برگزاری جشن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در باکو

حجت الاسلام و المسلمین "سید علی اکبر اجاق نژاد"، "الله شکور پاشازاده" رئیس اداره مسلمانان قفقاز، "شاهین مصطفی اف" معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و نیز جمعی از ایرانیان مقیم باکو در این مراسم حضور داشتند.

به گزارش فرینا، "جواد جهانگیرزاده" سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو طی سخنانی در این مراسم به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی پرداخت و گفت : آزادی و استقلال ارزش های گرانبهایی هستند که مردم بزرگ ایران  از طریق انقلاب خود به آنها دست یافته اند.

جهانگیرزاده افزود: امروز ما مفتخریم که در اخذ تصمیمات ملی خود، وابسته به هیچ قدرت خارجی نیستیم و برای تصمین امنیت و ثبات خود ایران نیازی به پیوستن به هیچ سازوکار نظامی و  امنیت نداریم، سازوکارهایی که تنها منافع قدرت های بزرگ را تامین می کنند.

وی اظهار داشت: دستاوردهای شگرف  انقلاب اسلامی نه تنها در عرصه سیاسی بلکه در عرصه های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، علمی و نظامی قابل ذکر می باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو افزود: دهه ها تحمیل تحریم های ظالمانه و ناعادلانه از سوی آمریکا، ایران را به زانو درنیاورده و امروز جمهوری اسلامی ایران با افزایش نفوذ خود در سطح منطقه و جهان، بلند قامت و پیروزمندانه ایستاده است.

جهانگیرزاده گفت: علی رغم همه تحریم ها، خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، کسب دانش هسته ای، حد نصاب های بالای به دست آمده در زمینه دانش پزشکی و فناوری نانو، تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی و بسیاری از دستاوردهای دیگر، همگی نتیجه چهل و یک سال مقاومت ملت ایران در برابر استکبار جهانی است.

وی درباره روابط ایران با کشورهای همسایه گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان رابطه  خوب با تمامی همسایگان خود می باشد و زمانی که صحبت از جمهوری آذربایجان می شود، آرزوی ما داشتن بهترین رابطه ممکن است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو افزود: پیوندهای مشترک مذهبی، فرهنگی، تاریخی، برادری و دوستی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بطور دائمی و ابدی است و روابط بسیار صمیمانه روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان نیز  پشتوانه محکم همکاری بین دو کشور است.

جهانگیرزاده با اشاره به این نکته که شاخص های نشانگر رشد و تقویت روابط فیمابین ایران و جمهوری آذربایجان بی حد و حصر می باشد، افزود: ایران،  اولین مقصد سفرهای خارجی اتباع جمهوری آذربایجان به شمار می رود که یکی از نشانه های عشق برادرانه دو ملت بوده و بازدیدهای متقابل بی شمار مقامات دو کشور و حجم تجاری بالا، دو شاخص دیگر هستند.

وی یادآور شد: "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان در چند روز آینده بر اساس دعوت رسمی دکتر "حسن روحانی "، در راس هیاتی عازم تهران خواهد شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو با ابراز رضایت از سطح روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان گفت: تعداد زیاد موافقت نامه ها و پروژه های دو جانبه در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، آموزشی و گردشگری از جمله پروژه کریدور شمال –جنوب که دارای اهمیت  اساسی برای کل منطقه است، نشانگر سطح بالای روابط می باشد.  

جهانگیرزاده در بخشی از سخنان خود خاطر نشان کرد: امسال روز ملی جمهوری اسلامی ایران با چهلمین روز شهادت یکی از بزرگترین فرزندان آن، مصادف شده است و سپهبد قاسم سلیمانی که سال ها با تروریسم و مظاهر آن، مانند داعش در منطقه می جنگید، در حمله تروریستی دولت ترویست آمریکا به شهادت رسید.

وی افزود: بی دلیل نیست که اصلی ترین دشمن داعش، توسط به وجود آورنده آن به شهادت می رسد.  دارایی های گرانبهایی مانند آزادی، استقلال، امنیت و ثبات، مانند همه چیزهای خوب هزینه های خود را دارند و شهید سلیمانی نه اولین قربانی ما برای حفاظت از آن دارایی های گرانبها بوده و نه آخرین آن خواهد بود.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان  نیز طی سخنانی به نمایندگی از "الهام علی اف" رییس جمهوری این کشور، چهل و یکمین  سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک  گفت .

 مصطفی اف ططی سخنانی اظهار داشت :  دست آآوردهای ایران در چهل و یک سال گذشته در عرصه های مختلف همواره موجب خشنودی جمهوری آذربایجان بعنون کشور دوست و همسایه شده است.

وی افزود: جمهوری آذربایجان به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاص قایل است و روابط دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان مبتنی بر دوستی و احترام متقابل و پیوندهای تاریخی، فرهنگی و  دیینی در قالب تعاملات دو جانبه، همکاری های منطقه ای و نیز در چارچوب نهادهای بین المللی بیش از پیش توسعه می یابد.

مصطفی اف خاطرنشان کرد: البته اراده سیاسی سران دو کشور، در تعمیق روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران نقشی اساسی دارد و در سال های اخیر دیدار های مستمر روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان، نشانگر اهمیت و سطح بالای روابط دو کشور می باشد.

وی در بخشی از  سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که اشغال بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان را محکوم کرده است و موضع گیری های عادلانه جمهوری اسلامی ایران در مساله مناقشه قره باغ، مطابق با مناسبات دوستی میان مردم و دولت دو کشور می باشد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به تعاملات اقتصادی کشورش با ایران گفت: تا به حال بیش از یکصد و پنجاه سند همکاری های دو جانبه در عرصه های مختلف از جمله توافقنامه های ترویج و حفاظت متقابل سرمایه گذاری در حوزه های اقتصادی و معافیت از مالیات مضاعف به امضا رسیده است.

مصطفی اف افزود: فعالیت های کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی و گروه های بین پارلمانی جمهوری آذربایجان و ایران نیز نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور دارند و اطمینان دارم در جلسه آتی کمیسیون بین دولتی همکاری های اقتصادی که قرار است در ایران برگزار شود، مذاکرات ثمربخشی برگزار و  توافق های جدیدی حاصل خواهد شد.

وی اظهار داشت: توسعه روابط بازرگانی از محورهای عمده همکاری های اقتصادی دوجانبه می باشد و بر اثر تلاش های صورت گرفته در سال های گذشته، حجم گردش تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال پیش از آن،  با ۱۱ درصد افزایش به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است، ولی ظرفیت های زیادی برای افزایش این شاخص وجود دارد.

مصطفی اف افزود: اعتماد و علاقه متقابل، به  همکاری های دو کشور در عرصه سرمایه گذاری تحرک بخشیده و سرمایه گذاران ایرانی تا به حال ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده اند و اکنون یک هزار  و ۶۱۴ شرکت  ایرانی در حوزه های صنعتی، ساختمان، خدمات، کشاورزی و حمل نقل در جمهوری آذربایجان فعال هستند.

 معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان همچنین یاد آور  شد:  فعالیت کارخانه مشترک خودروسازی در کوی صنعتی شهر "نفتچالا" واقع  در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو، نشانگر همکاری های ثمر ببخش دو کشور در بخش سرمایه گذاری می باشد که شرایط خوبی برای اجرای پروژه های اقتصادی جدیدی فراهم کرده است.

 مصطفی اف با اشاره به همکاری ایران و آذربایجان در حوزه حمل و نقل گفت: در راستای تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب که طرح بسیار مهمی به شمار می رود، گام های قابل توجهی برداشته شده است، به گونه ای که در سال ۲۰۱۹ از طریق این دالان بیش از ۴۰۰ هزار تن محموله و کالا حمل و نقل شده است که ۴۵ درصد  بیشتر در مقایسه با سال پیش از آن می باشد.

به گفته وی؛  به طور کلی روابط  جمهوری آذربایجان و ایران در حوزه های صنعتی، کشاورزی، انرژی، بهداشت و گردشگری نیز بیش از پیش توسعه می یابد و ظرفیت های خوبی برای همکاری در این حوزه ها وجود دارد. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو