید.
لطیفی گفت: با توجه به اجرایی شدن موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان ماه و تجارت با اعمال تخفیفات ترجیحی در خصوص 862 قلم کالای وارداتی و صادراتی به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی علاوه بر صادرات و واردات اقلام دیگر صادرات ایران به کشور‌های مذکور طی نه ماهه سالجاری، حدود 2.43 درصد از وزن و 2.46 درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است؛ و این در حالی است که حجم صاردات ترجیحی ایران به کشور‌های اوراسیا پس از تفاهم نامه و اعمال تخفیفات ترجیحی در آبان ماه امسال به 58 هزارو 302 تن وبه ارزش 66 میلیون دلار رسیده است.
وی، با اشاره به میزان کل صادرات کشور پس از اجرایی شدن موافقتنامه به اوراسیا افزود: کل صادرات ایران به مجموع 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا 663 هزار و 35 تن بوده است که ارزش این حجم صادرات برابر با 270 میلیون و 5 هزارو 157 دلار است که نسبت حجم صادرات ترجیحی طی 3 ماهه گذشته نسبت به کل صادرات به این اتحادیه 8.79 % واز حیث ارزش این نسبت 24.33% است.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص میزان واردات ترجیحی از اوراسیا گفت: حجم واردات از کشور‌های اوراسیا طی پنجم آبان تا کنون یک میلیون و 493 هزارو 447 تن بوده است که از این مقدار، میزان یک میلیون و 383 هزارو 541 تن واردات ترجیجی بوده است. به عبارت دیگر 92.64% از حجم واردات کشور از اوراسیا را کالا‌های ترجیحی، تشکیل داده اند؛ که میزان ارزش واردات ترجیحی 439 میلیون و 333 هزار و 809 دلار بوده است؛ که این میزان 84.65 درصد کل ارزش واردات از کشور‌های اوراسیا را در نزدیک به سه ماه بعد از اجرایی شدن این موافقتنامه است.
لطیفی اضافه کرد: در این مدت 34 درصد حجم تجارت خارجی با اوراسیا را صادرات و 66 درصد را واردات تشکیل می‌دهد؛ و از این حجم تجارت، بیشترین سهم متعلق به فدراسیون روسیه است با 39.9 درصد حجم صادرات و 71.9% میزان واردات را شامل می‌شود؛ که اقلام عمده وارداتی از روسیه نیز شامل: روغن دانه آفتاب گردان، جو، ذرت دامی، محصولات نیمه تمام آهن یا فولاد، خطوط راه آهن، کاغذ روزنامه و گوشت بوده است.
وی همچنین با اشاره به پنجاه قلم اصلی صادرات به اوراسیا گفت: صرف نظر از گاز طبیعی و سایر مشتقات گازی، میوه، خشکبار، صیفی جات، سبزیجات، محصولات غذایی بخش عمده این اقلام را تشکیل می‌دهند ضمن آنکه اقلام وارداتی ترجیحی نیز شامل ذرت دامی، روغن دانه آفتاب گردان، گوشت، عدس و کاغذ روزنامه است.
سخنگوی گمرک با اشاره به نقش منطقه ویژه امیرآباد در تجارت با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا افزود: بندر امیرآباد با دارا بودن نسل سوم بندری یکی از پیشرفته‌ترین بنادر کشور است که قابلیت جابجایی بار به صورت رو رو را دارد و گمرک با دارا بودن نقش محوری در تسهیل تجارت کشور با اتحادیه اوراسیا می‌تواند ضمن اجرای قوانین گمرکی، به تسریع در جابجایی کالا کمک شایانی کند.
لطیفی گفت: امیرآباد با دارا بودن همه شقوق حمل و نقلی و زیر ساخت‌های مناسب در تجارت با کشور‌های آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا نقش سازنده‌ای را داراست.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو