مرتضی بانک در گفتگو با خبرگزاری موج؛

11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق آزاد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: با وجود اینکه میزان سرمایه گذاری در کشور کاهش یافته، اما سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق آزاد افزایش یافته تاجایی که امسال 11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق آزاد انجام شده که نسبت به سال گذشته رشدی 2.5 برابری داشته است.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه توسعه کریدورهای حمل و نقلی در مناطق آزاد به تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای همسایه کمک می‌کند، گفت: تحقق اهداف صادراتی کشور و اجرای توافقنامه اوراسیا نیازمند هماهنگی بخش های مختلف دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی است.
او با بیان اینکه تسهیلاتی که در مناطق آزاد برای واحدهای تولیدی دیده شده به رقابتی شدن محصولات صادراتی کمک می‌کند، افزود: مناطق آزادی که در مسیر توافق اوراسیا قرار دارند نقش بسیاری موثری در افزایش همکاری خواهند داشت، از این رو به دنبال حل مشکلات فعالیت فعالان اقتصادی در مناطق آزاد هستیم.
مشاور رییس جمهور با تاکید بر اینکه کارگروه های مختلفی توافق اوراسیا را مورد ارزیابی قرار داده‌اند و همین نقطه تمایز آن با سایر توافق های بین المللی ایران است، تصریح کرد: در شرایط کنونی پنج کشور عضو اتحادیه اورآسیا هستند که قابلیت بالایی برای افزایش همکاری خود با ایران دارند. بنابراین به دنبال این هستیم که تسهیلات ویژه ای را برای حمل و نقل در مناطق آزاد ارائه دهیم تا کالاهای مورد نیاز بازارهای کشورهای همسایه در مناطق آزاد تولید شوند و همین مسئله به کاهش هزینه تولید و رقابت پذیر شدن محصولات بیانجامد.
مرتضی بانک با اشاره به اینکه رویکرد ما این است که انواع روش های مختلف حمل و نقل باید به همدیگر متصل شوند، اظهار کرد: در شرایط کنونی پروژه راه‌آهن پیربازار به طول 11 کیلومتر را به صورت مشترک با وزارت راه و شهرسازی در دست اجرا داریم که امیدواریم تا پایان سال 99 به بهره برداری برسد.
او با اعلام اینکه راه اندازی اسکله رورو برای تسهیل حمل و نقل کالا از طریق راه‌آهن را در دستور کار قراردادیم، گفت: از طریق این پروژه می توانیم کالاهای که از طریق بندر وارد کشور می شوند به خط اصلی راه‌آهن منتقل شوند و به نوعی سرعت حمل و نقل افزایش یابد. بنابراین در شرایط کنونی حضور بخش خصوصی در اجرای پروژه های ساخت اسکله می تواند گام مهی در توسعه ترانزیت کالا باشد و از این اقدام حمایت ویژه خواهیم داشت.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه حمایت از راه اندازی کارخانه ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اولویت های ماست، اظهار کرد: در شرایط کنونی محدوده مناطق آزاد برای استقرار واحدهای تولید توسعه یافته است و اجرای پروژه های در زمینه حمل و نقل دریایی و هوایی نیز در برنامه ها وجود دارد.
مرتضی بانک گفت: با وجود اینکه میزان سرمایه گذاری در کشور کاهش یافته، اما سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق آزاد افزایش‌یافته است تاجایی که امسال 11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق آزاد توسط این بخش انجام شده که نسبت به سال گذشته رشدی 2.5 برابری داشته است.
او با تاکید بر اینکه صادرات کالاهای تولید مناطق آزاد در شرایط کنونی رقم قابل توجهی است، اظهار کرد: در شش سال گذشته 135 میلیارد دلار صادرات کالاهای تولید شده از مناطق آزاد به کشورهای دیگر داشته ایم که نشان دهنده استقبال بخش خصوصی از ظرفیت های مناطق است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، فشارهای آمریکا به کشورهای اروپایی برای قطع ارتباطات با ایران با هدف فلج کردن صادرات ادامه دارد و ایران برای توسعه فعالیت های خود روی تجارت با کشورهای همسایه و منطقه تمرکز کرده است، از این رو بهره گیری از ظرفیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را به عنوان پیشران افزایش صادرات به کشورهای دیگر را در دستور کار قرار داده است و بررسی فعالیت های این مناطق در چند سال گذشته نشان دهنده رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی و صادرات کالاها از این مناطق است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو