چابهار میزبانی مناسب برای مسابقات بین المللی جام فجر

شطرنج‌باز باسابقه کشورمان گفت: فدراسیون باید روی جذب مربی جدی‌تر کار کند و با عقد قرارداد طولانی‌تر با افراد سطح بالا، برنامه‌هایش را دنبال کند تا موضوع عدم حضور مربی تبدیل به بهانه نشود.

به گزارش فرینا، احسان قائم‌مقامی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره برگزاری رقابت‌های بین‌المللی شطرنج جام فجر در چابهار و کسب عنوان قهرمانی در برق‌آسا و نایب قهرمانی در استاندارد اظهار داشت: بیست و هشتمین دوره این مسابقات به میزبانی چابهار برگزار شد که متاسفانه به دلایلی با استقبال خوبی از سوی شطرنج‌بازان خارجی مواجه نشد. با این وجود مسابقات در سطح کیفی خوبی برگزار شد و میزبانی‌ها هم بسیار خوب بود و بیشتر نفرات شرکت کننده از این میزبانی راضی بودند. من هم از نتایجم نسبتاً راضی هستم. من در این دوره توانستم در بخش برق‌آسا قهرمان شود، هر چند که در بخش استاندارد کمی بدشانس بودم و با چند فرصت‌سوزی و بدشانسی در رده دوم قرار گرفتم. به هر حال با نتایجی که کسب کردم، درجه‌ام بالاتر رفت و توانستم به روند به رشدی که دارم ادامه بدهم.

قائم‌مقامی افزود: امیدوارم به هدفم که رسیدن به بهترین سطح از آمادگی است، تا قبل از المپیاد جهانی در مسکو و همچنین جام ملت‌های آسیا برسم و بتوانم عملکرد خوبی را در ادامه روندی که در پیش گرفته‌ام، ارائه کنم.

استاد بزرگ شطرنج ایران درباره شرایط شطرنج ایران طی چهار سال اخیر گفت: در چهار سال اخیر شرایط عمومی کشور هم چندان نرمال نبود و شطرنج هم از این قاعده مستثنی نیست. با این وجود مهرداد پهلوان‌زاده به عنوان رئیس فدراسیون تلاشگر و پرانرژی بود. اینکه برخی نقایص وجود دارد، درست است، اما برخی مسائل از کنترل فدراسیون خارج است و نمی‌توان این انتظار را داشت که همه چیز گل و بلبل باشد. مسائل اقتصادی و ... تاثیر زیادی در شطرنج داشت، اما در مجموع رئیس فدراسیون تلاش‌های سازنده‌ای داشت. من معتقدم که شطرنج حرکت رو به جلویی طی چهار سال اخیر داشته است. شاید در این مسیر برخی نواقص رخ‌نمایی می‌کرد و به چشم می‌آمد، اما نباید همه آنها را مرتبط با پهلوان‌زاده بدانیم.

وی ادامه داد: انتقاداتی به این مجموعه مانند سایر فدراسیون‌ها و مجموعه‌ها وجود دارد، برای مثال می‌توانم بگویم که می‌شد به لحاظ ساختاری عملکرد بهتری داشت، اما کارهای مثبت زیادی رقم خورد و به همین دلیل باید قسمت پر لیوان را دید. به نظرم شطرنج ایران در این چهار سال نام بزرگتری گرفت.

استاد بزرگ شطرنج ایران عنوان کرد: نقد اصلی من به آنهایی است که تلاش کردند در طول این چند سال نواقص موجود را بزرگ‌نمایی کنند. من در تمامی این سال‌ها همیشه منتقد بوده‌ام، ولی اعتقاد دارم که نقد باید سازنده باشد. شخصاً تلاش کرده‌ام همیشه نقد منصفانه داشته باشم  و حتی به همین دلیل در نقطه مقابل فدراسیون قرار گرفتم. به هر حال هنوز هم معتقدم که می‌شد عملکرد بهتری داشت، اما در مجموع قسمت پر لیوان مشهودتر و پررنگ‌تر است.

این شطرنج‌باز باسابقه درباره میزبانی چند سال قبل رقابت‌های قهرمانی بانوان جهان که انتقادات زیادی را نیز به دنبال داشت، گفت: نگاه به برگزاری یک رویداد باید جامع باشد. به نظرم میزبانی چنین رویدادهایی منجر به بزرگتر شدن قاب شطرنج ایران می‌شود و به نوعی قدرت شطرنج ایران را برای دنیا تعریف می‌کند و می‌تواند یک اقدام سازنده برای اهداف آینده و بالا رفتن سقف عملکرد ورزشکاران باشد، اما اینکه بگوییم این میزبانی آسیب نزده است، درست نیست. باید بپذیریم که آن میزبانی به لحاظ مالی به ما ضربه زد، اما تلاش شد که از طریق برگزاری این مسابقات به رشد شطرنج بانوان کمک شود. پهلوان‌زاده تلاش زیادی طی سال‌های اخیر کرده تا شطرنج بانوان احیا شود که یکی از این کارها ادغام بانوان در لیگ برتر بود، اما به نظرم این یک اقدام ناموفق بود و باید مثل گذشته مسابقاتش در بخش مجزایی برگزار شود. به هر حال آن میزبانی باعث شد که مسئولان ورزش کشور شطرنج را جدی‌تر ببینند و همین نگاه نیز نقش بسیاری زیادی در پیشرفت داشته است.

قائم‌مقامی درباره خارج شدن علیرضا فیروزجا از زیر پرچم ایران در مسابقات شطرنج و حضور این ورزشکار در فرانسه اظهار داشت: کار ورزشکاران خیلی مواقع از دست فدراسیون خارج است. به نظرم آن چیزی که مورد غفلت قرار گرفته، تعهد بین ورزشکاران و دیگر اعضای جامعه ورزشی کشور است. معتقدم که آن تعصبی که باید وجود داشته باشد، قربانی منفعت‌طلبی ورزشکاران قرار می‌گیرد. در این میان باید یک بازنگری در سیستم جامع ورزش صورت بگیرد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. ورزشکاران با مردم زندگی می‌کنند و در کنار آنها هستند و حتی بیشتر موفقیت‌های‌شان نیز با بیت‌المال بوده است. پس آنها نباید این مسائل را فراموش کنند و به راحتی از بدنه جامعه جدا شوند. آنها باید قدر ارزش‌ها را بدانند و اینکه به دلیل به خطر افتان منافع‌شان تصمیم به جدایی بگیرند، جالب نیست.

وی درباره عدم انتخاب مربی برای تیم ملی شطرنج و گلایه شطرنج‌بازان از این مسئله تاکید کرد: قطعاً باید این موضوع محقق شود و من هم منکر این نیستم که فدراسیون می‌توانست در این باره بهتر عمل کند، اما این موضوع نباید بهانه‌ای برای رفتن باشد. مربی به صورت مقطعی در کناره شطرنج‌بازان حضور داشته، اما اگر این زمان حضور بیشتر بود، شطرنج ایران بیشتر هم شکوفا می‌شد. به نظرم فدراسیون باید روی این موضوع جدی‌تر کار کند و با عقد قرارداد طولانی‌تر با مربیان سطح بالا، برنامه‌هایش را دنبال کند تا موضوع عدم حضور مربی تبدیل به بهانه نشود.

استاد بزرگ شطرنج ایران در این باره خاطرنشان کرد: اینکه یک مربی در کنار شطرنج‌بازان باشد، خواسته زیادی نیست و جزو حداقل‌ها محسوب می‌شود، اما فدراسیون به لحاظ بودجه در مضیقه بوده و همین مسئله نیز بی‌تأثیر نبوده است. به هر حال امیدوارم حمایت‌های بیشتری از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک صورت بگیرد تا چنین مشکلاتی در شطرنج از بین برود.

قائم مقامی تصریح کرد: شطرنج ایران به شکوفایی رسیده و برای من که 24 سال است در تیم ملی بزرگسالان شطرنج ایران هستم، این تیم جزو شاداب‌ترین تیم‌ها است و هیچ زمانی چنین حس خوبی نداشته‌ام. چقدر خوب می‌شود که علیرضا فیروزجا نیز از پرچم فیده به پرچم ایران بازگردد. از وزارت ورزش و کمیته المپیک خواهش می‌کنم که نگاه جدی‌تری به مسائل جوانان و ورزشکاران داشته باشند. به نظرم برخی مسائل در حال فراموش شدن است. ورزشکاران تلاش زیادی می‌کنند تا برای ایران افتخارآفرینی کنند و این مسئله نباید فراموش شود. به هر حال امیدوارم شطرنج‌بازی همچون فیروزجا که راه طولانی نیز پیش‌رو دارد و باید اینجا در کشورش باشد، از تصمیمش برای جدایی قطعی منصرف شود و مسابقاتش را زیر پرچم ایران انجام بدهد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو