پاسخ دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نامه صنف پوشاک؛

رد هرگونه قاچاق پوشاک از مناطق آزاد کشور

معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ضمن رد هر گونه قاچاق به ویژه پوشاک از این مناطق تصریح کرد که قاچاق برای مناطق آزاد به صرفه نیست وقتی که قرار است از طریق قانونی آن کسب درآمد شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، از حدود دو سال گذشته که واردات پوشاک ممنوع شد، در مواردی تولیدکنندگان پوشاک نسبت به قاچاق از مناطق آزاد و برهم زدن تعادل بازار داخلی از این طریق انتقاداتی مطرح و خواهان ممانعت از این موضوع شدند.
این در حالی بود که در فروردین سال 1397 و با تصویب هیات وزیران، کمیته تعیین فهرست و سهمیه کالای همراه مسافر با نمایندگان برخی دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک و شورای عالی مناطق آزاد تشکیل شد که واردات این دسته از کالاها که پوشاک نیز جزوی از آن است بر اساس تصمیمات این کمیته تعیین فهرست و سهمیه آن مشخص می‌شود؛ به طوری که مصوبات سالانه و متناسب با فهرست کالای همراه مجاز قابل ورود به سرزمین اصلی، به مقاصد مناطق‌آزاد هفت‌گانه کشور تعیین می‌شود.
در عین حال مسئولان مناطق آزاد تاکید داشتند که با ممنوعیت واردات پوشاک، واردات از این مناطق نیز متوقف شده است.
ماجرای قاچاق پوشاک از مناطق آزاد طی روزهای گذشته نیز به نوعی مجددا مطرح شد؛ به طوری که تشکل‌های صنفی و صنعتی پوشاک در نامه‌ای به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با توسعه مناطق آزاد به دلیل مغایریت‌های قانونی خواستار ممانعت از این موضوع شدند.
پیگیری موضوع قاچاق پوشاک و نامه اخیر صنف پوشاک از جعفر آهنگران، معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توضیحاتی به ایسنا همراه بود.

محتوای نامه صنف پوشاک قابل تایید نیست

جعفر آهنگران با بیان این که هیچ یک از مورادی که در نامه تشکل‌های صنفی و صنعتی مطرح شده با واقعیت منطبق نیست، گفت: ما قاچاق و به خصوص قاچاق پوشاک در مناطق آزاد نداریم و آنچه اتفاق می‌افتد کالای همراه مسافر است که بسیار ناچیز است.
آهنگران ادامه داد: در سال 1398 مجموع کالاهای همراه مسافر که از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وارد شده حدود 500 میلیون دلار بوده که بخش بسیار کوچکی از آن را پوشاک تشکیل می دهد که نمی‌تواند بر هم زدن تعادل بازار باشد.

تمامی پوشاک در مناطق آزاد تولید خودشان است، نه وارداتی

معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی، در رابطه با نحوه تامین پوشاک و عرضه آن در مناطق آزاد نیز توضیح داد که تمامی این پوشاک از محل تولیدات خود مناطق آزاد هستند که می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم مناطق باشد. این در حالی است که حتی بخشی از کالاهای همراه مسافر از همین پوشاک‌های تولید مناطق آزاد تامین می‌شود.

قاچاق درآمد پایداری برای ما ندارد

آهنگران به نکته دیگری در رابطه با قاچاق اشاره کرد و گفت: اصلا قاچاق در مناطق آزاد مفهومی ندارد چون وقتی که کالا از مبادی قانونی و گمرک مناطق آزاد عبور می‌کند می ‌توانیم از محل عوارض ورودی درآمد کسب کنیم که یک درآمد پایدار برای مناطق آزاد به شمار می‌رود؛ بنابراین چرا باید امکان و اجازه قاچاق وجود داشته باشد.
به گفته آهنگران، در مناطق آزاد سامانه‌های گمرکی مستقر هستند و تمام ورود و خروج کالا از سوی گمرک نظارت می‌شود.

تولید نیاز به رقابت دارد

وی همچنین به جریان ورود کالا از منظر اقتصادی اشاره کرد و گفت: این که اصرار می‌کنیم باید دریچه واردات بسته شود موضوعی نیست که کاملا به نفع تولید داخل تمام شود، چراکه در اقتصاد بازار باید رقابت وجود داشته باشد و در رابطه با پوشاک نیز تامین کیفیت و تداوم بازار آن با بسته شدن دریچه واردات تامین نخواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو